Omzetgroei boven wereldwijde gemiddelde

Omzetgroei boven wereldwijde gemiddelde

De wereldwijde groei van ecommerce neemt af. Ook in Nederland is deze afname te zien, al blijft ecommerce in ons land harder groeien dan het wereldwijde gemiddelde. Dit blijkt uit onderzoek van Salesforce, waarin ook naar conversieratio en afbreekpercentages werd gekeken.

In het derde kwartaal van dit jaar is ecommerce wereldwijd gegroeid met 11 procent, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In Nederland was een iets sterkere groei te zien, van 18 procent.

Ecommerce in Nederland groeide met 18% in het derde kwartaal.

In het tweede kwartaal dit jaar groeide de ecommerce in ons land sterker. Vergeleken met diezelfde periode het jaar ervoor was de toename namelijk 28 procent. Wereldwijd was die toename toen 3 procent. De omzetgroei van online verkopers lijkt volgens Salesforce weer in lijn te komen met de groei die ons land kende voor het uitbreken van de pandemie.

Fysieke winkel speelt grote rol

De afname van de online omzetgroei heeft te maken met het heropenen van fysieke winkels. Eerder onderzoek van het CBS in augustus liet ook al zien dat multichannel-spelers, die zowel offline als online verkopen, een hogere omzetgroei behaalden dan pure online spelers. Salesforce verwacht dat ruim zes op de tien online bestellingen zullen worden beïnvloed door fysieke vestigingen.

Lena Olivier, Senior Regional Vice President, Retail & Consumer Goods bij Salesforce: “De retailer staat voor behoorlijk wat uitdagingen de komende feestdagen; van de winkelmedewerker die zowel aankopen in de winkel als online bestellingen moet afhandelen tot het bedienen van shoppers die bijvoorbeeld aankopen doen op hun mobiel terwijl ze in de winkel zijn. Daarmee is de fysieke winkel nog steeds belangrijk in de digitale strategie.”

Nederlandse webwinkels hoog conversieratio

Naast de snellere groei laat de Nederlandse ecommerce ook een hoog conversieratio zien, zo blijkt uit de Salesforce Q3 Shopping Index. In Q2 scoorde ons land nog wereldwijd het hoogste conversieratio van 3.5 procent. In Q3 scoorde Nederland weer hoog, met een conversieratio van 3.2 procent. Een conversieratio geeft het percentage aan van het aantal bezoekers van een webwinkel die een aankoop doen.

Het conversieratio is in Duitsland en België 2.4%.

Opvallend is dat de buurlanden van Nederland aanzienlijk lagere conversieratio’s behalen. In zowel Duitsland als België hebben online verkopers een conversieratio van 2.4 procent. In Frankrijk is dit nog lager, namelijk 1.4 procent.

Afbreekpercentage laag in Nederland

Daarnaast valt ook op dat het percentage shoppers die hun aankoop afbreken na het vullen van de online winkelmand in Nederland kleiner is dan het wereldwijde gemiddelde. Op mobiele toestellen is het afbreekpercentage 80 procent, terwijl dit wereldwijd 86 procent is. Op tablets zien Nederlandse verkopers een afbreekpercentage van 78 procent, terwijl dit wereldwijd 81 procent is. Op PC is dit percentage zelfs 69 procent, terwijl het wereldwijde gemiddelde 77 procent is.

Verkopen aan buitenland

Volgens het onderzoek is de gemiddelde orderwaarde van bestellingen is in Nederland 56.8 euro, wat een stuk lager is dan het wereldwijde gemiddelde van 89,4 euro. In Duitsland is de gemiddelde orderwaarde juist hoger, namelijk 97,1 euro. Hoewel het conversieratio in dit land dus lager is dan in Nederland, kan een Nederlandse verkoper hier per order wel hogere bedragen halen. Verkopen aan het buitenland blijft hierom een interessante optie voor verkopers in ons land.

 

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten