PostNL stuurt pakketjes uit China standaard naar afhaalpunt
PostNL verstuurt pakketjes die uit China komen standaard gelijk naar een afhaalpunt in plaats van (een poging te doen) het bij de consument aan huis af te leveren. Volgens PostNL kan voor zendingen uit China waarvoor getekend moet worden sinds kort de verzender kiezen hoe hij het bezorgd wil hebben. Maar volgens onze bronnen heeft deze wijziging heel andere redenen.
Van diverse kanten hebben wij vernomen dat er bij consumenten die pakketjes uit China bestellen niet langer meer wordt aangebeld door de pakketbezorger, maar dat die (een dag later) een briefje op de deurmat dropt waarop staat dat het pakketje is op te halen bij een afhaalpunt in de buurt. Dat is natuurlijk niet echt handig, als je als consument zit te wachten op een bestelling en daar misschien zelfs een vrije dag of thuiswerkdag voor hebt ingepland. Als je thuis of op je werk bent, wil je daar een pakketje in ontvangst nemen en niet per se nog eens moeten omrijden om op een afhaalpunt je bestelling op te halen.
Nieuw beleid sinds 30 september
Het nieuwe beleid blijkt stilletjes te zijn ingegaan op 30 september jongstleden. Op onder andere Klachtenkompas.nl en FOK.nl wordt hier over geklaagd. Op die laatste site heeft iemand contact opgenomen met de klantenservice van PostNL en die wist te melden dat “wanneer een pakket op het postkantoor is afgeleverd, de ontvanger de kennisgeving de volgende dag in de brievenbus krijgt.” Dat zou dus betekenen dat consumenten nog een dag langer moeten wachten op hun bestelling…
PostNL: “Nieuwe service”
PostNL brengt officieel als verklaring voor deze wijziging naar buiten dat het ‘een nieuwe service is‘ en dat de Chinese webshops in dit geval hebben gekozen voor deze basis-dienstverlening. En op Facebook bevestigt PostNL de verzendwijziging en zegt het dat de verzender sinds kort kan kiezen hoe hij het bezorgd wil hebben: thuis bij de consument of direct naar een afhaallocatie.
Op Forum-china.nl is een memo gepost die PostNL heeft verstuurd naar chauffeurs. Daarin staat dat ze vanaf woensdag 30 september zijn gestart met een nieuw product, ”Doorzenden Buitenlandse AGT naar PostNL Locatie’. Alle pakketten met een zogenaamde 3SRETA-barcodesticker worden niet meer op een huisadres bezorgd, maar gaan direct naar een PostNL-locatie. Als reden wordt opgegeven dat bij buitenlandse klanten (zoals China Post) er de behoefte is om aangetekende bestellingen direct door te zenden naar een afhaalpunt.
Volgens Forum-China.nl brengt dit potentieel grote problemen met zich mee, want lang niet alle trackingcodes worden (goed) geüpdatet wanneer bestellingen in Nederland aankomen of ‘soms vergeten ze hem in China te scannen waardoor hij niet meer te scannen is’. Met als gevolg dat de consument niet weet wanneer het pakket bij het postkantoor ligt. Tel daarbij het gegeven dat wanneer een pakketje bij een afhaalpunt wordt bezorgd, de consument pas de volgende dag daar een melding van krijgt. Al met al zorgt dit bij veel consumenten voor irritatie en klachten.
Maar natuurlijk is deze beleidswijziging ook funest voor pakketbezorgers. Bezorgden ze op een dag bijvoorbeeld eerst vijftig pakketjes bij consumenten en vingen ze daar per pakketje, laten we zeggen, een euro voor, nu moeten ze al die aangetekende pakketjes bij een afhaalpunt bezorgen en krijgen ze daar maar één keer voor betaald.
Misschien moeten consumenten dan toch maar gewoon weer bestellen bij Nederlandse webwinkels?
Reacties