JD.com komt! Wat brengt dit platform?
Afgelopen week werd bekend dat het Chinese JD.com naar Europa komt. In navolging van Amazon, Alibaba en Rakuten is ook dit een grote buitenlandse partij die kansen ziet op ons continent. Hoe bijzonder is deze speler eigenlijk?
Net als andere grote wereldwijde spelers ziet ook het Chinese JD.com kansen in Europa. Het wordt door veel mensen als het broertje van Alibaba gezien. Maar om het in het juiste perspectief te zien: in Nederland behoor je de tot de top-3 van de markt met een jaaromzet boven de miljard euro. JD.com had op Singles Day (de grootste online feestdag van China) en de aanloop daarnaartoe in totaal een omzet van net geen 20 miljard.
Het is daarmee wel een maatje kleiner dan Alibaba, maar nog altijd groter dan alle Nederlandse webshops bij elkaar en een geduchte concurrent voor welke speler dan ook wereldwijd. Daarnaast heeft het niet alleen het typische assortiment wat je van een grote Chinese reus verwacht, maar tijdens de Singles Day-verkopen verkocht het bijvoorbeeld ook veel verswaren en cosmetica.
Picnic zou wel eens niet langer de enige uitdager kunnen zijn in het supersegment. En ook drogisterijen zullen JD.com waarschijnlijk in de gaten gaan houden. Zo verkocht het Chinese bedrijf meer dan 55 miljoen gezichtsmaskers tijdens Singles Day. Als die niche nu jouw markt is, maak dan je borst maar nat.
JD.com in Nederland
In Europa wil JD vooral het gevecht aangaan met Amazon. De eerste stappen zijn gezet: er wordt sterk geïnvesteerd in Frankrijk en daarna breidt het uit naar het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Daarna is ook Nederland snel aan de beurt, want het bedrijf wil binnen enkele jaren overal in Europa aanwezig zijn.
Of ze hier succesvol worden is natuurlijk maar de vraag. Dat is niet alleen omdat wij mogelijk wat te klein zijn voor deze internetreus, maar de kans is ook groot dat we als lastig worden gezien. Want ondanks dat Amazon aantoont dat een Engelstalige of Duitse webshop prima kan converteren bij Nederlandse bezoekers, kan ons kleine taalgebied voor nieuwkomers wel een grote drempel zijn.
Amazon heeft in Nederland al een aardige naamsbekendheid. JD.com zal wat minder bekend zijn en of een Engelstalige of Duitse versie van deze speler slaagt, hangt af van of die voldoende bekend zal worden. We spreken goed Engels of Duits, maar ons zoek- en oriëntatiegedrag is toch vooral Nederlands. Al is met de juiste marketingstrategie natuurlijk alles mogelijk.
JD.com is sterk in mcommerce
Stel dat JD.com doet wat Alibaba, Rakuten en Amazon momenteel nog niet is gelukt: ze veroveren werkelijk het Nederlandse publiek. Wat staat ons dan te wachten? Net als andere grote Chinese spelers is JD.com sterk in mcommerce. In Nederland neemt dat al steeds grotere vormen aan, maar in China is het pas écht mainstream. Qua betaalsysteem leunt het in China sterk op WeChat Pay, wat daar concurreert met Alipay. Tencent, de uitgever van WeChat, is ook een aandeelhouder van JD.com en zal er veel voor over hebben om die app ook in Europa aan de man te krijgen.
Sterk qua logistiek
Verder staat JD.com in China vooral bekend als een speler die haar logistiek op orde heeft. Het heeft zelfs een fulfilment-voetafdruk die groter is dan die van Amazon. En in haar thuisland bezorgt het 92 procent van de tijd pakketjes binnen 24 uur, wat daar lang niet altijd vanzelfsprekend is. Nu heeft Nederland qua logistiek internationaal gezien zeker geen slechte reputatie. We zijn een klein landje met een hoge bevolkingsdichtheid, goede wegen en goede fulfilmentcentra. Vrijwel elke Nederlandse webshop kan dus ook de volgende dag bezorgen. Mogelijk dat ze daarom juist beginnen in Frankrijk, waar nextday nog lang niet bij elke webshop standaard is.
Maar ook in Nederland kan het zeker beter. Of ze in ons land de volumes kunnen realiseren om te concurreren met PostNL en DHL is de vraag, maar de ambities zijn er. “Onze winst zit vooral in de logistiek en techniek”, geeft topman Liu aan. “Bedrijven als DHL zijn gebaseerd op technologie en systemen die soms al tientallen jaren oud zijn. Dat vernieuw je niet van de een op andere dag.”
Vooral aanvullend zijn wij benieuwd waar zij de verbeterpunten zouden zien in ons land. Zo vliegen er in China vliegen al bezorgdrones van JD.com door de lucht. Volgens verschillende bronnen heeft het zelfs het grootste drone-bezorgnetwerk ter wereld. Ze worden in China vooral ingezet voor afgelegen gebieden maar wat er verder met onbemande bezorgrobots mogelijk is, is natuurlijk gissen.
Al met al is JD.com een zéér serieuze ecommerce-speler, die hoogstwaarschijnlijk voor heel wat opschudding gaat zorgen in de Europese markten die het vanaf volgend jaar aandoet. We zijn gewaarschuwd…
Reacties