Nederland hardste groeier in ecommerce

Nederland hardste groeier in ecommerce

Nederlandse ondernemers en bedrijven hebben zich opvallend goed aangepast aan de verschuiving naar ecommerce ten opzichte van andere landen. Dat blijkt uit de Q2 Shopping Index van Salesforce, waarin ook het gemiddelde conversiepercentage werd onderzocht.

Uit het onderzoek blijkt dat de online omzet ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar in Nederland met 28 procent is gegroeid. Wereldwijd steeg die omzet minder hard, namelijk 3 procent en in België daalde die omzet op jaarbasis zelfs met 15 procent.

De online omzet groeide in Nederland met 28 procent.

Groei van ecommerce in Nederland tegenover de groei wereldwijd. Bron: Salesforce Q2 Shopping Index.

Ecommerce in Nederland blijft groeien

Vorig jaar nam de online omzet van webwinkels in Nederland ook erg flink toe. De online inkomsten van retailers zijn dus blijven stijgen, maar volgens het onderzoek vlakt die stijging sinds het laatste kwartaal met ongeveer de helft af.

De Salesforce Q2 Shopping Index geeft inzichten in het winkelgedrag van ruim een miljard shoppers in 54 landen over de hele wereld. Hierin is te zien dat het online verkeer in Nederland bovengemiddeld hard groeide, namelijk met 11 procent tegenover een wereldwijd gemiddelde van 8 procent. Ook het aantal online bestellingen is gegroeid. In ons land nam het aantal online bestellingen ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar toe met 17 procent, terwijl wereldwijd het aantal online bestellingen gemiddeld juist met 5 procent afnam.

Het online verkeer groeide in Nederland met 11 procent tegenover een wereldwijd gemiddelde van 8 procent.

“Nederland ligt echt voorop als je kijkt naar de digitale winkelbehoefte – het fysieke winkelen blijft belangrijk, maar het online kopen is toch meer dan efficiënt en effectief gebleken”, aldus Lena Olivier, Senior Regional Vice President, Retail & Consumer Goods bij Salesforce. “Om die stijgende lijn aan online verkopen te blijven faciliteren, moeten retailers zichzelf blijven ontwikkelen en het gevoel van verbinding met de klant online blijven versterken. Het is dan ook belangrijk om te blijven investeren in ecommerce en een optimale online winkelervaring om te voldoen aan de wensen van de consument.”

Conversie van Nederlandse webshops is hoog

Volgens het onderzoek gaat in Nederland 3,5 procent van het totale aantal websitebezoekers over tot aankoop, in vergelijking met 2,4 procent wereldwijd. Dit is het hoogste percentage dat tot nu toe is gemeten door Salesforce in Nederland en hoger dan die van de andere landen die meegenomen zijn in dit onderzoek.

Daarnaast viel het op dat het afbreekpercentage van de online winkelwagen lager ligt dan ooit, namelijk op 77 procent. Dat geldt ook voor de gemiddelde uitgave per bestelling (€49,43), die een stuk lager ligt dan het wereldwijd uitgavegemiddelde (€76,56). Ook viel op dat er in Nederland voor het eerst meer social traffic was vanaf tablets (10,2 procent) in vergelijking met mobiel (6,9 procent) en desktop (1 procent).

Vooral luxe producten online populair

Het onderzoek geeft ook aan welke productcategorieën jaarlijks het meest en minst groeien. De top 3 producten die wereldwijd het best scoorden waren:

  • Luxeartikelen (43 procent)
  • Algemene handtassen en bagage (22 procent)
  • Luxehandtassen (17 procent)

De productcategorieën die het hardst daalden wereldwijd waren:

  • Haarproducten (-36 procent)
  • Voeding en drank (-21 procent)
  • Make-up (-19 procent)
Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten