lightspeed ecommerce

DPG geeft mediatitels eigen webshop

DPG geeft mediatitels eigen webshop

DPG Media had één uniforme webshop voor veertig mediatitels. Maar daar is nu verandering in gekomen. Elke mediatitel heeft haar eigen webshop met een eigen visuele look en feel.

Het idee achter de koerswijziging is dat elke mediatitel nu een webshop krijgt die zowel in uitstraling als aanbod aansluit bij de desbetreffende titel en de bijbehorende doelgroep. DPG Media wil zo beter inspelen op de ontwikkelingen in de markt en nieuwe technieken sneller kunnen toepassen.

Aanleiding voor meerdere webshops

Van één uniforme webwinkel naar veertig losse ecommerce-websites is geen beslissing die spontaan is genomen, maar meerdere aanleidingen kent. Zo zijn er de door corona versnelde digitalisering en de uitbreiding van het portfolio sinds DPG in 2020 Sanoma Media Netherlands overnam. Maar ook de monolithische bouw van de oude webwinkel was aanleiding om het over een andere boeg te gooien.

Rebranding van front- en backend was noodzakelijk.

Volgens Ramona van der Kruijff-de Bruin, Manager Campagne & Brand DPG Media eCommerce, was een rebranding van de front- en backend noodzakelijk om het stijgende aantal bezoekers een beter aanbod te kunnen bieden. Een nieuw platform was nodig, omdat DPG simpelweg tegen het plafond van de oude webshop aanzat. “Niet alleen op het gebied van design, schaalbaarheid en onderhoud, maar ook om onze digitale ambitie en de versterking van online waar te maken.” De nieuwe shops draaien op opensource webwinkelsoftware NopCommerce.

‘Alsof je met je vriend praat en een vreemdeling duikt op’

De nieuwe DPG-webshops zijn gebouwd door DotControl, dat hier zelf het volgende over zegt: “De mediamerken van DPG verkopen tickets voor pretparken, bioscopen en andere vrijetijdsactiviteiten. Niet op hun eigen website, maar op die van DPG Media. Dat is een beetje zoals praten met je vriend en ineens duikt er een vreemdeling op die tegen je begint te praten.”

DPG heeft 1 miljoen ingelogde gebruikers per dag

DPG is het grootste mediabedrijf van Nederland en heeft tientallen titels in haar portfolio, waaronder AD, Donald Duck, Indebuurt.nl, Libelle, Reclamefolder.nl, Tijdschrift.nl, Veronica Superguide en Qmusic. Dagelijks weet het met al deze titels meer dan één miljoen ingelogde gebruikers aan te trekken.

Henoch

Henoch

Hoofd- en eindredacteur. Houdt niet van taalfouten.

Bekijk alle berichten van Henoch

Gerelateerde berichten