Zalando, de marketingmachine

Zalando, de marketingmachine

Al enkele maanden valt het me op hoeveel reclame deze nieuwe webwinkel de wereld in weet te schieten. Op TV, op de radio en bijna overal op het internet kom ik ze tegen. Vooral de SEO-strategie vind ik bijzonder!

Een Duits succesverhaal

De webwinkel Zalando.nl, die in 2008 in Berlijn met Zalando.de is opgestart, is ooit begonnen met het verkopen van schoenen. Al direct vanaf de start gaat het snel en met enkele sterke investeerders die eerder succes hadden met spelers als Parship, Groupon en Bol.com, groeit het bedrijf tot een van de groteren van Duitsland. De organisatie noemt zichzelf inmiddels zelfs “Duitslands meest populaire online webshop.” Als je de nummer één geworden bent wordt het natuurlijk tijd om over de grens te kijken. Hierbij kwam al snel ons land in beeld.

Vanaf september in Nederland

En dat hebben we gemerkt. Vanaf september is de media overspoeld met reclames. Op elk medium is er veel over de webwinkel te horen en voor mij een reden om eens te onderzoeken wat hier de eerste online resultaten van zijn. Zalando blijkt een waar SEO kanon te zijn. Uit alles blijkt dat SEO voor Zalando een vrij essentiële factor is. Neem alleen het grote tekstblok, met deeplinks, op de voorpagina. Die is écht niet voor de bezoekers geplaatst. Ze richten zich duidelijk op de trefwoorden als schoenen en fashion online. En verdomd, met een stuk of vijf varianten kom ik ze allemaal in de eerste resultaten tegen.

zoekresultaat schoenen
Zoekresultaat in Google op het moment van schrijven.

De website blijkt bijzonder SEO vriendelijk. Elke URL lijkt met zorg gekozen. Woorden als herenkleding en damesschoenen zijn netjes in allerlei rubrieken verweven en de overdonderende lijst met merken die ik als consument wat overdadig gepositioneerd vind, lijkt in Google een behoorlijke succesfactor te zijn.

Flink wat merken scoren na een paar maanden al goed.

Flink wat merken scoren een paar maanden na lancering al bijzonder goed. De omschrijvingen bij elk merk linksonder op de merkenpagina’s komen letterlijk als omschrijving in de zoekmachine terug.

Meer dan twintigduizend pagina’s lijken geïndexeerd. Een bizar aantal maar als we door de website heen surfen heeft elk product, merk, type en soort zijn eigen pagina gekregen die stuk voor stuk op zijn eigen trefwoorden geoptimaliseerd is.

Risicovol in Google? Misschien…

De strategie die Zalando hier zo succesvol laat zien is niet nieuw. Hooguit zwaar en tijdsintensief. Ik heb dan ook respect voor wat ze in korte tijd hebben kunnen realiseren want alles lijkt netjes volgens de regels van Google te zijn uitgevoerd. Wat overigens niet wil zeggen dat het helemaal risicoloos is, want persoonlijk weet ik niet hoeverre de aankomende Google Farmer Update de website zal beïnvloeden.

Juist van deze update, die nu in Amerika speelt en binnenkort ook naar Nederland komt, is bekend dat deze websites die veel vergelijkbare pagina’s bieden lijkt te benadelen. Uit de eerste resultaten uit Amerika lijken echter de webwinkels tot nu toe vooral te winnen. Nog geen paniek dus.

Linkbuilding snel en effectief

Het mag duidelijk zijn dat vanaf september Zalando ook flink aan de slag is gegaan met linkbuilding. Bijna elk meiden- en kledingblog of startpagina lijkt Zalando al te noemen. Overal verschijnen de links naar de webwinkel. Met de marketinginzet van afgelopen maanden ontstaan natuurlijk veel naturele links, maar nadat ik deze onderzoek wordt al snel duidelijk dat het bedrijf zelf ook websites heeft aangeschreven. Zo kom ik veel advertorials tegen en is het aantal blogs met een artikel over Zalando wel heel erg sterk aanwezig.

Effect van het hele marketingoffensief?

Online kom ik bijna 170.000 links tegen naar de diverse paginas in de website. Daarvan zijn er uiteraard veel intern en behoorlijk wat van de andere websites van Zalando, maar ik denk dat het bedrijf trots kan zijn op wat ze tot nu toe op linkbuilding hebben kunnen realiseren.

De website heeft in februari waarschijnlijk al 50.000 unieke bezoekers.

Ik ben dan ook benieuwd naar de bedrijfsgerelateerde cijfers. De omzet. Het is lastig te meten en Zalando wil me er helaas geen exacte cijfers bieden, maar geven later wel een (vrij globale) reactie als ik de getallen noem die bronnen als Alexa en Google bijvoorbeeld geven. Waaruit ik opmaak dat de website alleen al in de maand februari waarschijnlijk een vijftigduizend unieke bezoekers heeft en ik verwacht dat ze, in februari en alleen in Nederland, al rond de vijfendertigduizend bestellingen hebben kunnen realiseren.

Inderdaad! In september in Nederland geïntroduceerd en nu al meer dan duizend bestellingen per dag. Niet gek!

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten