menu

Verlanglijstjes binnen webshops

De meeste webshops bieden het ’t hele jaar door, maar de verlanglijstje-functie krijgt zo tegen het einde van het jaar wel een extra feestelijk tintje. Tenminste, dat zou het moeten hebben. De praktijk wijst uit dat de functionaliteit maar zelden goed wordt ingezet.

Iedereen herinnert zich vast dat gevoel als kind toen je een verlanglijstje maakte. Hoe leuk zou het zijn als mensen dit gevoel ook kregen in jouw webwinkel. De praktijk wijst echter uit dat de meeste verlanglijstjes eerder fungeren als gedumpte winkelwagentjes dan werkelijk als een lijstje met verlangens. Om te beginnen is het lijstje meestal niet eens deelbaar. Voeg je bij bol.com spullen toe op het standaard aangemaakte verlanglijstje dan kun je de inhoud daarvan niet delen met familie of vrienden. Pas na een omweg kun je via mailadressen externe toegang bieden en helemaal openbaar maken is niet mogelijk.

Daarnaast is de kans klein dat iemand daadwerkelijk alles wat hij graag zou willen in jouw webwinkel vindt. En dus moet men op zoek naar een generieke functie (bijvoorbeeld notitie-apps) waarbij het meestal makkelijker is om direct de product-/bestelpagina te linken dan om ook nog eens gebruik te maken van een verlanglijstje op de betreffende webshop.

Verlanglijstje vol gedateerde artikelen

Weinig mensen gebruiken dus die verlanglijstje-functies bij webshops, maar als er dan al wat op komt te staan wordt er vaak ook helemaal niets mee gedaan. Webwinkels die het al een tijdje inzetten, hebben vaak lijstjes waarop artikelen staan van jaren geleden. Denk aan dvd’tjes voordat iemand Netflix-klant werd, of cd’s voordat het Spotify-abonnement was afgesloten. Als je ziet dat klanten er echt maandenlang niets meer mee doen is de kans klein dat ze nog verlangen naar die ouwe meuk. Want het klinkt op papier weliswaar interessant om een homepage of nieuwsbrief samen te stellen op basis van artikelen die op iemands verlanglijstje staan, de kans is groot dat je dit liever doet met bijvoorbeeld de laatst bezochte artikelen.

Geen artikelen op verlanglijstje

Notities, volgorde en deelbaarheid

Een groot verschil met een algoritme is dat je bij een verlanglijstje eigenlijk ook toestemming hebt om hier wat mee te doen, of te laten doen. Je kan de klant bijvoorbeeld een notitie laten toevoegen bij het verlanglijstje. Of bied een optie om de volgorde of indicatie van verlangen toe te voegen. Zorg dat men het lijstje ook kan delen, waarbij het natuurlijk interessant is om te zien of dat ook gebeurt. Niet alleen per e-mail, maar ook via Facebook, Whatsapp, of simpelweg het delen van de link. Mensen die een verlanglijstje van iemand anders bezoeken, hebben een zeer sterke bestelbehoefte maar kennen je webshop misschien nog niet. Benadruk daarom op deze pagina de veiligheid en het bestelgemak.

Soms gebruikt een klant het verlanglijstje alleen voor zijn eigen gemak. Het kan een handige toevoeging zijn om producten even opzij te zetten tijdens het shoppen of om producten met elkaar te vergelijken, zoals bij Coolblue veel gebeurt. Voor sommige webwinkels is dat een reden om de klant te informeren wanneer er nieuwe alternatieven aan het assortiment zijn toegevoegd. Je mag natuurlijk ook informeren als de prijs wisselt, sommige webwinkels geven zelfs standaard korting na een bepaalde tijd. Leuk voor kortingshoppers die dit proces ontdekken.

Baat het niet dan schaadt het niet? Fout!

Doe jij er als webwinkelier helemaal niets mee en is het alleen maar een functie voor je klant die standaard in je webwinkelsoftware zit? Gebruik het dan vooral niet. Elke knop en functie maakt je webwinkel trager en de snelheid van webshops staat al extreem onder druk. Het kan je klant afleiden tijdens het shoppen, of erger nog; het geeft hem een alternatief voor iets toevoegen aan zijn winkelwagen. Daarnaast brengt elke klantfunctie onveiligheid met zich mee – je zult niet de eerste webshop zijn waarvan klantenaccounts gehackt werden via een account-functionaliteit die eigenlijk overbodig was.

Tags

Reacties