Ecommerce News

Idee: ‘geen haast’-bestelbutton in webwinkel

Idee: ‘geen haast’-bestelbutton in webwinkel

Webwinkels concurreren nog steeds met elkaar op de snelheid van levering. Wie voor twaalf uur ’s nachts bestelt, kan zijn pakketje de volgende dag – zelfs op zondag – nog in huis krijgen. Maar dit betekent ook veel nachtarbeid. Kan dat soms niet wat minder? Door bijvoorbeeld een “geen haast”-optie toe te voegen in de webshop, voor bestellingen die ook overdag verwerkt mogen worden.

Emeritus universiteitshoogleraar Bernard van Praag deed vorige week in de Volkskrant een oproep om ‘deze vorm van onnodige nachtarbeid’ te verbieden. Aanleiding voor zijn uitspraken was een uitzending van het NOS Journaal, waarin een reportage werd gemaakt over de groei van nachtwerk voor webwinkels. De meerderheid van deze duizenden nachtwerkers blijken oproepkrachten zonder vast dienstverband, verzekering, pensioenopbouw en vaste werktijden.

‘Welk belang is gediend met deze situatie?’

“De situatie van deze moderne dagloners, of beter gezegd nachtloners, is bedroevend en uitzichtloos”, aldus Van Praag. “Welk maatschappelijk belang is gediend met het toelaten van deze situatie die sterk doet denken aan de arbeidsvoorwaarden in de 19de eeuw?”

Van Praag stelt dat het vrijwel geen probleem oplevert om een online bestelling niet morgen, maar overmorgen te krijgen. Hij vindt dan ook dat er wat moet veranderen. Zijn voorstel is om deze vorm van nachtwerk te verbieden. De econoom staat ook stil bij wat dit zou betekenen voor buitenlandse concurrentie en volgens hem moet de oplossing dan ook op Europees niveau worden nagestreefd.

Nederland verliest concurrentiepositie

Nachtwerk verbieden, al dan niet op Europees niveau, zorgt er echter alleen maar voor dat Nederlandse webwinkels nog harder de concurrentie gaan verliezen van grote spelers als Amazon en Zalando en dat ons land niet meer interessant is voor buitenlandse webwinkels om hier hun distributiecentrum te vestigen.

Wij zien dan ook meer in het plan van advocate Margreet de Boer. Die stelt op Twitter: “Eigenlijk zou je bij online bestellen moeten kunnen aangeven dat het wel een dagje later mag, zodat er geen mensen ’s nachts voor je hoeven te werken”. Webwinkels zouden naast de gebruikelijke bestelbutton een “geen haast”-optie moeten tonen. Voor wanneer je een online bestelling plaatst, maar eigenlijk geen haast hebt om in het huis te krijgen.

Stilstaan bij logistiek

Op die manier staan consumenten hopelijk iets meer stil bij het nachtelijke werk dat normaliter verricht moet worden om een pakketje bij de klant te bezorgen, maar kan diezelfde consument tegelijkertijd de nachtloners wat ontzien.

Zo zou het eruit kunnen zien bij bijvoorbeeld MediaMarkt.
Zo zou het eruit kunnen zien bij bijvoorbeeld MediaMarkt.
Deel dit artikel
Onze redactie

Geschreven door

Onze redactie

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten