menu
lightspeed ecommerce

Facebook Shops gelanceerd

Facebook heeft haar ecommerceplatform Facebook Shops gelanceerd. De dienst kan zowel op Facebook als Instagram gebruikt worden en producten worden via pagina’s, stories en advertenties getoond.  In de toekomst wordt bestellen vanuit WhatsApp, Messenger of Instagram Direct ook mogelijk.

De lancering van Facebook Shops komt eigenlijk als geroepen. Door de maatregelen die zijn genomen om het coronavirus in te dammen, hebben veel winkels hun deuren moeten sluiten. Hierdoor lopen ze omzet mis en niet elke retailer begint eventjes een webwinkel.

Niet elke retailer begint zomaar een webwinkel.

Webwinkel in vertrouwde omgeving van Facebook

Maar zij die al bekend zijn met Facebook en bijvoorbeeld via dit sociale netwerk of via WhatsApp of Instagram (beide ook eigendom van Facebook) met klanten in contact blijven, maken misschien gemakkelijker een online shop aan via de vertrouwde omgeving van Facebook.

Zo zet je een Facebook Shop op

Facebook Shops ziet er dan ook vrij simpel van opzet uit. Webwinkeliers geven een naam op voor hun shop, een korte omschrijving, selecteren een omslagafbeelding en kiezen daarna welke producten ze willen verkopen. Dit kan één voor één of door een .xml-bestand te importeren. Ook test Facebook de mogelijkheid om via hen een loyaliteitsprogramma aan te maken.

Collecties aanmaken in Facebook Shop

Met Facebook Shops is het mogelijk om de layout en de stijl van de online shop aan te passen. Ook kan de webwinkelier verschillende collecties aanmaken. Een van deze collecties kan vervolgens bovenaan de shop worden getoond.

Collecties aanmaken in Facebook Shops.
Collecties aanmaken in Facebook Shops.

Facebook zegt zelf over de lancering dat ze mensen een plek willen geven om het plezier van winkelen te kunnen geven. “En we willen kleine ondernemers helpen zich aan te passen en het gemakkelijker maken voor consumenten om de dingen waarvan ze houden te ontdekken en te kopen.”

Facebook Shop vindbaar op Facebook en Instagram

Consumenten kunnen de Facebook Shop van een verkoper bezoeken via zowel Facebook als Instagram. Ze kunnen deze tegenkomen op een Facebook-pagina of Instagram-profiel van een bedrijf of via advertenties en de zogeheten stories. Vanuit hier kunnen bezoekers de volledige collectie bekijken, favoriete producten opslaan en natuurlijk een bestelling plaatsen.

Bezoekers kunnen collecties bekijken, producten opslaan en bestellingen plaatsen.

Dit laatste kan op de website van de verkoper, maar ook in de desbetreffende app zonder die te verlaten.  Dit laatste is vooralsnog alleen in de VS beschikbaar en retailers moeten hiervoor Checkout op Instagram hebben ingeschakeld.

Straks ook shoppen via WhatsApp

Bij vragen kunnen consumenten de hulp inschakelen van de verkoper via WhatsApp, Facebook Messenger of Instagram Direct. Via deze weg kunnen ze ook verdere ondersteuning krijgen en hun bestellingen volgen. In de toekomst wordt het ook mogelijk om een shop te bekijken en om aankopen te doen via een chatgesprek in WhatsApp, Messenger of Instagram Direct.

Deze zomer rolt Facebook in de Verenigde Staten ook Instagram Shop uit. “Een nieuwe manier om producten die je leuk vindt in Instagram Explore te ontdekken en te kopen.” Gebruikers kunnen selecties van hun favoriete merken bekijken, filteren op categorieën zoals beauty en home en uiteraard de producten ook bestellen. Later dit jaar, vernieuwt het ook de shopfunctie op Instagram met een nieuwe shop-tab in de navigatiebalk, zodat de shopafdeling gemakkelijker bereikt kan worden.

Daarnaast introduceert Facebook nog eens live-shoppingopties in filmpjes die merken via Facebook en Instagram live uitzenden. Verkopers kunnen de producten die ze gaan tonen in de livestream van tevoren selecteren en die komen dan onder in beeld, zodat kijkers het product meteen kunnen bestellen.

Tags

Reacties

Henoch

Henoch

Hoofd- en eindredacteur. Houdt niet van taalfouten.

Bekijk alle berichten van Henoch