menu

Daarom verdient Amazon zoveel geld

Daarom verdient Amazon zoveel geldDe grootste webwinkel wereldwijd is Amazon. Daarmee concurreren lijkt
makkelijker gezegd dan gedaan. Je kan wel net een mooiere website maken,
producten uitkiezen of je klantvriendelijker opstellen maar daarmee ben
je er nog niet. Vijf redenen waarom Amazon zoveel geld kan verdienen,
en jij niet.

1. Het moment was er
Laten we maar beginnen bij het begin. Om een bedrijf te maken met zulke groeicijfers, zo’n dominatie in de markt, en zo’n ontwikkeling op wat voor terrein dan ook, moet je de tijd mee hebben.

In de oprichtingsjaren in 1995 waren er veel investeerders die wel brood zagen in het internet en veel bedrijven kregen miljoenen aan investeringen mee. Maar we weten allemaal hoe het voor de meeste bedrijven afliep. Amazon heeft het in de periode rond de bubbel zeker lastig gehad. Toch bleef het vertrouwen van investeerders en beleggers op peil. Het duurde acht jaar voor de eerste winst kwam.

Met dat in gedachte is de kansberekening snel gemaakt. Je wint eerder de jackpot bij de Staatsloterij, dan dat je een vergelijkbaar aantal miljoenen krijgt van investeerders voor het opstarten van een bedrijf die zolang miljoenen verlies gaat maken.

2. Jeff Bezos is beter dan jij
Met een winst van ruim een miljard dollar zou iedereen wel de oprichter van Amazon willen zijn. Toch is dat niet altijd gemakkelijk of voor de hand liggend geweest. Jeff Bezos verdiende al een miljoen in loondienst, is cum laude afgestudeerd en had de wereld voor het oprapen. Om dan je baan vaarwel te zeggen en een bedrijf op te richten in je garage, een bedrijf waarvan je vooraf weet dat het jarenlang verlies gaat maken, is een stap die niet veel mensen hem na zullen doen.

3. Wereldwijd
Bol.com doet het leuk en Wehkamp is ook zeker een bedrijf om jaloers op te zijn. Ze verdienen miljoenen en heersen Nederland. Toch moeten dat soort bedrijven altijd over hun schouder blijven kijken. Niet eens zozeer vanwege nieuwe Nederlandse startups maar meer omdat bedrijven in het buitenland opeens de grenzen over kunnen stormen.

Amazon heeft daar minder last van. Zo is Amazon.co.uk gebaseerd op wat in 1998 de grootste Britse online boekenwinkel was. Amazon.de is ontstaan uit een overname van de grootste Duitse partij. Met een liquiditeit en in onze ogen vrijwel onbeperkt budget is het lastig om een concurrent op te zetten indien je niet bestand bent tegen de miljoenen die een overname je zouden kunnen opleveren.

4. Copycats
Mensen zijn kuddedieren en kopen het liefst iets dat er betrouwbaar en logisch uitziet. Omdat eigenlijk alles van Amazon wordt gekopieerd is zelfs dat lelijke uiterlijk en die rommelige indeling normaal. Zelfs normaler, beter en betrouwbaarder dan al die copycats die het na proberen te maken.

Mocht Amazon zelfs een keer een flater maken en iets helemaal verkeerd aanpakken is de kans eigenlijk zelfs groot dat de concurrenten dezelfde fout gewoon meemaken. En als je concurrenten het ook doen, hoeveel verlies je dan nog?

5. Massa maakt geld
Als je zo groot bent als Amazon kun je dingen realiseren die je concurrenten niet kunnen doen.  Neem bijvoorbeeld alleen al de afspraken met bijvoorbeeld leveranciers. Met de afspraken die Amazon heeft gemaakt met UPS kun jij echt niets versturen. Als een van de grootste werkgevers van Seattle bepalen zij wat er in de gemeente gebeurt, in plaats van andersom. En zo zijn er vele andere voordelen.

Een concreet voorbeeldje? De inkoopkosten. Jij hoopt op een mooie korting bij je leverancier? Een mooie betalingsregeling en gemakkelijke manier van retouren als je voorraad overhoudt? In het ideale geval heb je een liquiditeitsdruk van een paar dagen? Amazon doet het anders. Ze betalen leveranciers gemiddeld 21 dagen nádat de klant heeft betaald. Dat doet nogal wat aan liquiditeit inderdaad.

Dan hebben we het nog alleen over de fysieke externe producten. Over een steeds groter volume aan omzet heeft Amazon amper nog inkoopkosten want het bedrijf maakt steeds meer omzet met digitale en in eigen beheer opgezette producten. Van ebooks, de Kindle, tot downloads, filmverhuur en een complete eigen appstore….

Natuurlijk, het is een momentopname
Een wereldwijde en ogenschijnlijk onnavolgbare marktleider. We zijn nog maar even bezig en niet lang geleden belden we allemaal met Nokia, zochten we met Ilse of Altavista en kochten we onze boeken bij De Slegte en cd´s bij de Freerecordshop. Het kan snel gaan en niemand weet of en hoelang Amazon het vol gaat houden.

En de kans is klein maar misschien zitten we er dus toch naast. Ben jij degene die het beter kan dan Amazon? 😉

 

Tags

Reacties