menu

Nando van Essen: ‘Logistiek van Amazon naar Nederland nog niet top’

In alle landen waar Amazon komt, weet het binnen korte tijd een behoorlijke stempel te drukken op de ecommerce-markt. Ongeveer een half jaar geleden stak de Amerikaanse internetgigant de Nederlandse grens over. Moeten onze retailers vrezen voor hun toekomst? Wij vroegen het Nando van Essen, partner bij UC Group en programma-manager van de E-fulfilment Academy.

Om de proef op de som te nemen, besloot Nando om op Amazon een huishoudelijk apparaat te kopen en de logistieke service eens te testen. Het resultaat? Amazon is inderdaad scherp geprijsd, maar de logistiek laat nog te wensen over. Vooral de beperkte keuze in afleveropties en de gebrekkige communicatie vielen niet in de smaak. “De bezorger kwam in een ander tijdvak dan aangegeven, waarna ik in het Duits werd geïnformeerd dat mijn pakket bij een afhaalpunt lag.”

De ‘service’ stond volgens Nando in schril contrast met de Nederlandse standaard, waar het gros van de webshops tegenwoordig (meer dan) voldoende afleveropties biedt. En is dit niet het geval, dan worden de zwakke plekken doorgaans goed opgevangen door de vervoerders. Al met al heeft de Nederlandse retail het goed voor elkaar. Maar wat gebeurt er wanneer Amazon haar logistiek verbetert? Kunnen onze webwinkeliers dan wel inpakken?

‘Als logistiek op orde komt, kan het hard gaan’

Op dit moment is de Amerikaanse internetgigant vooral aan het stunten met prijzen, waardoor het (misschien terecht) kiest voor de goedkoopste afleveroptie met weinig service. Maar in het buitenland investeert het wel degelijk in logistiek. “Wanneer Amazon de consument ook weet in te pakken met de last mile, of dit nu in eigen beheer is of via externen, dan kan dit een forse aderlating betekenen voor de Nederlandse retail.”

Veel mensen denken dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen. Zo zei Cor Molenaar, hoogleraar bij de Erasmus Universiteit, dat bedrijven als Bol.com en Coolblue niet wakker hoeven te liggen van de komst van Amazon. Nando betwijfelt dit. “Wanneer je kijkt naar Duitsland, waar Amazon al langer actief is, dan schrik je van het marktaandeel dat het in handen heeft. Het is er drie keer zo groot als Otto, wat ook geen kleine jongen is.”

‘Onderscheidend zijn is niet genoeg’

Om de strijd aan te blijven gaan met Amazon, red je het volgens hem niet met onderscheidend vermogen alleen. Want ondanks dat we in Nederland gewend zijn aan next-day-delivery maakt het scherpe prijsniveau veel goed. “Mijn order was via Amazon 30 procent goedkoper.” Het knelpunt zat in de communicatie rondom de bezorging, niet in de levertijd van twee dagen, die voor velen best acceptabel is.

Willen (zelfs de grootste) retailers niet ten onder gaan aan de slagkracht van ’s werelds grootste webwinkel, dan moeten zij nog eens kritisch naar hun bedrijfsvoering kijken. “Mijn advies? Zorg voor een superefficiënte organisatie en bespaar op franje, zodat je uitkomt op een prijsniveau dat aansluit bij dat van Amazon.”

Tags

Reacties