menu

Je bent jong en je wilt wat

Vandaag start de week van het global entrepreneurship. Deze week heeft als doel het stimuleren van jong ondernemerschap. Voor de gelegenheid enkele jonge internet ondernemers uitgelicht.

Tijdens de week van het ‘global entrepreneurship’ worden wereldwijd verschillende evenementen georganiseerd die jongeren in aanraking brengen met het ondernemerschap. Iedereen die geinteresseerd is in ondernemen kan meer informatie opdoen, jonge ondernemers delen hun ervaringen en jongeren worden gestimuleerd mee te denken over nieuwe ideeën en innovaties.

Veel jonge ondernemers zetten al de stap naar het beginnen van een eigen bedrijf. Na je wiskunde huiswerk nog even de administratie van je bedrijf bijwerken lijkt steeds vaker voor te komen. Vooral het internet biedt veel mogelijkheden voor de jonge ondernemer. Er zijn immers geen grote investeringen nodig voor het opstarten van een bedrijf op het internet en jongeren zijn vaak goed op de hoogte van de ins en outs van het wereldwijde web.

Wellicht het beste voorbeeld hiervan is Daniel Brusilovsky. Deze zestienjarige jongen uit de Silicon Valley is technologie- en internetexpert en startte zijn eigen bedrijf gericht op tieners in technologie: Teens in Tech. Daniel is veelgevraagd spreker op verschillende congressen en heeft 13.000 volgers op Twitter. Zijn maandelijkse inkomen wordt geschat op 12000 euro! Diverse partijen zouden met Daniel in gesprek zijn om voor bijna een miljoen euro te investeren in zijn bedrijfje. (bron: hyped.nl)

Het hoeft natuurlijk niet meteen zo grootscheeps aangepakt te worden. Veel jonge ondernemers starten kleinschalig en breiden hun bedrijfje langzaam uit. De Nederlandse Fleur Kriegsman begon bijvoorbeeld met het verkopen van kleren en sjaaltjes via Marktplaats.nl. Ze was te jong voor een goed verdienend bijbaantje en besloot dus haar geld maar op deze manier te verdienen. Inmiddels heeft Fleur haar eigen webwinkel hipvoordeheb.nl, een column in metro en start ze een eigen school voor jongeren die ondernemer willen worden.

Bernd Damme begon op zijn zestiende met het verkopen van design zonnebrillen op het internet. Net als Fleur zag hij het niet zitten vakken te vullen in de supermarkt en hij besloot via zijn eigen webshop een zakcentje bij te verdienen. Dat zakcentje is inmiddels uitgegroeid tot enkele tonnen per jaar en zijn webshop eye-wear.nl levert niet meer alleen aan cosumenten maar is ook succesvol op de business-to-business markt.

Voor iedereen die geïnspireerd geraakt is door deze succesverhalen van jonge ondernemers, en wellicht ook de sprong wil wagen, zijn er deze week verschillende evenementen. Kijk voor meer informatie op de website van de week van het global entrepreneurship.  

 

 

 

Tags

Reacties