Carrousel in je webwinkel: doen of niet?

Carrousel in je webwinkel: doen of niet?Carrousels. Je hebt ze vast wel eens gezien of wellicht heb je ze zélf in je webwinkel. De vaak rechthoekige banners boven de fold die bestaan uit meerdere afbeeldingen, die elkaar om de zoveel seconden afwisselen. De carrousel is populair, omdat je als webwinkelier meerdere zaken kan uitlichten boven de fold. Maar er kleven ook enige grote nadelen aan de carrousel.

Waarom je wél voor carrousels zou kiezen
Veel webwinkeliers implementeren de carrousel in hun webwinkel, niet alleen omdat ze zien dat het anderen het ook doen en ze het zelf wel een leuk effect vinden, maar ook omdat de carroussel eigenlijk een heel slimme oplossing is voor iets waar welke website-beheerder mee kampt: ruimtegebrek op de homepage. Een homepage moet in het beste geval niet al te druk zijn. Hij moet rustig ogen, zodat de bezoeker niet gelijk wordt afgeschrikt als hij je site bezoekt. Veel plaatjes op je homepage plaatsen is dan ook niet slim. Maar met de carrousel kan dit wél! De plaatjes nemen namelijk niet meer ruimte in dan wanneer je er één statisch plaatje had geplaatst. Ze wisselen elkaar nu af. Zo kun je als webwinkelier meerdere producten, pagina´s of acties in de schijnwerpers zetten, terwijl je de homepage niet verknalt door ´m vol te gooien met druk ogende afbeeldingen.

Maar ook vanuit het oogpunt van de consument valt er wel wat te zeggen voor de carrousel. Als die de homepage bezoekt, ziet die namelijk om de vijf seconden interessante acties, aanbiedingen of deals voorbijkomen zonder dat hij daar wat voor hoeft te doen. En mocht hij een interessante actie zien dan kan hij daar gelijk op klikken, of in het geval dat hij net iets te laat was, op een van de radio-buttons klikken om alsnog naar de actie te kunnen gaan.

Waarom je níét voor de carrousels zou kiezen
Maar daar zit ‘m dus gelijk het gevaar. Veel carroussels gaan te snel. Of het is niet duidelijk genoeg dat de bezoeker zelf ook nog kan scrollen tussen de afbeeldingen. Een deal die dan net iets te snel voorbijkomt is in zo’n geval gelijk een gemiste kans. En geen enkele webwinkelier wil een teleurgestelde of zelfs lichtelijk gefrustreerde bezoeker.

Bij een onderzoek van Nielsen Norman Group (van usability-goeroe Jakob Nielsen, dus niet de minste!) werd iemand gevraagd om antwoord te zoeken op de vraag of Siemens een speciale wasmachine-deal heeft. Ondanks dat er op de Siemens-website een hele grote afbeelding stond met daarop een interessante wasmachine-deal, kon de testpersoon dit niet vinden, omdat de afbeelding deel uitmaakte van een carrousel en hij de afbeelding aan zich voorbij zag gaan!

Nielsen noemt het auto-roteren zodat er elke vijf seconden een nieuwe afbeelding wordt getoond ‘dodelijk’. “Accordeons en carrousels moeten alleen een nieuwe afbeelding tonen als gebruikers daar om vragen. In alle andere gevallen, moet het gewoon stilstaan en de gebruiker de informatie in alle rust laten lezen, zonder dat er een tapijt onder hen vandaan wordt getrokken.”

En ook uit andere tests van diverse partijen is gebleken dat veel bezoekers nauwelijks interactie met de carrousels vertonen. En dat is jammer, want ze nemen een groot deel van je homepage-ruimte in beslag. En als de bezoeker er niks mee doet, waarom zou je ze dan willen gebruiken? Carrousels zijn al met al lastige website-elementen. Roteren ze te snel, dan mist de bezoeker de boodschappen. Roteren ze te langzaam, dan kan de bezoeker ongeduldig raken en juist voor hem interessante meldingen mislopen.


Click-through-ratio bij verschillende slides uit een carrousel.

Nederlandse webwinkels en carrousels
Tijd om eens te kijken naar welke webwinkels carrousels gebruiken en hóé ze de carrousel in hun website implementeren. Blokker heeft op hun homepage een carrousel van vijf elkaar afwisselende afbeeldingen, waarbij elke afbeelding gewag maakt van weer een andere actie. De afbeeldingen roteren niet zelf, dat moet de bezoeker doen. Op zich is dat dus goed (de bezoeker wordt immers niet afgeleid door bewegende beelden terwijl hij de homepage scant), maar wat minder goed is is dat de bolletjes niet echt heel goed zichtbaar zijn. Beter had Blokker gebruik kunnen maken van meer opvallende kleuren bij de bolletjes of van grote, duidelijke pijltjes aan de zijkanten van de afbeelding.

 
Hunkemöller heeft ook een carroussel. De afbeeldingen wisselen elkaar automatisch af, maar er lijkt geen duidelijke mogelijkheid om terug te gaan naar één specifieke deal. Na een tijdje staren (en vooral proberen niet afgeleid te raken) kwamen we er achter dat de afbeeldingen onder de afbeelding dienstdoen als buttons. Rare keuze om de afbeelding in mini-versie te laten fungeren als navigatiebuttons.
 
De Praxis maakt ook gebruik van een carrousel, maar over deze zijn we al helemaal niet tevreden. De afbeeldingen bevatten op zich vrij veel tekst, maar het is schier onmogelijk om die te lezen, want voordat je aan het eind van de zin bent is de afbeelding alweer gepasseerd. Dat is één ding, maar wat ook slecht is is dat de bolletjes nauwelijks te zien zijn op de veelal lichte afbeeldingen. Tegen deze doe-het-zelf-zaak zouden we toch willen zeggen: “doe het zelf maar niet en huur iemand in die wél goed nadenkt over carrousels…”

 
En jawel, ook Bol.com maakt ook gebruik van een carrousel, waarbij je in eerste denkt dat die niet uit zichzelf beweegt. Maar dat doet het wel, pas na zo’n acht seconden. De carrousel is sowieso fraai in beeld gebracht, waarbij een deel van de afbeelding over het ‘menu’ aan de linkerkant valt. Wat Bol.com wel goed doet is dat het geen bolletjes gebruikt, maar gewoon een soort menu aan de linkerkant, met tekst. Mocht je dan net een van de aanbiedingen gemist hebben, dan is het makkelijk zien op welk onderdeel je moet klikken om die deal nog eens goed te zien.

Tags

Verder lezen

Reacties