Bol.com: Korte levertijd zorgt voor betere conversie

Bol.com: Korte levertijd zorgt voor betere conversie

Webwinkeliers zijn dagelijks bezig met het intact houden of het vergroten van hun conversie. Eén van de manieren om ervoor te zorgen dat je een hoge conversie krijgt is door producten snel te leveren. Recent onderzoek toont aan dat artikelen met een korte levertijd beter converteren.

Het onderzoek is uitgevoerd door Bol.com, dat keek naar het winkelgedrag van haar bezoekers. Volgens de grote ecommerce-speler tonen de cijfers aan dat de levertijd van een product een enorm effect heeft op de conversie.

36% shoppers keer terug vanwege snelle bezorging

“In deze tijd zijn consumenten gewend om te krijgen wat ze willen, wanneer ze dat willen. Neem luiers of verjaardagscadeaus. Komen we er allemaal niet op het laatste moment achter dat we ze morgen, of eigenlijk vandaag, al nodig hebben?”, zo schrijft Bol.com in een whitepaper. Volgens hen keert meer dan een derde van de online consumenten terug bij een shop vanwege de optie om een bestelling snel te laten bezorgen.

Gemiddelde conversie per levertijd

Wanneer er specifiek wordt gekeken naar alle verkopen via Bol.com, dan blijkt dat artikelen met een korte levertijd beter converteren. De grafiek hieronder laat zien welke levertijden bij Bol.com het best converteren:

De gemiddelde conversie per levertijd voor verkopen via Bol.com.
De gemiddelde conversie per levertijd voor verkopen via Bol.com.

Wat volgens Bol.com voor veel webwinkeliers ook handig kan zijn, is om eens goed te kijken naar wat de uiterste besteltijd (oftewel de cutoff-tijd) is in jouw shop. Bij Bol.com ligt bijvoorbeeld de piek op een gemiddelde dag in de avond. Doe jij aan ‘vandaag besteld, de volgende dag in huis’ maar is jouw uiterste besteltijd bijvoorbeeld om 12:00, dan betekent dat dat het merendeel van je bezoekers een levertijd van 2 werkdagen ziet wanneer zij ná deze cutofftijd een order plaatsen.

De gemiddelde klantenbezoeken per uur op Bol.com. Zo bezoekt driekwart de site ná 12 uur 's middags.
De gemiddelde klantenbezoeken per uur op Bol.com. Zo bezoekt driekwart de site ná 12 uur ’s middags.

Bol.com heeft in de whitepaper ook een grafiek geplaatst met daarin de gemiddelde klantenbezoeken op Bol.com voor en na een bepaalde cut-offtijd. Deze tabel kan handig zijn voor webwinkeliers die via Bol.com verkopen en benieuwd zijn hoeveel klanten ze in principe nog kunnen verwachten met een bepaalde cut-offtijd en in hoeverre dan bezorging de volgende dag nagekomen kan worden.

Tijd voor na
tot 12u 26% 74%
tot 13u 32% 68%
tot 14u 38% 62%
tot 15u 44% 56%
tot 16u 51% 49%
tot 17u 57% 43%
tot 18u 63% 37%
tot 19u 69% 31%
tot 20u 75% 25%
tot 21u 83% 17%
tot 22u 90% 10%
tot 23u 96% 4%
tot 23.59u 100% 0%

 

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten