Online omzet retail stijgt minder hard

Online omzet retail stijgt minder hard

In het tweede kwartaal van 2021 was de omzet van de detailhandel in ons land ruim 8 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. De sterke online groei van afgelopen kwartaal lijkt nu voorbij. De internetomzet steeg dit kwartaal met ruim 17 procent.

Hoewel de omzet van de detailhandel groeit, is de omzet door internetverkopen minder hard gegroeid dan we sinds het uitbreken van de coronacrisis in het afgelopen jaar zagen. Volgens het CBS werd er zelfs nog een recordgroei behaald in de eerste drie maanden van 2021 van ruim 85 procent ten opzichte van een jaar eerder. Maar sinds het heropenen van de fysieke winkels in het tweede kwartaal van 2021 stegen de internetverkopen van de detailhandel met meer dan 17 procent, waardoor de groei weer vergelijkbaar is met de jaren voorafgaand aan de coronacrisis.

Multichannel en pure webwinkels weer een vergelijkbare groei internetomzet

Wel maakt het CBS een onderscheid tussen multichannel-spelers, die zowel online als offline verkopen en pure webwinkels. In het eerste kwartaal van dit jaar was de internetomzet van multichannel-spelers nog ruim 122 procent hoger dan een jaar eerder. In dat kwartaal groeide de omzet van pure webwinkels met ruim 85 procent.

In dit kwartaal is de internetomzet een stuk lager.

In dit kwartaal is de internetomzet een stuk lager, bij multichannel-spelers was een groei van ruim 18 procent te zien ten opzichte van het tweede kwartaal in 2020. Bij pure webwinkels was die groei ruim 16 procent.

Internetverkopen detailhandel

Consumenten terug naar de winkelstraten

In de eerste drie maanden van dit jaar waren veel winkels nog gesloten. Sinds de heropening groeit de omzet van deze winkels juist weer. De consument is dus weer in de winkels te vinden. In de cijfers van het CBS is dit vooral terug te zien in de omzet van de non-foodsector. De omzet van deze sector groeide in het tweede kwartaal dan ook met bijna 12 procent ten opzichte van een jaar eerder, terwijl deze omzet in eerdere kwartalen sinds de uitbraak van de coronacrisis juist daalde.

Omzet van kledingwinkels nam het sterkst toe

De kledingbranche had nog eens de sterkste omzetstijging. In het tweede kwartaal van 2021 nam die namelijk met ruim 40 procent toe ten opzichte van de situatie een jaar eerder. Het volume, de omzet na correctie voor prijsveranderingen, nam toe met ruim 35 procent. Deze groei ligt nog wel onder het niveau voor de uitbraak van corona, maar is wel een flinke verandering na de omzetdaling die vorig jaar nog te zien was.

Omzet detailhandel

Winkels die vorig jaar een sterke omzetgroei hadden en het juist wel goed deden sinds de uitbraak van de coronacrisis zagen nu hun omzet juist dalen. Dit geldt voor winkels in consumentenelektronica die in het eerste kwartaal van 2020 piekten, daarvan daalde de omzet met ruim 2 procent ten opzichte van vorig jaar. Ook bouwmarkten en doe-het-zelfwinkels kampen met een omzetdaling in het tweede kwartaal van 2021, namelijk van 0,6 procent.

Omzetstijging van detailhandel niet vaak zo sterk gemeten

Deze sterke omzetstijging van de detailhandel komt niet vaak voor. De stijging ten opzichte van een jaar eerder is in het tweede kwartaal van 2021 de op één na grootste sinds het begin van deze meetmethode van het CBS in 2005. Dit is opvallend, aangezien de omzet in het eerste kwartaal van 2021 – voor het eerst sinds 2013 – nog daalde.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten