Ecommerce News

Chinese ecommercegolf zwelt aan

Chinese ecommercegolf zwelt aan

Met zijn importheffingen raakt Donald Trump economieën over de hele wereld. De Amerikaanse president heeft het nu vooral op China gemunt. Daarom verleggen Chinese ecommercebedrijven en handelaren hun koers nu zo snel mogelijk, onder andere naar Europa. Dit heeft ook impact op de Nederlandse markt.

Nederlandse consumenten kochten vorig jaar voor 434 miljoen euro bij online aanbieders uit China, blijkt uit de laatste Thuiswinkel Markt Monitor. Dat is 28 procent meer dan in 2023, terwijl de totale online productbestedingen hier slechts met 2 procent groeiden.

Online shoppers weten platforms als AliExpress, Shein en Temu steeds beter te vinden, ondanks berichten over onveilige producten. De platforms zeggen te investeren in kwaliteitsmonitoring en ze gaan grootschalige samenwerkingen aan met gevestigde Westerse bedrijven als DHL, waarin ze de toewijding aan eerlijke handel benadrukken.

JD.com verlegt focus

De impact van de Chinese platforms zal er niet minder op worden, nu Trump hen feitelijk onze kant op jaagt. JD.com kondigde deze week aan de focus te verleggen naar Europa, als gevolg van de gewijzigde invoerregels en importheffingen in de VS, die prijzen voor pakketten uit China meer dan verdubbelen. Met Joybuy mengt JD.com zich onder andere op de markt voor moeder-, baby- en speelgoedartikelen.

JD.com introduceert Joybuy in Europa

De uitnodigingen naar potentieel geïnteresseerde verkopers zijn al verstuurd, sinds woensdag loopt er een pilot in het Verenigd Koninkrijk. De vraag is niet of, maar wanneer het platform onze kant op komt.

Exodus van Chinese Amazon-sellers

De aangekondigde importheffingen zorgen er ook voor dat Chinese verkopers Amazon verlaten. Dat hakt er behoorlijk in voor de marktplaats, want meer dan de helft van de topverkopers op Amazon.com komt uit China.

Deze verkopers kiezen ervoor om ofwel hun prijzen flink te verhogen, of de VS de rug toe te keren en zich te concentreren op andere markten. In Europa kunnen zij beter concurreren. Indirect heeft Trump impact op webshops in Nederland.

Temu en TikTok Shop

Veel mensen zijn bang dat Europa meer dan ooit wordt overspoeld met producten uit China, nu deze in de VS minder verkocht worden. Dat is ook een logisch gevolg waar eigenaars van webwinkels in Nederland mee te maken hebben. Daar staat tegenover dat de Chinezen ook impulsen geven aan de lokale handel.

Temu investeert bijvoorbeeld in snelle verzending binnen Europa en werft actief Nederlandse verkopers om hun spullen op het platform te koop te zetten. Het platform van PDD Holdings, China’s derde ecommerceconcern in grootte, streeft naar 80 procent local-to-local-handel op ons continent. Ook moet Temu een springplank worden voor mkb’ers die crossborder willen groeien in Europa.

Temu wil een springplank worden voor ons mkb

Ondertussen is TikTok Shop, de ecommercetak van het ook hier gigantisch populaire social mediaplatform, actief op de vijf grootste Europese markten. Een Nederlandse entree wordt dit jaar nog verwacht, waarmee verkopers er weer een Chinees afzetkanaal bijkrijgen. Zo groeit de impact van China op onze online winkelmarkt aan alle kanten, versneld dankzij Trump.

Deel dit artikel
Arjan

Geschreven door

Arjan

Arjan van Oosterhout levert sinds het voorjaar van 2023 bijdragen aan Ecommerce News. Hij schrijft nieuwsartikelen voor de website op freelance basis.

Alle artikelen van Arjan

Gerelateerde berichten