menu
pakket ophalen pakketpunt

PostNL stuurt pakketjes uit China standaard naar afhaalpunt

PostNL verstuurt pakketjes die uit China komen standaard gelijk naar een afhaalpunt in plaats van (een poging te doen) het bij de consument aan huis af te leveren. Volgens PostNL kan voor zendingen uit China waarvoor getekend moet worden sinds kort de verzender kiezen hoe hij het bezorgd wil hebben. Maar volgens onze bronnen heeft deze wijziging heel andere redenen.

Van diverse kanten hebben wij vernomen dat er bij consumenten die pakketjes uit China bestellen niet langer meer wordt aangebeld door de postbezorger, maar dat die (een dag later) een briefje op de deurmat dropt waarop staat dat het pakketje is op te halen bij een afhaalpunt in de buurt. Dat is natuurlijk niet echt handig, als je als consument zit te wachten op een bestelling en daar misschien zelfs een vrije dag of thuiswerkdag voor hebt ingepland. Als je thuis of op je werk bent, wil je daar een pakketje in ontvangst nemen en niet per se nog eens moeten omrijden om op een afhaalpunt je bestelling op te halen.

Nieuw beleid sinds 30 september
Het nieuwe beleid blijkt stilletjes te zijn ingegaan op 30 september jongstleden. Op onder andere Klachtenkompas.nl en FOK.nl wordt hier over geklaagd. Op die laatste site heeft iemand contact opgenomen met de klantenservice van PostNL en die wist te melden dat “wanneer een pakket op het postkantoor is afgeleverd, de ontvanger de kennisgeving de volgende dag in de brievenbus krijgt.” Dat zou dus betekenen dat consumenten nog een dag langer moeten wachten op hun bestelling…

PostNL: “Nieuwe service”
PostNL brengt officieel als verklaring voor deze wijziging naar buiten dat het ‘een nieuwe service is‘ en dat de Chinese webshops in dit geval hebben gekozen voor deze basis-dienstverlening. En op Facebook bevestigt PostNL de verzendwijziging en zegt het dat de verzender sinds kort kan kiezen hoe hij het bezorgd wil hebben: thuis bij de consument of direct naar een afhaallocatie.

Nieuwe service PostNL

Op Forum-china.nl is een memo gepost die PostNL heeft verstuurd naar chauffeurs. Daarin staat dat ze vanaf woensdag 30 september zijn gestart met een nieuw product, ”Doorzenden Buitenlandse AGT naar PostNL Locatie’. Alle pakketten met een zogenaamde 3SRETA-barcodesticker worden niet meer op een huisadres bezorgd, maar gaan direct naar een PostNL-locatie. Als reden wordt opgegeven dat bij buitenlandse klanten (zoals China Post) er de behoefte is om aangetekende bestellingen direct door te zenden naar een afhaalpunt.

Volgens Forum-China.nl brengt dit potentieel grote problemen met zich mee, want lang niet alle trackingcodes worden (goed) geüpdatet wanneer bestellingen in Nederland aankomen of ‘soms vergeten ze hem in China te scannen waardoor hij niet meer te scannen is’. Met als gevolg dat de consument niet weet wanneer het pakket bij het postkantoor ligt. Tel daarbij het gegeven dat wanneer een pakketje bij een afhaalpunt wordt bezorgd, de consument pas de volgende dag daar een melding van krijgt. Al met al zorgt dit bij veel consumenten voor irritatie en klachten.

Maar natuurlijk is deze beleidswijziging ook funest voor pakketbezorgers. Bezorgden ze op een dag bijvoorbeeld eerst vijftig pakketjes bij consumenten en vingen ze daar per pakketje, laten we zeggen, een euro voor, nu moeten ze al die aangetekende pakketjes bij een afhaalpunt bezorgen en krijgen ze daar maar één keer voor betaald.

