De mogelijkheden van Bol.com Select
Bol.com heeft gisteren het bezorgabonnement Bol.com Select geïntroduceerd, waarmee klanten voor €14,99 per jaar gratis bezorging krijgen voor kleine bestellingen, avond-, zondag- en same-day-delivery. Waarmee kan Bol.com deze service verder uitbreiden, als we kijken naar wat Amazon in Amerika doet met Amazon Prime?
Bol.com is altijd al van het uitbreiden geweest. Kijk alleen maar naar het aanbod. Begon het in de vorige eeuw met boeken en cd’s, nu koop je er ook luiers, konijnenvoer en wasmachines. Het is daarom ook goed te vergelijken met Amazon, dat in Amerika – op iets grotere schaal – een zelfde ontwikkeling heeft doorgemaakt. En waar Amazon haar klanten al een aantal jaar via de abonnementsdienst Amazon Prime allerlei extra’s aanbiedt, daar is Bol.com nu met Bol.com Select een soortgelijk initiatief gestart.
Update 8 november 2017: Amazon Prime in Nederland gelanceerd
Prime-gebruiker geeft veel meer uit
Maar Bol.com Select richt zich nu alleen op gratis bezorging voor bestellingen onder de 20 euro en voor avond-, zondag- en same-day-delivery of -afhalen. Dat kost de klant slechts 15 euro per jaar. Hier zit dus nog heel wat rek in, ook als we kijken naar het feit dat Amazon Prime de klant jaarlijks 100 dollar kost. Die klant krijgt daar echter een heleboel voor terug; Amazon Prime is dan ook een groot succes, bij zowel Amazon als de klanten. Data van Morgan Stanley laat zien dat de gemiddelde Prime-gebruiker 2.500 dollar via Amazon uitgaf in de laatste twaalf maanden, wat aanzienlijk meer is dan de 544 dollar die de niet-Prime-gebruiker via Amazon uitgeeft.
Voordelen voor Bol.com Select-klanten
Voor Bol.com – en moederbedrijf Ahold – kan het dus zeer interessant zijn om Select-klanten meer extra’s te geven. Wat zijn hierin volgens ons de mogelijkheden?
– Bol.com Select Foto’s
Amazon heeft Prime Photos: ongelimiteerde foto-opslag in Amazon Cloud Drive. Bol.com heeft weliswaar geen eigen clouddienst, maar kan hiervoor bijvoorbeeld samenwerken met de Nederlandse cloudopslagdienst Stack. Een prima tegenhanger voor het opslaan van foto’s bij Amerikaanse diensten als Dropbox en Google Photos.
– Bol.com Select Fotoboek
Bol.com is vanaf 31 januari 2017 gestopt met haar eigen fotoservice en verwijst klanten nu door naar de fotoservice-software van Albert Heijn. Met een uitbreiding van Bol.com Select kunnen klanten misschien wel met korting hun fotoboeken maken en gratis afhalen bij de Appie?
– Bol.com Select E-boek
Twee maanden terug is Bol.com samen met e-readerfabrikant Kobo de abonnementsdienst Kobo Plus gestart, waarmee gebruikers voor een tientje per maand onbeperkt e-books kunnen lezen. Een volwaardige integratie van Kobo Plus in het Bol.com Select-abonnement lijkt een kwestie van tijd…
– Bol.com Select Video
Bol.com is mede groot geworden met de verkoop van dvd’s, dus de band met media is er zeker. Wij voorzien in de toekomst wel een samenwerking met Videoland of Pathé. Met die laatste zou het bijvoorbeeld Select-klanten een aantal films gratis kunnen laten streamen (via Pathé Thuis) of voor een bepaalde verhoging van het abonnementsgeld zelfs Pathé Unlimited-lid kunnen laten worden.
– Bol.com Select Restaurant
Via de een-uur-bezorgdienst Amazon Prime Now kunnen Amazon-klanten eten laten bezorgen van hun favoriete restaurants. Waarom zou Bol.com niet iets soortgelijks gaan bieden aan haar trouwe klanten? Door bijvoorbeeld samen te werken met Deliveroo of Foodora. En wat te denken van een ontbijtservice, nog redelijk uniek in ons land? Dat zou dan kunnen met een nog op te zetten eigen bezorgdienst of door gebruik te maken van de bestelwagens van Albert Heijn Online.
Op het gebied van eten is er nog veel meer mogelijk, niet zo verrassend als je bedenkt dat Bol.com en Albert Heijn van dezelfde eigenaar zijn. Offline biedt Albert Heijn in een aantal supermarkten verse sushi. Laat Bol.com Select-klanten een paar euro extra betalen per maand en ze kunnen elke maand een gratis box afhalen in de supermarkt. Of doe nog meer met de jaarlijkse Albert Heijn-restaurantactie. Bol.com Select-klanten hoeven dan meer niet te sparen voor een gratis tweede 3-gangenmenu, maar krijgen die gewoon kosteloos aangeboden!
– Bol.com Select Rewards
Ook zien wij wel wat in een puntensysteem, waarbij Bol.com Select-klanten bij elke aankoop via Bol.com een tegoed opbouwen dat ze kunnen uitgeven bij Albert Heijn. En vice versa: elke aankoop in de supermarkt levert de klant punten op die ze kunnen verzilveren op Bol.com. Zo creëer je multichannel-klanten pur sang en zorg je ervoor dat klanten blijven terugkomen in zowel de online als offline winkels.
Reacties