menu

Werktijden webwinkeliers

Als webwinkelier kun je eigenlijk 24/7 werken. Zelfs zonder bestellingen is er elk uur van de dag wel werk aan de webwinkel. Maar doen webwinkeliers dit eigenlijk ook? En wat doen ze dan zoal in de avonduurtjes?

Natuurlijk is het waar. De webwinkel is een perfecte extra inkomstenbron voor iedereen die tijdens de avonduren of weekenden bij wil verdienen. Zo schreven wij eerder over hoe je jouw webwinkel kunt combineren met je kinderen

 
Wanneer webwinkeliers echt werken is lastig te meten. Ten eerste zul je moeten bepalen wat je ziet onder werken. De meeste webwinkeliers zijn toch overdag met de pakketjes bezig. Tenslotte is het nou eenmaal het gemakkelijkst om overdag even bij de TNT de pakketjes af te leveren. Daarnaast verwacht de klant ook dat de webwinkelier overdag reageert op telefoontjes en e-mail. De avonden zijn ideaal om verder te inventariseren hoe het gaat met zoekmachine posities, de webwinkels van concurrenten te bekijken of je social media campagne verder op te zetten.
 
Bezoekers van het weblog
Uit een klein eigen onderzoekje blijkt dat webwinkeliers dit in grote getalen ook echt doen. Om alleen maar te beginnen met de lezers van dit webwinkel weblog. Tussen 0.00 en 7.00 wordt het weblog zo goed als niet bezocht. Daarna zijn er wel wat bezoekers maar echt storm loopt het vanaf 10.00 tot 13.00 uur. Daarna is het lunchtijd, want het uur daarna lijkt even wat rustiger. ’s Middags is het aantal bezoeken gemiddeld en tussen 21.00 en 22.00 uur is er weer een echte piek te zien, vergelijkbaar met de bezoekers tussen 16.00 en 17.00 uur. (bron: AWstats website statistieken)
 
Twitteraars
Dat zijn enkel de bezoekersaantallen van dit weblog, en de meeste websites geven geen bezoekersstatistieken per tijd weer. Behalve Twitter. Daar kun je precies zien wanneer iemand actief is.
Zo slaap ik vooral tussen 23.00 en 6.00 uur. Dat klopt aardig als ik eerlijk ben. Patrick Kerssemakers, eigenaar van vele tientallen webwinkels waaronder Fonq.nl gaat volgens die site een uurtje later offline maar begint ook een uur later (op Twitter). Koterkado, een webwinkel met naamkadootjes, stopt om een uur of 11.
 
Waterdicht zijn dit soort bronnen natuurlijk verre van. Zo worden op Twitter veel RSS feeds gekoppeld en is het vrij gemakkelijk om via een CMS de nieuwsberichtjes over de hele dag te verspreiden. 
 
Op het forum voor webwinkeliers blijkt de meeste activiteit wel vooral overdag plaats te vinden. Het forum is helaas niet actief genoeg om er echt conclusies uit te kunnen trekken. Daarvoor zijn toch enkele duizenden bezoekers per dag nodig. Maar na een beetje rondzoeken lijken vooral de meer technische vragen overdag te worden gesteld en vooral reclame en promotie berichtje in de avonduren te worden gepost.
 
Wanneer ben jij actief met je webwinkel bezig? En als dit ook in de avonduurtjes en weekenden is, heb je dan ook andere werkzaamheden buiten kantoortijden?
 
 
 
 

Tags

Reacties