Misschien moeten consumenten dan toch maar gewoon weer bestellen bij Nederlandse webwinkels?

Tags

Verder lezen

Reacties

  • Martine Bakx

    Vermoed dat rechtstreeks naar afhaalpunt gaat en dat dat niet gebeurd door een pakketbezorger die per pakketje betaald krijgt. En nee, dat is geen euro. Pakketbezorgers zullen er niet rouwig om zijn, juist bij die pakketjes die van ver komen en lang onderweg zijn is er vaak niemand thuis.

    • DirkjanVis

      Door gesprekken met pakketbezorgers ontdekten we het nieuws. Een bezorger gaf aan dat hij veel adressen waar hij voorheen regelmatig pakketjes uit China kon bezorgen was kwijtgeraakt en dit direct merkte in zijn portemonnee. Voor ons was dat het startsein om hier verder onderzoek naar te doen!

  • joopbroekknoop

    inderdaad funest voor de pakketbezorgers. en een slechte rede van post NL, chinese zenders willen namelijk dat dit aan huis wordt bezorgd, zij hebben hier absoluut geen keuze in zoals PostNL lijkt te doen voorkomen

  • Jess

    Echt belachelijk..Eerst vind je een brief ( gestuurd per post) dat je pakketje niet bij je thuis is bezorgd maar op een afhaallokatie. Dus al later voordat je hem kunt halen.
    Kom je op de afhaallokatie, is mijn pakketje er gelukkig wel , maar ze moesten wel mijn id kaart scannen! voordat ik het pakketje meekreeg.
    ‘Dat ik mij moet legitimeren ala , maar het was geen aangetekende zending en nu kan elke kassamedewerker bij een afhaalpunt er met mijn persoonlijke gegevens vandoor.
    Vraag mij af wat de wet op de privacy daarvan zegt ?

    En als ik mijn man vraag het pakketje te halen ? Krijgt hij hem dan niet mee ?

    Heel vreemd allemaal , hoop dat het snel wer normaal wordt en ik weer op een goede bezorging kan rekenen

  • Henry Tempel

    Wat een gezeur “Misschien moeten consumenten dan toch maar gewoon weer bestellen bij Nederlandse webwinkels?” worden ze dan ook goedkoper/ nee ik dacht het niet.
    Ik vind als ik een pakje bestel waar dan ook uit de wereld dat ik die thuis kan bezorgd krijgen.
    En dat de Chinese websites dit beter vinden vind ik ook een niet geloofwaardig argument.
    Ik denk dat het alleen weer financieel de oorzaak is.
    Het is goedkoper om al die pakketjes bij 1 af te leveren.
    Het wordt maar weer gedaan de consument wordt weer niets gevraagd.

  • simon wertien

    Belachelijk ik moet nu in de auto naar zoon klere punt toe, ik heb NIET de keuze gehad om het thuis te laten bezorgen, omdat ik er al vanuit ging dat het thuis zou komen, want de kaart die PostNL in de bus dropt, staat zelfs en foto van de label van het pakket met mijn adres gegevens en telefoon nr, godverdomme, hoezo burger schending, en gegevens vrij op de markt zetten, walgelijk dit
    Terwijl ik zo mijn best doe om al mijn persoonsgegevens’ privé houdt.
    Gewoon en foto met al mijn gegevens vol in beeld op de kaart,( hoe durven ze)

  • Lizet Abma

    Slechte communicatie van post.nl, ik wist ook van niks dat dit ging gebeuren.
    Het lullige daarbij is dat ik het nu ook niet kan ophalen wegens lichamelijke klachten, daarom bestel ik online en omdat het een groot prijs verschil is in nederland tegenover china voor hetzelfde product.
    En hetzelfde wat Simon zegt: mijn telefoonnr/adres/achternaam staat duidelijk op de kaart.
    Ik vind dat toch wel een naar gevoel, privacyschending gevoel.
    En of het nou voordeliger is, ik moet voor 4 pakketjes nu 4x apart heen terwijl het voorheen nog weleens samen werd afgeleverd.
    Mensen hebben dit ook nagevraagd en chinese webshops weten hier helemaal niks van.

