menu

De laadtijd van je webwinkel verbeteren

Een snelle webwinkel heeft grote voordelen ten opzichte van een trage. Hoe langzamer je webwinkel laadt, hoe minder conversie, hoe minder pageviews en hoe minder tevreden klanten. Vooral nu er steeds meer mensen via hun mobiel internetten, telt iedere seconde zwaar. Maar hoe maak je je webwinkel sneller?

Volgens Internet Retailer heeft bijna de helft van de top 500 webwinkels een laadtijd van meer dan drie seconden. Klinkt misschien niet als traag, maar Google beveelt niet voor niets een pagina-laadtijd van onder de twee seconden aan. En uit onderzoek van Compuware blijkt dat iets meer dan zeventig procent van de mobiele gebruikers verwacht dat een site op hun mobiele apparaat net zo snel laadt als op hun desktop. Een stijging van dertien procent ten opzichte van twee jaar terug.

Waarom de laadtijd verbeteren
Van alle kanten wordt dus verwacht dat je website snel laadt. De snelheid van webwinkels wordt steeds belangrijker. Ook voor Google. De laadtijd van je site is sinds een tijdje een van de ‘rankingfactoren’ die je positie en vindbaarheid kunnen beïnvloeden. Maar ook aan de consumentenkant is het van belang dat je webwinkel snel laadt. Veel potentiële klanten haken af als het (in hun ogen) te lang duurt voordat de webwinkel volledig is geladen. Dat betekent gemiste omzet en dat is niet eens nodig, want vaak is het heel eenvoudig om de laadtijd te laten afnemen. En al is het maar een tiende van seconde, met alle andere zaken die het laden van je website vertragen is dat toch mooi meegenomen.

Laadtijd volgen met Google Analytics
Allereerst is het handig om te weten hoe snel jouw webwinkel of die ene pagina nou eigenlijk laadt. Google Analytics biedt je de mogelijkheid om deze actuele laadtijden van je website te volgen. Hiervoor moet je wel eerst een stukje code aan je reeds in je website geplaatste code toevoegen. Je kan ook externe tools gebruiken om je laadtijd te checken.

Laadtijd analyseren
Zo heeft Yahoo Yslow ontwikkeld, dat webpagina’s analyseert en met suggesties komt om de prestaties te verbeteren. Google heeft in haar testlab ‘Page Speed Online‘ gelanceerd, waarmee ook de inhoud van een webpagina wordt geanalyseerd en suggesties worden getoond om de pagina sneller te kunnen maken. Via www.loads.in kan je zien hoe snel je website laadt vanaf diverse locaties, handig voor als je webwinkel actief is in meerdere landen. En via Webpagetest.org kan je ook via diverse locaties en webbrowsers zien hoe je website of pagina presteert.

CSS en JavaScript optimaliseren
Ga nog eens goed al je CSS en Javascript-code na om te kijken waar het minder uitgebreid kan. Wil je dit op een snelle en simpele manier doen, dan kan je de website CSScompressor.com gebruiken. Wil je de Javascript-code verkleinen, dan kun je gebruikmaken van Google Closure Compiler. Het analyseert je input, verwijdert ‘dode code’ en herschrijft en minimaliseert wat is overgebleven. Het controleert ook de syntax en variabelen en waarschuwt je over gebruikelijke valkuilen.

Afbeeldingen optimaliseren
Je kan de laadtijd van je webwinkel ook verbeteren door de gehoste afbeeldingen te verkleinen, waardoor het minder lang duurt om ze te laden. Hiervoor kan je diverse gratis online diensten gebruiken, zoals Smush.it, JPEGmini of PunyPNG. Sowieso is het geen overbodige luxe om te controleren of er op je website geen overkill is aan afbeeldingen.

Bij het developer-gedeelte van Yahoo zijn er nog veel meer tips te vinden over hoe je de laadtijd van je website kan verkleinen.

Tags

Reacties