menu

Vijf conversie-tips volgens Jurjen Jongejan

vijf conversie tips volgens jurjen jongejanConversie-optimalisatie is iets wat een webwinkelier eigenlijk elke dag zou moeten doen, en waar de meesten zich dus ook wel mee bezighouden. Maar de manier waarop houdt nog wel eens te wensen over. Jurjen Jongejan toonde ons afgelopen donderdag vijf interessante veelgemaakte fouten die jij vandaag nog kunt oplossen!

Op de Nationale Webwinkeldag van uitgever Checklist presenteerde Jurjen Jongejan enkele handige voorbeelden van hoe jij je conversie kunt verbeteren. Het woord ‘optimalisatie’ roept bij veel mensen toch een bepaalde associatie van SEO op. Alsof het een lange weg is waarbij het maandenlang kan duren voor je de eerste echte resultaten ziet. Jurjen presenteert ons gelukkig enkele voorbeelden die bijzonder vaak voorkomen en die je vandaag nog kunt verbeteren. Te veel om op te noemen, en daarom pikken wij er vijf uit die ons aanspreken.

Zorg dat je teksten antwoorden geven
Je kent ze wel. Webwinkels met lappen tekst. Op zich is daar niets mis mee maar meestal beschrijft de tekst precies wat je zelf ook al op de productfoto ziet. Je hoeft dus niet te weten dat het een groene fiets is en dat ie verlichting voor en achter heeft. Wel wat het gewicht is van de fiets en of het kinderzitje er bijvoorbeeld oppast. Dat zijn zaken die je niet op de foto ziet. Zorg dus dat je omschrijving iets toevoegt en barrières wegneemt in plaats van simpelweg in woorden probeert uit te drukken wat iedereen in de afbeelding allang gezien heeft.

omschrijf niet de fiets, maar de vragen van de bezoeker!

Omschrijf niet een afbeelding, maar juist het antwoord op de vraag die een afbeelding oproept!

Check je zoekfunctie

Oké, dus je verkoopt tassen van het merk Diesel. Check dan ook eens of je op een zoekopdracht als ‘Diesel tas’ wel producten te zien krijgt? Vaak zijn zoekfuncties erop gericht om tags of andere specificaties te indexeren maar zien ze de belangrijkste zoektermen over het hoofd omdat die te generiek zijn. Als je alleen tassen verkoopt ga je natuurlijk niet al bij al je producten de trefwoorden bag, tas, tassen of handtas toevoegen. Maar daar wordt misschien wel op gezocht! Checken dus! Controleer jij regelmatig welke zoektermen op jouw site gebruikt worden?

Spreek ook de Belgen aan
Verkoop je ook aan Belgen? De meeste Nederlandse webwinkels doen het wel maar noemen het nergens. Belgen komen er dus pas aan het einde van de kassa achter dat er ook Mistercash geboden wordt en dat je ook een Belgisch adres in kunt vullen. Te laat, volgens Jurjen. Hij realiseerde bij een klant een enorme winst met enkele kleine subtiele aanpassingen. Zo werd er ook een Belgisch vlaggetje bovenaan de site geplaatst en werd België overal bij de verzendkosten genoemd. Het leverde direct een grote conversieboost in Vlaanderen op!

Praat als een verkoper
Dit vinden wij zelf een van de leukste tips. Lees de tekstjes van je webwinkel eens hardop tegen iemand voor. Hoe klinkt dit dan? Als een opsomming van rare tekens, jargon en afkortingen? Er is niets mis met bulletpoints of korte zinnen maar als je daardoor een reiskoffertje gaat omschrijven als ‘Multiwheel systeem, add a bag holder, 2 flex devider, adreslabel, hefboomslot’ dan klinkt dat niet als een vriendelijke verkoper. Toch? Daar valt ook op een meer vriendelijke manier te zeggen wat gelijk zorgt voor een meer ontspannen en tevreden bezoeker.

Vraag je bezoeker waarom hij afhaakt
Een laatste maar wel veelomvattende tip van Jurjen is tenslotte om klanten maar gewoon te vragen waarom ze afhaken. Met simpele software kun je in je webwinkel, desnoods zelfs alleen in je kassa, tijdens de verschillende stappen mensen vragen stellen als ze op het kruisje klikken. Komt dat jou een beetje agressief over? Een popup als mensen je site willen verlaten? Toch is dat wel dé makkelijkste manier om echt unieke data te verzamelen. Want als we Jurjen mogen geloven heeft hij op die manier echt unieke struikelblokken gevonden die de eigenaar van de webwinkel zelf nooit had bedacht. Mensen die in de kassa zaten wilden écht iets kopen, dus wil jij weten waarom dat uiteindelijk niet is gebeurd.

vraag om feedback

Meer tips nodig? Koop zijn boek!
Tijdens de presentatie op de Nationale Webwinkeldag toonde Jurjen enkele van de betere conversietips maar recent schreef hij er ook een boekje over. Daarin staan tientallen voorbeelden zoals die van hierboven. Weet je niet waar je moet beginnen en zou je graag een soort checklijstje na willen lopen van de meestgemaakte fouten van anderen? Jurjen heeft ruim tien jaar ervaring in conversie-optimalisatie en zijn boekje is dus zeker een aanrader!

Tags

Reacties