menu

Internationale artiesten en hun webshops

Internationale artiesten en hun webshopsAls artiest kun je tegenwoordig nauwelijks leven van de cd-inkomsten alleen. Je moet toeren op de gekste plekken en als je een beetje populair bent kun je een aardige omzet draaien met merchandise. Die natuurlijk in een webwinkel staat te pronken. Wij keken naar hoe de webwinkels van een aantal internationale artiesten eruit zien.

We hadden vorig jaar al een keer gekeken naar binnenlandse artiesten en hun webshops. Dit keer kijken we naar hun internationale collega’s. Maar aangezien er wel tientallen écht grote muzikanten zijn, gaan we bij het maken van dit overzicht maar even uit van de vijf best verkopende artiesten van 2011, volgens de Nielsen SoundScan:

Adele
Deze zangeres is nog maar 24 jaar oud en heeft al heel wat succes geboekt. Vier jaar geleden brak ze door met het debuutalbum ’19’ en ook de opvolger ’21’ deed het goed met negen keer platina in ons land en de notering ‘bestverkochte album in 2011’.

Online heeft Adele een simpele, lichtelijk sombere website met veel zwart erin verwerkt. En uiteraard heeft een artiest van dit formaat ook een webwinkel. Opmerkelijk is dat deze niet staat gehost op haar eigen website, maar bij Sandbag.uk.com, een bedrijf dat merchandise, ecommerce, fulfillment en marketing aanbiedt aan diverse grote artiesten. Maar dat zou de pret niet mogen drukken.

Handig aan de webwinkel is dat, hoewel alles in Britse ponden staat aangegeven, je aan de rechterkant gemakkelijk de valuta kan veranderen in euro’s of dollars. En wat blijkt? Een theedoek van Adele(?) kost 8 pond, terwijl dat volgens de site in euro’s 9,60 is. Maar volgens de meest recente koersen is 8 pond 10 euro. Als Nederlander kom je dus nog goedkoper uit ook! Het aanbod is verder redelijk karig te noemen. Natuurlijk ontbreken de t-shirts niet (welke artiest verkoopt dat nou niet?), maar voor de rest is het behelpen.

Justin Bieber
Hier op kantoor gaat er geen dag voorbij zonder dat we naar Justin Biebers magnum opus ‘Baby’ hebben geluisterd. De 18-jarige zanger, die ooit doorbrak op YouTube, weet als lid van de generatie Y heel goed het internet te gebruiken om niet alleen zijn fans te bereiken, maar ook om die geld te laten uitgeven. Zijn site zit goed in elkaar en bevat onder andere een muziekspeler en links naar zijn profielpagina’s op diverse sociale netwerken.

De webwinkel is net als die van Adele niet op de eigen site gehost. Bieber doet het via Bravado USA, dat ook merchandise van de Rolling Stones, Backstreet Boys en Eminem regelt en verkoopt. Er is in de shop echt van alles te koop, van beertjes tot reissetjes en van tandenborstels tot ballonnen. En we kunnen ons best voorstellen dat deze artikelen goed verkopen, aangezien een groot deel van de fans van Justin Bieber bekendstaat als lichtelijk hysterisch… Onze favoriet? De Justin Bieber-pruik!

Michael Bublé
Deze artiest draait al iets langer mee dan de vorige twee en maakt jazz- en bigband-muziek.  Opvallend aan deze zanger is dat zijn officiële website ook in het Nederlands beschikbaar is. Zijn webwinkel is dat helaas niet. Daarvoor moeten we naar WarnerArtists.net, om zijn Europese webwinkel te kunnen bezoeken. Op de voorpagina prijken zijn bestsellers, oftewel de cd/dvd-bundel ‘Christmas’, de cd van ‘Christmas’, een Michael Bublé-kalender van 2012, een dagboek voor volgend jaar en de Hollywood-edition van Crazy Love. Verder kun je in de webwinkel los van de cd’s niet veel kopen. De eerder genoemde kalender, dagboek en wat t-shirts en petjes zijn het enige wat je kunt bestellen. Beetje jammer voor een artiest die de twee na best verkopende artiest van 2011 was!

Lady Gaga
Lady Gaga wordt door sommigen gezien als de moderne Madonna en net als die popzangeres weet ook Lady Gaga heel goed hoe ze de aandacht op zich moet vestigen. En dat lukt vaak dan ook voortreffelijk. Online heeft de 26-jarige zangeres de zaakjes ook goed voor elkaar. Haar fans, die ze liefkozend ‘little monsters’ noemt volgen alles wat ze doet en dat heeft er mede in geresulteerd dat de zangeres haar ‘eigen Facebook’ is begonnen.

De webwinkel van Lady Gaga is er voor mensen uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Canade, Frankrijk, Duitsland en Japan. Op goed geluk bezoeken we dan maar die voor de Britten. We worden doorgeleid naar een subsite van haar platenmaatschappij Universal Music. Afgezien van de standaard merchandise als muziekalbums en t-shirts (al zijn die qua opdruk niet standaard)  verkoopt Lady Gaga online ook canvas doeken, smartphone-covers, juwelen en Heartbeats-oordopjes. Al met al hadden we van een creatieve artiest als Lady Gaga wel wat meer verwacht. Misschien een soort Etsy, maar dan voor en door haar fans?

Lil’ Wayne
Deze 30-jarige rapper is niet alleen muzikant, maar ook oprichter en eigenaar van het platenlabel Young Money Entertainment. Zelf kreeg Lil’ Wayne al op 9-jarige leeftijd een platencontract aangeboden. Het album Tha Carter III dat hij in 2008 uitbracht leverde hem vier Grammy Awards op en hij is dus met recht een succesvolle artiest te noemen.

Lil’ Wayne heeft zijn webwinkel net als Adele bij Bravado USA ondergebracht. De webshop van de rapper is qua aanbod echter nog kariger, want hij verkoopt enkel wat t-shirts en een cadeaubon, zodat ontvangers van die tegoedkaart naar hartelust kunnen shoppen in de webwinkel van Lil’ Wayne en… enkel t-shirts of een cadeaubon kunnen bestellen. Al met al een erg teleurstellende webwinkel dus.

Conclusie
De top vijf best verkopende artiesten van 2011 zijn vrijwel allemaal jonge artiesten en het is misschien daarom dat ze nog niet héél veel verschillende dingen verkopen. Ook is het allemaal opvallend dat ze vrijwel allemaal hun webwinkel ergens anders (bij hun platenmaatschappij) bijvoorbeeld hebben ondergebracht. En dat is jammer. Want met de bekendheid van de artiesten en de vele fans die ze wereldwijd hebben is veel meer te doen. Maar dan moet er wel iemand serieus mee bezig zijn. Bij bedrijven als Bravado USA heb je al snel de kans dat je als artiest-die-een-webshop-wil een van de velen wordt. En dat is zonde. Justin Bieber zou zich veel beter kunnen richten op zijn jonge fans dan nu gebeurt met zijn webwinkel en van Lady Gaga hadden we ook een creatiever aanbod verwacht.

Tags

Reacties