Ecommerce News

Trumps impact op webshops in Nederland

Trumps impact op webshops in Nederland

Donald Trump werd voor en na zijn inauguratie als 47e president van de Verenigde Staten al veel besproken. Zijn ambities liegen er niet om, al het is lastig te beoordelen met hoeveel korrels zout we zijn uitspraken moeten nemen. Op welke manieren kan de nieuwe Trump-regering webshops in ons land beïnvloeden?

1. Druk op Amerikaanse bestellingen

Om ‘America great again’ te maken heeft Trump importheffingen aangekondigd voor bedrijven die niet in de VS produceren. “Kom je product in Amerika maken en we geven je een van de laagste belastingen ter wereld”, zei Trump bij het World Economic Forum in Davos. “Maar als u uw product niet in Amerika maakt, wat uw goed recht is, dan moet u heel simpel een heffing betalen.”

Trump wil de handelsbalans tussen de VS en (onder andere) Europa herstellen en de import inperken. Nederlandse webwinkeliers die leven van crossborder ecommerce en die exporteren naar de Verenigde Staten moeten rekening houden met heffingen. Maar met een sterke economie in de VS gaan Amerikanen waarschijnlijk ook vaker kopen bij buitenlandse webwinkels.

2. Hogere prijzen

Als Trump handelsrestricties en heffingen op grondstoffen en producten uit andere landen oplegt – en daar lijkt het toch sterk op – dan moeten leveranciers hun prijzen verhogen, om aan de VS te blijven leveren. De markt verlaten is ook een optie, wat hun afzetgebied en marges verkleint.

Dat beïnvloedt ook de prijsstelling van producten op de Europese markt. Webwinkeliers moeten consumenten al snel meer vragen voor de artikelen die zij aanbieden.

3. Ingewikkeldere supply chains

De drempels die Trump wil opwerpen rondom de grootste economie van de wereld vergen extra douaneregels en controles. Deze compliceren supply chains en kunnen leiden tot handelsoorlogen die de internationale handelsvrijheid belemmeren.

4. Meer lokale productie

Hoe ingewikkelder het wordt om zaken te doen over de grens, hoe aantrekkelijker het wordt om lokaal te produceren. De global village wordt meer local, waardoor webwinkels meer producten gaan aanbieden die made in Holland of made in Europe zijn. Dat kan de duurzaamheid van ecommerce verbeteren.

5. Meer macht voor Amazon en Meta

Elon Musk, Jeff Bezos en Mark Zuckerberg, de drie rijkste mannen van de wereld, waren prominent aanwezig bij de inauguratie van Trump. De president lijkt X, Amazon en Meta alle gelegenheid te geven om hun posities uit te bouwen. Hij heeft hen nodig en vice versa. De concurrentie staat onder druk en het is bijvoorbeeld niet voorstelbaar dat grote Big Tech-spelers worden opgeknipt.

Het betekent dat zij groeien en dat het voor Nederland en Europa nog lastiger wordt om internationaal een sterke positie in tech in te nemen. Webwinkels die samenwerken met bijvoorbeeld Amazon en Meta zien dat deze partners nog meer onderhandelingsmacht krijgen.

Aan de andere kant kunnen webwinkeliers profiteren van Big Tech’s innovatiekracht op het gebied van bijvoorbeeld software, logistiek en betalingen.

6. Minder regeldruk uit Brussel

Trump vindt dat de Europese Unie het bedrijven te moeilijk maakt om te handelen. Brussel staat onder druk om de teugels te laten vieren. Het valt te bezien hoe streng en eensgezind de Europese Commissie zich blijft opstellen.

Als het aan Trump ligt krijgen bedrijven meer vrijheden, bijvoorbeeld op het gebied van ecommerce in Europa. De vraag is wel wie er het meest profiteert van verminderde regeldruk uit Brussel.

7. Versnipperde klantcontactkanalen

Op de dag van Trumps tweede inauguratie vertrok een groep Nederlandse organisaties demonstratief van X, het social mediaplatform van Elon Musk. Bol is sinds Musks overname al verdwenen van het voormalige Twitter.

Nu Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp en Threads) heeft aangekondigd fors minder te gaan modereren, verlaten veel gebruikers ook die platforms. BlueSky en Mastodon winnen aan populariteit, net als Trumps eigen Truth Social. Zo krijgt elke doelgroep een eigen platform, allemaal plekken waar klanten en bedrijven kunnen communiceren en interacteren.

8. Meer cyberrisico’s, minder netneutraliteit

Trump wil het nationale Cybersecurity and Infrastructure Security Agency (CISA) hervormen. Daarmee wil hij de Amerikaanse capaciteit om cyberdreigingen te detecteren en afwenden, afbouwen. Zo krijgt internationale cybercriminaliteit meer kans, iets waar Nederlandse online ondernemers last van kunnen krijgen.

Ondertussen maakt Trump het Musk ook makkelijker om met zijn satellietennetwerk overal ter wereld het beste en goedkoopste internet te bieden. In theorie kan Musk daarmee bepalen wie wat waar te zien krijgt online. Bedrijven die hem tegenwerken kunnen het daardoor steeds lastiger krijgen. Maar zover is het nog niet.

Deel dit artikel
Arjan

Geschreven door

Arjan

Arjan van Oosterhout levert sinds het voorjaar van 2023 bijdragen aan Ecommerce News. Hij schrijft nieuwsartikelen voor de website op freelance basis.

Alle artikelen van Arjan

Gerelateerde berichten