  • eSJeKo

    postnl heeft totale minachting voor zijn klant en het milieu (iedereen met de auto naar een afhaalpunt (wat postnl ook nog eens voor je selecteert). Chinapost heeft de overeenkomst NIET gewijzigd.. deze actie staat stijf van de leugens en misleidende informatie.

  • Kevin C

    Ik wordt er echt door geïrriteerd. Ik bestel regelmatig vanuit China, en de afgelopen paar maanden moet ik vaker naar dat verdomde afhaalpunt dan dat het thuis wordt afgeleverd.. Eén keer, oké, maar als je bijna elke maand minimaal twee pakketjes uit China hebt, wat dan 15-20 minuten verderop wordt afgeleverd bij de supermarkt waar we sowieso al niet winkelen omdat het te ver weg is, dan is het gewoon tijdverspilling.

    Ik ga in ieder geval even contact op nemen met enkele van mijn Chinese contacten. Bij een aantal Chinese webshops ben ik vaste klant en heb ik al wel vaker contact gehad. Ik zal ook bij mijn eerstvolgende paar bestellingen aangeven dat ik het graag op mijn thuisadres afgeleverd zie (hoewel het dan waarschijnlijk nog niet gebeurd als 3SRETA-barcodes automatisch bij afhaalpunten afgeleverd worden)..

    Waarom is dit überhaupt doorgevoerd? De consumenten zijn de dupe, want ze moeten zelf pakketjes op gaan halen en krijgen het (meer dan) een dag later. De pakketbezorgers zijn de dupe want ze verdienen een hoop minder door klantverlies. De verkopers uit China zijn half de dupe, want als tracking nummers niet meer goed updaten zorgt dit voor irritatie bij de klant, en dat willen die mensen daar echt niet. En Post NL zelf is min of meer de dupe, omdat wij als consument het hier absoluut niet mee eens zijn. (Hoewel het management van Post NL dat sinds de reorganisatie van een paar jaar geleden waarschijnlijk toch weinig kan schelen.. Ik heb twee jaar lang met plezier bij Post NL gewerkt, maar sinds die reorganisatie in 2011 of 2012 was het echt een zootje.)

    Ach ja, op naar de supermarkt maar weer voor de derde opeenvolgende zaterdag.. >.<

  • micha Tember

    Ik heb 5 dingen in 1 keer besteld en zo dadelijk moet ik voor de 3de keer een pakketje afhalen. Dit terwijl ik iedere keer met de kleine thuis ben. Nu moet ik een hele aankleed procedure doorstaan 15 min heen en 15 min terug lopen om een klein pakketje op te halen. Zeer irritant. Je MOET het binnen enkele dagen ophalen anders wordt het teruggestuurd. Vroeger kon je makkelijk in ontvangst nemen of bij de buren ophalen. Moet niet gekker worden. Dadelijk moet je je eigen pakketje afhalen bij de luchthaven. Totaal geen enkele vorm van service! Ze doen er alles aan om china te boycotten. Maar ja niet meer bestellen zit er niet in voor mij omdat precies dezelfde producten uit China op NL sites voor veel duurder wordt aangeboden. Dadelijk de deur uit…. 3 down 2 to go.

  • Alex

    De werkelijke reden is dat ze bijna niets verdienen aan post die uit China komt.
    Betaal je hier €6,95 voor het verzenden binnen Nederland in China is dat zeker 80% goedkoper als ik zie wat ik soms betaal voor b.v. een 32 Gb ssd van net 14 euro die gratis wordt verzonden.
    Gelukkig mag over een tijdje ook andere bedrijven pakketten (en post die zwaarder is dan 50 gram) bezorgen die onder een bepaalde gewicht en afmeting zitten iets wat nu nog steeds voorbehouden is aan Post.nl .

    • rww

      Ga er maar niet vanuit dat andere pakketbezorgers wel geintresseerd zijn china pakjes.

      Zoals jezelf al meldde betaald china post veel te weinig portokosten waardoor nederlandse vervoerders in de knel komen. Ik heb laatst iets besteld voor 0,98 eurocent inclusief verzendkosten, daarvoor is hij per vliegtuig naar zwitserland gegaan, daarna naar nederland en toen bezorgd, dat kan never rendabel zijn.

  • Bert Heuvink

    en iedereen slikt dit maar dus, moet naar een ander dorp om het pakket te halen, terwijl ik “free shipping” heb, dus tot aan mijn huisdeur, wie stopt deze arrogante reus?

  • Fra Diavolo

    Waar mogelijk gewoon dhl kiezen en dan maar wat betalen, voordeel dat je spullen flink sneller zal krijgen. Als ik drie kwartier en parkeergeld kan besparen is het dat wel waard.

  • mike ligtenberg

    Ik zal vast een stomme vraag stellen. Maar als ik iets bestel in het buitenland en de winkel daar kiest voor bijvoorbeeld china post standaard. Wie bezorgd dan deze post vanaf de grens? Ik vraag dat omdat ik kosten moet betalen aan PostNL (pakketje blijkt net boven de €22,- te zijn) en nu zegt PostNL dat omdat zij de bezorger zijn ze de inklaringskosten verhalen. Maar ben ik nou echt blond als ik stel dat PostNL geen enkele aanspraak heeft omdat er bij bestellen duidelijk aangegeven staat verzending via China Post en niet PostNL? Dat ze het bij invoer 3 weken vasthouden daar kan je al niks aan doen maar dat ze ook nog eens buitensporig hoge vergoedingen afdwingen vind ik niet kunnen. Dus hoe zit dit nu eigenlijk?

    • Wesley O

      Alle verzendingen via china post worden standaard vanaf de grens door Postnl overgenomen. In dat geval betaal je de inklaringskosten aan Postnl, maar kies je bijvoorbeeld verzending via DHL dan zal je het aan hun moeten betalen. Ik zou in jou geval de winkelier vragen om een lagere waarde op het pakket te vermelden.

      • mike ligtenberg

        Dat laatste kan niet. Je krijgt namelijk een brief waarin je verzocht word om en het product zo goed mogelijk te omschrijven en een bewijs van betaling.

        Plus dat je strafbaar bent als je valse informatie opgeeft. En dat is wat je ook koopt het niet waard. Gelukkig had ik en geen verzendkosten. Maar met €38,- zit je dan boven de €22,- grens. Dus zal ik in ieder geval 21% BTW moeten voldoen. Maar dat PostNL €13,- berekend dat vind ik wel erg veel. Vooral als ze zelf stellen dat zij je papierwerk als service afhandelen en dus daarom inklaringskosten rekenen. Eh…..sorry….service? Ik heb niet eens een keus gekregen om af te zien van de service. Plus dat PostNL stelt dat zij opslag/bewaar kosten rekenen. Zaken waar ik nooit om gevraagd heb. Dan kan je stellen dat je er niet onderuit komt maar mijn stelling is dat je niet ongevraagd een service door de strot gedrukt mag worden. En vervolgens maar een enkele keus hebt. Namelijk de kosten betalen of anders bye bye zeggen tegen je betaalde pakketje. Want je bent verplicht cash te voldoen. En zoiets vind ik alles behalve klantvriendelijk. Dan betaal ik volgende keer liever een driedubbel aan verzendkosten via FedEX maar dan heb ik wel 1 vervoerder want die leveren ook in Nederland. Die inklaringskosten staan in geen enkele verhouding. Heb alles zitten uitzoeken vandaag en dat hele service en schijnheilige verhaaltje op de site van PostNL stinkt van alle kanten. ZE draaien hun personeel een poot uit, verhogen prijzen maar eerlijk is eerlijk de service en bedrijfscultuur is op zijn zachts slechter en slechter te noemen.

        • Wesley O

          Dat je die brief hebt gekregen zal er wel mee te maken hebben gehad dat ze de waarde niet hebben kunnen bepalen. Ik heb in ieder geval nog nooit een brief gehad, maar wel dat ik aan de deur invoerrechten moest betalen aan PostNL. Je kunt van tevoren weten als je boven de €22 zit dat je extra kosten kunt gaan krijgen. Strafbaar of niet het pakketje kan toch wel gecontroleerd worden, en als er iets niet klopt of ze twijfelen aan de waarde kan je toch een brief verwachten. Hoe vaak vermeld de winkelier het pakketje als GIFT terwijl ik daar niet om gevraagd hebt ben je dan ook strafbaar?

          • mike ligtenberg

            Hoe de webshop iets verzend heb ik als klant geen invloed op. Maar als
            je een brief ontvangt waarin je bewijs moet leveren dan is sjoemelen
            alleen maar vragen om narigheid. Tuurlijk begrijp ik dat ik extra kosten
            krijg want ik zit boven de €22,-. Maar er moet wel een verhouding zijn
            tussen wat PostNL vraagt en wat de waarde van iets is als je als bedrijf
            vrolijk roept een “service” te leveren. En dat is er niet. Dat je BTW
            en overig aan de douane betaald daar kom je niet onderuit. En die 21%
            ach dat zou ik hier in de winkel ook moeten betalen. De inklaringskosten
            echter zijn nou niet bepaald klantvriendelijk te noemen. En eerlijk
            wist ik trouwens niet eens hoe en wat. En ik denk dat er veel mensen
            zijn die niet weten dat je bij een bepaald bedrag (wat niet eens hoog
            is) al met allemaal regels en PostNL kosten in aanraking komt. Ik in
            ieder geval wist niet dat het bedrag zo laag was. En wist ook niet dat
            als de webshop iets verzend met bijvoorbeeld China Post Standaard je
            toch opeens met PostNL regeltjes te maken krijgt. Noem me dom, onwetend,
            naief of wat ook. Maar daarom ben ik ook gaan zoeken op internet. Om te
            weten hoe zit het nou en hoe werkt het. Zo leer ik weer wat en wie weet
            ook andere lezers.

          • Johan de Boer

            ik heb nog niets besteld en toch wist ik dit wel: gewoon even opgezocht op de website van de belastingdienst 🙂

  • kelleth

    Ik heb op de 10de mijn pakket gesplit in twee, de ene was er de 28ste in mijn post en niet bij de sigarenboer. De andere was er pas vandaag nadat ik heb beklaagt. Nu blijkt dat ze het niet alleen sturen naar de sigarenboer maar ook nog eens €19.04 inklaringskosten vragen voor een product van €27. Dus meer dan de helft. Ik voel me op zich opgelicht. Alsof ze je willen weerhouden van spullen importeren.

    O het pakje komt komt uit china? Nou gooi hem maar bij die sigarenboer en vraag er maar opzeminst 60% voor.

  • Roel

    Geloven mensen in magie of zo dat ze hierover gaan klagen? Je besteld iets uit China voor bijvoorbeeld 2 euro zonder verzendkosten en dan verwacht je dat een Nederlandse postbode die nog fatsoenlijk betaald moet worden hiervoor (meerdere malen) aan je deur komt bellen?

  • J.

    PostNL bezuinigt zich helemaal kapot.
    Ze zijn al de duurdere pakketdienst, maar daarvoor hoef je verder geen kwaliteit te verwachten.. Erg slecht dit.
    Ik maak voor verzenden al geen gebruik meer van PostNL, oa. door deze redenen.