63% meer gekocht bij Europese webwinkels
Nederlandse consumenten hebben in de eerste drie maanden van dit jaar beduidend meer uitgegeven bij buitenlandse webwinkels. In het eerste kwartaal werd er bij buitenlandse shops binnen de Europese Unie 63 procent meer online gekocht dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
In totaal hebben Nederlanders zo bijna 800 miljoen euro online uitgegeven, terwijl in 2020 ongeveer een half miljard werd gespendeerd. Het is volgens het CBS, dat elk kwartaal nieuwe cijfers hierover naar buiten brengt, voor het eerst sinds het begin van de huidige meetmethode in 2014 dat de online bestedingen in drie maanden tijd zoveel toenamen ten opzichte van een jaar ervoor.
Elk kwartaal wordt er meer besteed online
Het is zelfs zo dat de bestedingen van Nederlanders bij buitenlandse webwinkels binnen de EU sinds 2014 elk kwartaal hoger lager dan in diezelfde periode een jaar eerder. Aan het begin van de huidige meetmethode gaf de Nederlander nog rond de 150 miljoen euro uit. Dit bedrag is begin dit jaar vervijfvoudigd tot 778 miljoen euro.
Nederlanders geven telkens meer uit in het buitenland.
Dat bedrag is zelfs meer dan in het laatste kwartaal van vorig jaar, vaak toch een periode waar er – door de verschillende feestdagen – veel online wordt geshopt. De laatste jaren was het dan ook zo dat bestedingen in het eerste kwartaal lager uitvielen dan die in het laatste kwartaal van het jaar ervoor.
Maar door de uitbraak van het coronavirus in maart vorig jaar steeg de consumptie bij Europese webwinkels sterk. Dit kwam mede door het sluiten van veel non-foodwinkels vanaf 15 december vorig jaar.
Omzet Nederlandse webwinkels stijgt met 85%
Het CBS keek in haar onderzoek ook naar de omzet van Nederlandse webwinkels, waarbij het gaat om zowel verkopen aan Nederlanders als crossborder ecommerce. Het blijkt dat deze shops in het eerste kwartaal van dit jaar eveneens een recordgroei wisten te realiseren. Nederlandse internetverkopers wisten in de eerste drie maanden namelijk 85 procent meer om te zetten dan in hetzelfde kwartaal een jaar geleden.
Het CBS noemt de toename fors.
Het statistiekenbureau noemt deze toename fors. “Ook vergeleken met andere kwartalen sinds het begin van de coronacrisis. De sterkste toename vorig jaar was namelijk 55 procent, in het tweede kwartaal.”
Omnichannel zie online omzet meer dan verdubbelen
Het CBS schrijft de sterke groei in het eerste kwartaal van dit jaar vooral toe aan omnichannel-retailers. Bij deze bedrijven, die zowel in stenen winkels als via het internet verkopen, is de online omzet meer dan verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode een jaar ervoor. Online-only webwinkels, die dus niet fysiek verkopen, zagen hun omzet met bijna 59 procent stijgen in dezelfde drie maanden.
Het aantal opgerichte webwinkels groeide met 30 procent.
In de tussentijd nam het aantal opgerichte webwinkels met ruim 30 procent toe als je het vergelijkt met de eerste drie maanden van 2020. En wanneer je het vergelijkt met de situatie begin 2019 dan is het aantal nieuwe webwinkels zelfs meer dan verdubbeld.
Omzetaandeel Europese webwinkels beperkt
Het CBS benadrukt dat hoewel de aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels sterk zijn toegenomen in de afgelopen jaren, het effect op de consumptieve bestedingen beperkt is. “Deze aankopen vormen namelijk een relatief klein deel van alle uitgaven door consumenten.”
Twee jaar terug stond dit bedrag gelijk aan nog geen 2procent van de totale retailomzet in Nederland. En in de eerste maanden van dit jaar daalde de totaalomzet van de detailhandel in ons land ruim 1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Reacties