Ecommerce News

Grote webwinkels internationaal

We schrijven het liefst over de wat kleinere spelers, maar ontkomen er natuurlijk niet aan om op Ecommerce News ook te schrijven over ecommerce-giganten als Amazon, eBay of Alibaba. Deze spelers hebben namelijk direct én indirect veel invloed op de algehele ecommerce-industrie. Ook in markten waar ze zelf niet actief zijn.

Grote webwinkels internationaalKijk bijvoorbeeld naar Amazon. Jarenlang was deze speler niet actief in ons land, maar toch hielden de grootste webwinkels van Nederland deze Amerikaanse ecommerce-gigant nauwlettend in de gaten. En het zijn niet alleen de oude Amerikaanse reuzen als Amazon en eBay die het speelveld bepalen, ook giganten uit China laten zich steeds nadrukkelijker zien. Hieronder vind je een kleine opsomming van de bekendste grote ecommerce-spelers internationaal:

Amazon

AmazonAmazon is niet alleen een heel grote speler internationaal, het is ook een van de oudste webwinkels. In 1994 werd dit bedrijf door Jeff Bezos opgericht als online verkoopplatform voor boeken, maar het is sindsdien uitgegroeid tot een online multinational die alles verkoopt wat je je maar kan bedenken. En Amazon is ook al lang niet meer alleen een webwinkel; het verdient bakken met geld door premiumdiensten als Amazon Prime en hostingdienst Amazon Web Services. En wist je dat de Internet Movie Database, streamingwebsite Twitch en supermarktketen Whole Foods ook eigendom zijn van Amazon? De krant The Washington Post is eigendom van Bezos zelf.

eBay

eBay is nog zo’n groot Amerikaans ecommerce-bedrijf. Maar daar waar Amazon steeds meer zelf verkoopt (zoals ereaders, slimme speakers en kleding), is eBay nog echt een marktplaats. In ons land eBay is in ons land op meerdere manieren aanwezig. Met de eigen website eBay.nl, maar óók met Marktplaats, de populaire Nederlandse concurrent die het in 2004 overnam. eBay was ook lange tijd bekend als eigenaar van PayPal, maar de twee bedrijven zijn sinds 2015 als twee losse bedrijven verder gegaan.

Op zoek naar webwinkelsoftware? Kijk eens naar JouwWeb.nl of Shopify. Hiermee kun je gemakkelijk en snel zelf een webwinkel maken!

Alibaba

AlibabaAlibaba is een grote ecommerce-speler uit China, die fabrikanten uit voornamelijk dat land verbindt met buitenlandse kopers. Alibaba is onderdeel van de Alibaba Group, waaronder ook c2c-platform Toaboa, en b2c-platformen AliExpress en Tmall onder vallen. Dergelijke sites kenden een flinke spurt in het aantal klanten uit Europa en ook consumenten in Nederland hebben deze webwinkels inmiddels ontdekt. De populariteit is zelfs zo hoog, dat PostNL pakketjes uit China nu standaard doorstuurt naar een afhaalpunt.

Rakuten

RakutenRakuten is een grote webwinkel uit Japan. Het bedrijf kan worden gezien als de Aziatische tegenhanger van Amazon. Ook dit bedrijf is in de jaren negentig opgericht en stort zich niet alleen op ecommerce, maar ook op bijvoorbeeld financiële dienstverlening en digitale content. Rakuten wil in Europa steeds groter worden en probeert dat te realiseren door middel van overnames. Zo lijfde het onder andere PriceMinister uit Frankrijk, Tradoria uit Duitsland en Play.com uit het Verenigd Koninkrijk in.

Wil je internationaal groeien en zoek je hulp bij Europese verpakking- en btw-regels of advertentiecampagnes? Amazonsellers hielp al meer dan 400 webshops met crossborder ambities.

Zalando

ZalandoZalando is een goed voorbeeld van hoe moderne ecommerce-spelers snel marktaandeel kunnen veroveren. Dit Duitse bedrijf pompte miljoenen euro’s van investeerders in een intensieve, en door sommigen zelfs als agressief bestempelde, marketingcampagne en heeft jarenlang verlies gemaakt. Maar het resultaat is wel dat consumenten al snel bekend raakte met de fashion-webwinkel, die klanten lokte met gratis verzending en retournering en een extra lange zichttermijn. Inmiddels is Zalando in Europa in slechts enkele jaren uitgegroeid tot een grote speler, terwijl het haar strategie steeds meer verschuift van webwinkel naar online platform voor modemerken, waarbij het ook de fulfilment voor haar rekening neemt.

JD.com

JD.comJD.com is nog niet heel bekend in ons land, maar deze Chinese speler komt er zeker aan. In februari van 2018 werd bekend dat JD.com in Europa actief zou worden, maar een jaar later bleek het bedrijf wat gas terug te nemen wat de Europese expansie betreft. Het is hoe dan ook een speler om goed in de gaten houden. JD.com wist rond Singles Day in 2017 een omzet van meer dan 19 miljard euro te realiseren!