Handtekening vereist? Meld het aan de klant!
Voor sommige pakketjes is een handtekening vereist. Als een klant niet thuis is, gaat zo’n zending dus weer terug naar het sorteercentrum en kan die de dag erna pas weer aan huis, op een ander adres of op een afhaalpunt bezorgd worden. Maar waarom wordt bij dergelijke pakketjes niet eerder aan de consument verteld dat een handtekening nodig is? Dat zou de bezorging een stuk efficiënter maken!
Wij hebben het al een aantal keer meegemaakt dat we iets online bestellen om het de volgende dag thuisbezorgd te kunnen krijgen. Alleen ontdekken we pas achteraf – als het pakketje al in het bezorgproces zit – dat er een handtekening voor ontvangst vereist is. Aangezien we overdag niet thuis zijn, zal de eerste afleverpoging van de pakketbezorger stranden bij de dichte voordeur en moeten wij ’s avonds voor de tweede afleverpoging aangeven dat we het liever bij een afhaalpunt ophalen (of dat we die dag toch thuis zijn en het alsnog bezorgd kan worden).
Raar beleid van webwinkels
Waarom kan dit niet wat efficiënter? Waarom geeft een webwinkel als Coolblue of Media Markt niet tijdens het bestelproces al aan dat er voor het pakketje een handtekening vereist is, zodat klanten hierop hun aflevermethode kunnen aanpassen. Als je wéét dat een krabbeltje nodig is, laat je het pakketje misschien wel bij de eerste afleverpoging gelijk bij een afhaalpunt bezorgen.
We snappen dat Coolblue en Media Markt veel dure elektronica zoals laptops, tablets en smartphones verkopen en dat zij willen dat de klant voor zo’n zending een handtekening afgeeft. Maar is dat ook nodig bij een elektrische tandenborstel van 17 euro? Zo ja, waarom wordt dat er niet bij gezet?
Niet iedereen woont in de buurt van een afhaalpunt en sommige mensen zijn vaak erg laat thuis. Dan is het laten bezorgen bij een goede buur een prima oplossing. Maar zoals het nu is geregeld, wordt een handtekening-pakketje sowieso bij de eerste poging aan huis afgeleverd en als de klant dan niet thuis is, mag het niet bij de buren bezorgd worden maar neemt de bezorger het pakketje mee terug. De klant moet diezelfde dag nog vóór 22:00 aangeven waar het pakketje bij de tweede poging afgeleverd mag worden. Doet hij dit niet, dan zal de bezorger automatisch wéér bij het huisadres langsgaan. Als de klant dan niet thuis is, zal het pakketje de dag dáárna vanaf 15:00 op te halen zijn bij een PostNL-punt.
Raar beleid van PostNL
Erg omslachtig dus. Nu zal niet elke postbezorger moeilijk doen over een handtekening (sowieso: is er iemand die een duidelijke handtekening kan achterlaten op dat apparaatje?!) en is een krabbeltje van een buurman vaak ook goed genoeg. Maar officieel mogen van PostNL alleen de geadresseerde, een gemachtigde of een volwassen huisgenoot tekenen voor ontvangst. En hoe kun je eigenlijk iemand machtigen om een pakketje in ontvangst te nemen? Op de website van PostNL lezen we alleen over hoe we iemand kunnen machtigen om een pakketje af te halen. Een beetje mosterd na de maaltijd dus!
De oplossing
Een oplossing zou niet zo moeilijk moeten zijn. Webwinkels moeten in het bestelproces duidelijk melden of voor dat desbetreffende pakketje een handtekening is vereist. Dan kan de klant daar rekening mee houden en er bijvoorbeeld gelijk al voor kiezen om het af te halen bij een pickup-point.
Verder zou het een zeer welkome aanvulling zijn van de PostNL-service als consumenten, nadat ze vanuit de webwinkel een ‘uw bestelling is verzonden’-melding hebben gekregen, nog een uur de tijd hebben om het eindadres te wijzigen. Want in dergelijke gevallen weet de consument pas nádat de track & trace-code is vrijgegeven dat er voor zo’n bestelling een krabbeltje nodig is.
Reacties