menu

Je webwinkel verhuizen

Online ontwikkelingen gaan bijzonder snel. Het kan dus gebeuren dat je besluit dat de domeinnaam, webwinkelsoftware of hostingaanbieder die je enkele jaren geleden hebt gekozen niet meer voldoen. Maar hoe makkelijk verhuis je eigenlijk je webwinkel? Kun je online wel zomaar je boeltje pakken?

Kun je eigenlijk zomaar je webwinkel verhuizen?

Dat het verhuizen van een stenen winkel meer voeten in aarde heeft dan je webwinkel verhuizen mag duidelijk zijn. Toch verhuis je ook niet zomaar je webwinkel. Hoe zorg je dat de nieuwe webwinkel snel wordt gevuld, waarderen klanten de nieuwe webshop wel beter en wat gebeurt er met je zoekmachineposities als je je webwinkel verhuist naar een andere aanbieder? De precieze details zijn lastig vooraf in te schatten, maar de volgende zaken zijn in ieder geval belangrijk om vooraf goed af te stemmen.

Domeinnaam- of URL-wisselingen
Als je wilt wisselen van domeinnaam, bijvoorbeeld omdat je assortiment groter wordt en de domeinnaam te beperkt wordt, dan kun je er een nieuwe aan hangen. Maar weinig ondernemers kiezen er uiteindelijk voor om te gaan switchen van domeinnaam, omdat ze bang zijn dat ze in zoekmachines minder zullen scoren. Toch is het minder eng dan gedacht. Natuurlijk kan het invloed hebben, maar een frisse nieuwe naam heeft al snel voldoende voordelen om er niet te bang voor te zijn. Zorg voor een goede 301-redirect en houd de oude naam nog enkele jaren als doorverwijzing.

Anders wordt het wanneer je hele structuur verandert. Wanneer bijvoorbeeld al je producten van URL of navigatiestructuur gaan wisselen. Dit kan echt funest zijn voor de totale webwinkel. Soms is het echter nodig. Bijvoorbeeld omdat je nu al slecht wordt gevonden. Wat de beste SEO-structuur is, daar is de laatste tijd steeds meer bekend over geworden. Overstappen naar SEO-technisch betere urls is al snel aan te raden. Zorg daarbij echter wel dat je elke losse URL netjes doorstuurt naar de nieuwe pagina. Vaak kun je dit automatiseren. Als je bijvoorbeeld van osCommerce naar Magento overstapt dan hebben beide systemen hun eigen logica. Een goede programmeur kan in dat geval zorgen dat elke oude URL netjes geredirect wordt naar de nieuwe. Een programma als Google Webmasters kan na de verhuizing aantonen of dit ook echt in alle gevallen goed is gelukt.

Verhuizen qua webwinkelsoftware
In Nederland zijn er verschillende aanbieders van webwinkelsoftware waarbij het steeds duidelijker lijkt te worden dat er ook enkele verliezers tussen zitten. Die ontwikkelen net wat minder snel door dan anderen. Verhuizen kan dan noodzakelijk zijn. Maar ook een andere tarievenstructuur of een betere communicatie kunnen natuurlijk reden zijn om te willen wisselen van webwinkelsoftware.

Verhuizen lijkt een hele klus. Toch is het bij de meeste webwinkelsoftware-aanbieders mogelijk om een export en import te maken van de database. Je hoeft dan bij het verhuizen niet elk product, omschrijving, afbeelding en prijs opnieuw toe te voegen maar kunt via een importfunctie in een keer de hele database overzetten.

Verhuizen van webwinkelsoftware lijkt enorm eng. Je hele productpagina wordt tenslotte anders opgebouwd! Maar dat hoeft niet altijd verkeerd te zijn. Google is steeds duidelijker in waar het op let. Als je de URL’s hetzelfde kunt houden en je paginatitel, h1-tag, afbeelding en productomschrijving allemaal meegaan, dan kun je veel herbouwen. Dat de achterliggende code anders is, daar kijkt Google vaak wel doorheen.

Wat de invloed kan zijn van het wisselen van webwinkelsoftware is voor jou als retailer soms erg lastig na te gaan. Want ook al wordt de pagina hetzelfde opgebouwd, het veranderen van een categoriepagina, sitemap of bijvoorbeeld speciale tag-paginas (trefwoorden) kunnen veel invloed hebben. Onderschat dit niet! Vaak kun je hierover met de nieuwe aanbieder in gesprek. In het meest voordelige geval heeft hij al enkele andere klanten die dezelfde overstap hebben gemaakt. Misschien mag je wel even met deze referenties in gesprek om te zien hoe zij het zoal hebben aangepakt?

Mocht dit niet zo zijn en de aanbieder van webwinkelsoftware laat jou zelf de SEO uitzoeken, dan is het misschien handig om eens goed bij jezelf na te gaan waarom jij deze stap wel durft te maken. Want als hij zich al niet druk maakt om de SEO van zijn klanten, hoe serieus zal zijn klantenservice dan zijn op andere gebieden?

Van hosting verhuizen
De hosting van je webwinkel lijkt alleen een technische aangelegenheid. Klanten merken er weinig van bij welke hostingaanbieder je bent, als het goed is. En voor Google zou het dus ook niet veel moeten uitmaken. Toch kan het wisselen van hostingaanbieder zeker wel invloed hebben op je webwinkel. Zo is er aangetoond dat een snellere webwinkel merkbaar betere conversies heeft en ook beter scoort in zoekmachines. Een snellere server heeft dus direct positieve invloeden op je webwinkel.

Aan de andere kant kan een minder snelle server, of een gedeelde server waarbij ook sites met twijfelachtige content worden gehost, een slechtere indruk geven bij zoekmachines. Je merkt hier zelf misschien niet direct veel van, maar als jouw bestelmailtjes niet meer aankomen omdat de server die ze verstuurt een IP gebruikt die door een spamfilter is geblacklist, heeft dat natuurlijk direct grote invloed op jouw onderneming. Ook bij het verhuizen van iets simpels als alleen je hosting, is het dus goed om vooraf de risico’s duidelijk in kaart te brengen!

Al met al kan het verhuizen van een onderdeel van je webwinkel een niet te voorkomen project te zijn, maar weeg altijd goed de voordelen en nadelen tegen elkaar af voordat je actie onderneemt. Daarmee kunnen we jou echter niet helpen, dat kun je het beste zelf doen!