menu

De geschiedenis van ecommerce

Ecommerce gaat al aardig wat jaren mee ondertussen. We kenden de internetzeepbel en hoe die uit elkaar spatte, hebben grote spelers als Amazon en eBay en kopen bij onze eigen giganten Wehkamp en Bol.com. Hierbij een overzicht van de geschiedenis van ecommerce. 

Wie had jaren geleden nu kunnen bedenken dat we inmiddels via de computer alles kunnen kopen wat we maar willen. Dat we boodschappen doen online en auto’s kunnen bestellen via het internet. De ecommerce branche heeft zich in de loop van de tijd ontwikkeld tot één van de grootste en meest winstgevende branches met wereldwijde spelers als Amazon.com, dat onlangs haar vijftiende verjaardag vierde.

Er ging heel wat vooraf aan de ecommerce branche van vandaag de dag. Op ZippyCart.com vonden we een interessante infographic die de geschiedenis van ecommerce in beeld brengt:


[Via: Shopping Cart Reviews]

Klik op de afbeelding om een grotere versie van de infographic te zien. Als toelichting hierbij lopen we de belangrijkste gebeurtenissen nog even door.

In 1979 vindt Michael Aldrich online shopping uit. De Britse uitvinder ontwikkelt de voorganger van online shoppen door online transacties mogelijk te maken, business to business en business to consumer. In 1981 werd deze techniek voor het eerst echt toegepast door de Engelse reisorganisator Thomson Holidays, gebruikers konden online reizen boeken en betalen.

Een jaar later komt France Telecom met Minitel. Het wordt gezien als ’s werelds meest succesvolle online service voor de ontwikkeling van het internet. Er konden treinreizen gereserveerd worden en online aankopen gedaan worden via Videotex, een online service die toegankelijk was via de telefoonverbinding.

In 1984 was de 72-jarige Jane Snowball de eerste online thuiswinkelaar. Voor haar aankoop gebrukte ze het Gateshead SIS/Tesco systeem. 6 jaar later, in 1990, ontwikkelde Tim Berners-Lee de eerste web browser op een NeXT computer en vond hiermee het World Wide Web uit. Het internet zoals wij het kennen was geboren. In 1991 hief de Amerikaanse National Science Foundation beperkingen op het commerciele gebruik van het internet op en maakte hiermee de weg vrij voor ecommerce.

Twee jaar later publiceerden J.H.Snider en Terra Siporyn het boek ‘Future Shop: How New Technologies Will Change The Way We Shop and What We Buy”. Het bleek een goede voorspeller van de toekomst van ecommerce.

1994 was een belangrijk jaar met veel eerste keren. Het SSL protocol werd ontwikkeld waardoor online shoppen beter beveiligd kon worden. Pizza Hut verkocht zijn eerste pizza online, de eerste online bank werd een feit, de eerste webwinkelsystemen voor retailers werden gebouwd en de allereerste spam emails werden verzonden.

De internet bubble begint vorm te krijgen in 1995 met steeds meer bedrijven die mee willen liften op de internet golf. Jeff Bezos start in dit jaar Amazon.com en eBay gaat van start als ‘Auctionweb’. Postorderbedrijf Wehkamp start in ons land met het aanbieden van een deel van het assortiment in online veilingen. Twee jaar later, in 1997, wordt Dell het eerste bedrijf dat voor één miljoen dollar online verkopen behaalt.

In 1998 starten twee studenten een bedrijf dat de wereld zal veranderen: Google. Twee jaar later spat de grote internetzeepbel uiteen en zijn het alleen de stabiele, sterke bedrijven die overeind blijven staan, waarvan Google er uiteraard één is.

Ondertussen hebben wij in Nederland onze eigen online boekengigant met Bol.com, dat in 1999 van start gaat, en verkoopt Wehkamp.nl alle producten die in de catalogus te vinden zijn ook online.

In 2002 koopt eBay PayPal voor 1,5 miljard. Een jaar later wordt Facebook gelanceerd, dan nog onder de naam Facemash en als een netwerk voor studenten die op de site cijfers geven voor de looks van andere studenten. Google koopt YouTube in 2006 en iTunes wordt de grootste online muziekverkoper met meer dan 1 miljard downloads.           

In 2007 maken 200 miljoen Amerikanen gebruik van breedband internet. In Nederland is het internetgebruik dan gestegen naar zo’n 11 mijoen. Deze hoge cijfers dragen sterk bij aan de populariteit en omzetcijfers van ecommerce. Google Adwords is inmiddels een grote speler in online advertising en maakt dat jaar een winst van 21 miljard.

In 2009 behaalt Facebook meer bezoekers dan Google en is Social Shopping een populaire term in de ecommerce branche. Een jaar later, in juli 2010, sluit Facebook een deal met Amazon. Persoonlijke profielen kunnen aan een Amazon account gekoppeld worden. Zo kunnen vrienden suggesties doen aan elkaar en worden gebruikers op de hoogte gehouden van aankomende verjaardagen van vrienden met bijbehorende cadeau suggesties.  

De geschiedenis van ecommerce is inmiddels lang, vol ups en downs, winnaars en verliezers, grote multinationals en kleine webwinkeliers. Wat de toekomst van ecommerce voor ons in petto heeft zal de tijd uitwijzen, zeker is dat de geschiedenis op dit moment nog steeds geschreven wordt en er veel kansen, ontwikkelingen en successen in het verschiet liggen.     

Tags

Reacties