Omzet webshops stijgt 60% door corona

Omzet webshops stijgt 60% door corona

De online omzet van webwinkels in Nederland is flink toegenomen sinds de uitbraak van het coronavirus. De online uitgaven aan non-food steeg met meer dan 60 procent ten opzichte van vergelijkbare weken vorig jaar.

In de eerste week na de uitbraak van het coronavirus in Nederland steeg de omzet van webwinkels met 61 procent. In de weken voor Pasen liep de stijging van de online omzet op met 67 procent en in week 16 groeide de online consumentenbestedingen in non-food zelfs met 72 procent. Dat laatste komt overeen met zo’n 30 miljoen euro extra omzet per week.

Even ter vergelijking: de online groei in de weken vóór de uitbraak van het coronavirus bedroeg zo’n 15 procent ten opzichte van een jaar eerder.

In week 16 groeide de online omzet met 72%.

Omzetstijgingen erg significant bij veel categorieën

Volgens Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org zijn de groeicijfers herkenbaar voor veel productcategorieën die het mogelijk maken om thuis te leven en te werken. “Maar ook bij categorieën als online eten en drinken, gezondheid, sport, wonen, boeken en bloemen zijn de online omzetstijgingen meer dan significant.”

De groeiende omzetcijfers zien we ook terug bij enkele grote spelers. Zo weet de NOS te melden dat de online omzet van de Hema de afgelopen weken verdrievoudigde, terwijl Rituals de online omzet in die periode ook met 300 procent zag toenemen.

De online omzet van Hema verdrievoudigde.

Blijven mensen straks online shoppen?

Wijnand vraagt zich wel af in welke mate het nieuwe koopgedrag blijvend zal zijn. “Het zou zo maar eens kunnen dat een kwart van de mensen en huishoudens die nu voor het eerst online kopen of veel meer online zijn gaan kopen, dit blijven doen in het tijdperk na de intelligente lockdown. Mensen raken snel gewend aan nieuwe gewoonten die het gemak dienen en een goed gevoel geven. Als je nu toch je online boodschappenlijstje al klaar hebt staan, waarom zou je daar dan ook niet gebruik van blijven maken?”

De cijfers komen van onderzoeksbureau GfK, dat iedere week in hun GfK Retail Recap kijkt naar de omzetontwikkeling van de grootste Nederlandse non-foodretailers. Het kijkt naar vijf verschillende sectoren: IT en Telecom, Doe-het-zelf en Tuin, Elektronica, Persoonlijke verzorging en Mode.

Wil je ook de omzet van je webwinkel verhogen? Naast extra uitgeven aan marketing kun je ook je conversie verbeteren of het gemiddelde bestelbedrag verhogen.

Salesforce: online omzetgroei in Q1 met 25% gestegen

Een ander onderzoek, dat van Salesforce, laat zien dat de online omzetgroei in het eerste kwartaal met 25 procent is gestegen in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. De onderzoekers claimen dat Nederlanders in deze tijden op zoek zijn naar gezelligheid. Het baseert zich hierbij mede op de groei van 74 procent van digitale inkomsten in de categorie woonaccessoires terwijl dit in het laatste kwartaal vorig jaar 45 procent was. “Verder willen we ook goed voor onszelf (blijven) zorgen, wat je terug ziet komen in de groei bij athleisure met 35 procent, gezondheid en beauty (38 procent) en schoenen met 20 procent.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten