Amazon wil groothandel overslaan in Europa

Amazon wil groothandel overslaan in Europa

Ecommercegigant Amazon gaat de groothandel in Europa overslaan. In plaats daarvan zal het rechtstreeks producten van merken inkopen. Op die manier wil het bedrijf lage prijzen voor de consument garanderen.

De online marktplaats heeft een e-mail naar Europese verkopers gestuurd waarin staat dat het bedrijf zich gaat richten op het rechtstreeks inkopen van producten bij merkeigenaren. Volgens de e-mail wordt de verandering in april doorgevoerd.

‘We proberen de kosten te beheersen en de prijzen voor consumenten laag te houden.’

“Zoals bij alle bedrijven gebruikelijk is, herzien we regelmatig onze benadering van productsourcing, omdat we proberen onze kosten te beheersen en de prijzen laag te houden voor consumenten”, aldus een woordvoerder van Amazon. Als gevolg daarvan heeft het bedrijf nu besloten om de groothandel te schrappen.

Merkeigenaren kunnen blijven verkopen

Als de groothandel op het platform wil blijven verkopen, kan het een account aanmaken op Amazon’s Seller Central om partnerverkoper te worden. Daarnaast geeft het bedrijf aan dat het met de groothandel zal blijven werken zolang het bedrijf een merkeigenaar is of exclusieve distributierechten van een product heeft.

Kosten beheersen

De online marktplaats neemt hiernaast nog andere stappen om zijn kosten te beheersen. Amazon Duitsland heeft onlangs aangekondigd dat de minimale bestelwaarde voor gratis levering wordt verhoogd van 29 naar 39 euro voor niet-Prime klanten. Eerder dit jaar kondigde het bedrijf aan dat 3 magazijnen in het Verenigd Koninkrijk gaan sluiten, terwijl de openingen van nieuwe logistieke magazijnen in Spanje worden uitgesteld tot 2024.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten