Winkelwagen verlaten: de cijfers
Nieuwe statistieken laten zien waarom consumenten online hun winkelwagen verlaten. Zo laat 34 procent hun winkelwagen achter omdat ze gewoon wat aan het rondkijken waren. Net iets minder dan een kwart van de consumenten verlaat de winkelwagen omdat ze op problemen met verzending stuitten, zoals een lange verzendtijd of te hoge verzendkosten.
Marketingbedrijf SaleCycle doet regelmatig onderzoek naar de ‘cart abandonment rate’ en het meest recente rapport laat zien dat retailers niet al te veel moeten blindstaren op dergelijke cijfers: een derde is immers van mensen die gewoon wat beschikbare producten bekijkt en aan online window-shopping doet. Deze consumenten hebben vaak dus niet eens een echte koopintentie, maar zitten duidelijk nog in de onderzoeksfase.
Wat wel een punt van aandacht zou moeten zijn, is de 24 procent van consumenten die aangaf de winkelwagen verlaten te hebben omdat de verzendkosten of bezorgtijden hen niet aanstonden. Dat één op de vier dit als reden aangeeft nádat ze de winkelwagen hebben verlaten, geeft pijnlijk aan dat veel webwinkels op voorhand dus nog niet duidelijk genoeg zijn over de kosten die de consument kan verwachten bij aankoop.
15% verlaat winkelwagen na webrooming
Daarnaast gaf 18 procent aan dat ze op prijzen stuiten die iets te hoog waren of dat ze gebruikmaakte van de mogelijkheid om de prijzen van producten op meerdere sites met elkaar te vergelijken. Verder gaf 15 procent toe dat ze webwinkels gebruikten om producten op te zoeken die ze uiteindelijk toch van plan waren om in de winkel te kopen, ook wel webrooming of ROPO (research online, purchase offline) genoemd.
En dan is er nog 6 procent dat zei op problemen te stuiten wanneer ze wilde doorgaan met de transactie of dat ze niet de juiste betaalmethode kregen aangereikt. En de overige 4 procent zei dat de webwinkel die ze bezochten en waarbij ze een online bestelling wilde plaatsen op dat moment een technisch mankement vertoonde of dat hun internet eruit lag.
Uit het onderzoek van SaleCycle blijkt dat de cart-abandonment-cijfers het hoogst zijn in de travel-industrie, waar mensen dergelijke websites gebruiken om potentiële vakantiebestemmingen over langere periodes te checken. “Ons onderzoek laat zien dat retailers niet te veel waarde moeten hechten aan deze statistieken, helemaal aangezien het niet verstandig is om mensen te weerhouden van ‘casual browsing’ als dit gedrag ook op langere termijn kan leiden tot een aankoop.
Los je leveringsproblemen op
“Aangezien leveringsproblemen de een na belangrijkste reden is voor het verlaten van de winkelwagen, zouden wijzigingen op dit vlak sites kunnen helpen met het aantrekken van meer klanten.”
Reacties