menu
lightspeed ecommerce

Trends in webdesign voor 2019

Online wordt het met de dag moeilijker om mensen naar je site toe te trekken. Headless ecommerce maakt een einde aan knip-en-plak webshops en brengt design weer naar de voorgrond. Dit geeft een ongekende creatieve vrijheid om je te onderscheiden van de rest.

Meer en meer ecommerceplatformen gaan ‘headless’: onder meer Magento, BigCommerce en CloudSuite koppelen de backend en frontend los van elkaar. In het WordPress-tijdperk waar webshops steeds meer op elkaar zijn gaan lijken, komt  er weer ruimte voor creativiteit bij het inrichten van je online kassa. Design gaat dan ook de dienst uitmaken in de strijd voor online zichtbaarheid.

Markt voor zichtbaarheid is competitief
Ruim de helft van de Amerikanen die online een product zoeken, doen dat eerst op Amazon in plaats van op een zoekmachine als Google. In Nederland is Bol.com al jarenlang de grootste webwinkel waar mensen naartoe gaan voor hun diverse aankopen. Kortom, individuele shops hebben een kleiner deel van de markt om voor zich te kunnen winnen. Dit maakt de markt voor online zichtbaarheid erg competitief.

Maar het is niet onmogelijk om online aandacht te trekken. Online shoppers die bewust niet bij een grote speler als Amazon winkelen, zeggen de voorkeur te geven aan een website met een persoonlijk tintje die een gevoel van gemeenschap en vertrouwen opwekt. Je doet er dus goed aan persoonlijkheid en betrouwbaarheid uit te stralen met je webshop.

Hier speelt ontwerp een grotere rol in dan je denkt. Een aantrekkelijke website geeft een professionele indruk en wekt zodoende vertrouwen bij consumenten. Sterker nog, uit consumentenonderzoek blijkt dat als twee webshops een vergelijkbaar product voor een soortgelijke prijs aanbieden, een aantrekkelijk ogende website doorslaggevend is in de keus voor een leverancier.

Less is more

Simplistisch design blijft populair in 2019. Dat is niet verwonderlijk, want het oogt rustig, overzichtelijk en laadt snel. Een simplistisch design kenmerkt zich door ‘lege’ ruimtes, effen kleuren en minimale grafische elementen die zouden afleiden van de inhoud. Denk bijvoorbeeld aan de startpagina van Google of de simpele interface van Apple. Een paginavullende afbeelding als achtergrond of een rasterindeling zijn ook voorbeelden van minimalistisch webdesign.

Grootschalig onderzoek door Google wijst uit dat gebruikers een simpel ontwerp met weinig  afleidende factoren het mooist vinden. In een andere studie moesten consumenten een leverancier voor maaltijdboxen kiezen op basis van hun websites. Ze kozen massaal voor de site die ze mooier vonden, grotendeels door het doeltreffende gebruik van witruimtes. Dezelfde voorkeur kwam naar voren toen participanten een schoonmaakbedrijf moesten kiezen. De lichte neutrale kleuren en ‘lege’ ruimte tussen elementen gaf gebruikers een nette, rustige en overzichtelijke indruk. De website kwam daardoor ook informatiever en georganiseerder over.

Minimalistisch siteontwerp is niet alleen mooi om te zien, maar kan ook het gebruik vergemakkelijken. Het verkleint de kans op een overvloed aan informatie of visuele prikkels, bijvoorbeeld door afleidende formulieren en te veel call-to-action-knoppen. Waak er wel voor dat je niet te veel elementen weglaat die het navigeren van je webshop juist moeilijker maken. In het simplistische rasterontwerp van Windows 8 konden gebruikers functionaliteiten daardoor slecht vinden, waar Microsoft veel kritiek op heeft gekregen.

Micro-interacties door animaties

Waar minimalisme als webdesigntrend aanhoudt, zien we in 2019 ook een tegengeluid dat simpele webpagina’s subtiel kan opleuken. Merken willen zoals eerder gezegd hun persoonlijkheid laten zien. Dat gebeurt bijvoorbeeld door speelse taal op hun website en in mailings, maar ook door micro-interacties in de vorm van animaties.

Micro-animaties kunnen de gebruiker ten eerste ondersteunen door context te geven, bijvoorbeeld door een menu in plaats van uit het niets met een schuivende beweging te laten verschijnen. Dit maakt een bezoek aan je website vloeiender en gebruiksvriendelijker. Micro-animatie kan ook gebruikt worden om laadtijden of overgangen tussen pagina’s soepeler en leuker te maken.

Een ander belangrijk aspect van micro-animatie is beloning. Je kunt de bezoeker met micro-animaties aansturen tot een actie en belonen met directe feedback. Wanneer je een item aan het winkelmandje toevoegt, licht deze bijvoorbeeld even op. In de webshop van Femme & Fierce bijvoorbeeld verandert de cursor in een animatie van oogjes of lipjes wanneer je deze over een artikel beweegt. Naast het aantrekkelijker maken van je website, is het ook een innovatieve manier om klanten aan je merk te binden.

De webwinkel van Femme & Fierce gebruikt zogeheten micro-animaties.
De webwinkel van Femme & Fierce gebruikt zogeheten micro-animaties.

Tekst als middelpunt

De minimalistische trend zorgt dat er anno 2019 meer nadruk ligt op tekst. Omdat er doorgaans minder grafische elementen zijn heeft typografie een belangrijke rol gekregen als ‘eyecatcher’. Kijk bijvoorbeeld eens op de website van ontwerpbureau B14: de startpagina heeft een witte achtergrond met zwarte tekst. Het lijkt misschien kaal, maar in combinatie met eerder genoemde micro-animaties en paginavullende afbeeldingen als je een object selecteert is de website allesbehalve saai.

Bedrijven willen op lettergebied onderscheidend zijn en ontwerpen in sommige gevallen een eigen lettertype, zoals Airbnb en IBM bijvoorbeeld. En recent nog lanceerde Alibaba haar eigen lettertype, zodat de shops van kleine handelaars er wat verzorgder uit komen te zien.

Maar ook zonder een eigen lettertype wordt tekst het middelpunt van het siteontwerp gemaakt. Zo zijn menu’s op websites groter dan ooit, in tegenstelling tot de kleine websitemenu’s in de begindagen van HTML. Bekijk ook eens deze modewebshop met een opvallend paginagroot menu voor inspiratie.

Modewebshop Marsèll heeft een erg opvallend design.
Modewebshop Marsèll heeft een erg opvallend design.

Tags

Reacties