menu

eRetail: De toekomst van het winkelen

eretail de toekomst van het winkelenWaar gaat het naar toe met het retail-landschap? Gisteren op het eRetail event van Emerce kwam Q&A met een duidelijke visie! Met meer eenpersoons-huishoudens willen mensen meer, maar kunnen ze er minder voor betalen. Als er niets verandert wordt logistiek hét probleem van de ecommerce, en jij kunt met jouw webwinkel morgen aanwezig zijn in hartje Amsterdam!

Emerce eRetail
Gisteren werd voor de tweede keer eRetail gehouden. Dit is hét event van Emerce op het gebied van de nieuwe retail.
De toekomst van de stenen winkel, mobiele winkel tot webwinkel werd in sneltreinvaart
in verschillende sessies besproken. O.a. Google, GFK, Deloitte brachten cijfers en trends. Enkele toeleveranciers en partners als Orange Valley en Netmarketing brachten ons weer op scherp en spelers als de HEMA, Futurumshop, Marktplaats en de Bruna kwamen met interessante cases of hun toekomstvisie.

Een vol dagje dus met teveel om op te noemen in één artikel dus bij deze alleen enkele hoogtepunten uit de visie van Q&A spreker Frank Quix, wat ik persoonlijk een van de meest interessante presentaties van de dag heb gevonden.

Demografische trends
Frank opende allereerst met enkele demografische trends. Het mag dan snel gaan met techniek en innovaties, ook de traditionele veranderingen staan niet stil en hebben direct invloed op het retail-landschap. We zijn prijsbewuster geworden, veranderen van kleur (meer nationaliteiten) en de gemiddelde leeftijd en mobiliteit verandert. Daarnaast komen er steeds meer eenpersoons-huishoudens.

Op zich herken ik die trend wel om me heen maar dat er in 2050 wel eens meer mensen alleen, dan samen wonen verbaasde mij sterk. Zoveel retailers richten zich nog niet op deze groep! Terwijl het aantal retailers die zich richten op gezinnen, natuurlijk enorm is. De grootste groep eenpersoons-huishoudens zijn hogeropgeleide vrouwen die alleen in de stad wonen. Die gaan consumeren! Er moeten dus meer bedden worden verkocht, meer TV’s, meer laptops, et cetera maar het liefst wel voor iets minder geld want als je alleen woont vliegt het geld al snel genoeg de deur uit.

Communicatie
De communicatie tussen retailer en klant verandert. We zijn steeds beter geïnformeerd voor we de webwinkel binnenstappen en lopen lang niet altijd meer met een artikel de deur uit. Die winkel, wordt daarom meer een showroom of in sommige gevallen zelfs niet meer dan een stukje recreatie. In veel gevallen is het dan ook niet meer nodig om daar af te rekenen of artikelen op voorraad te hebben. Dat gebeurt al met witgoed, maar meer sectoren zullen volgen. En soms is zelfs een showroom niet noodzakelijk om aanwezig te zijn, en recreatie te bieden in de stad.

Dedenhams biedt speciale acties als je je op een specifieke plaats op een specifiek moment bevindt. Op eerste paasdag jouw acties duidelijk maken aan het winkelend publiek midden in hartje Amsterdam? Het kan als jouw publiek een smartphone heeft. Het filmpje van Dedenham is hier een goed voorbeeld van. Speciale kortingen, selecties en andere acties combineren met fysieke plaatsen kan zorgen voor een enorme boost aan het entertainment en ‘fan’-gehalte bij jouw doelgroep, zonder de nadelen van die torenhoge huur of personeelskosten.

Ook online steeds meer samen
We kennen Bol.com Plaza en na de overname door Ahold zullen daar ook wel wat offline ingrediënten in gemixt gaan worden. We weten dat Zalando ook andere retailers toelaat en Wehkamp staat bekend om het merkenaanbod dat we kennen uit de offline wereld. Maar dit is nog maar het begin. Online gaan we steeds meer samen doen.

En dan niet het directe prijsvechten zoals Groupon dat aanbiedt, maar eigen acties van retailers zelf, samenwerkingen tussen retailers of het samen neerzetten en investeren in nieuwe ideeën. Wil jij nog steeds alles alleen gaan doen? Dan zul je het volgens Frank Quix van Q&A in de toekomst zeer lastig gaan krijgen.

Logistiek nekt ecommerce
We kennen allemaal het probleem rond de verzendkosten die vaak een drempel zijn voor het publiek maar Frank richtte zich dit keer niet op de kosten maar op de werkelijke logistiek zelf. Hoevaak komt jouw pakketje nu bij de buren aan of is je straat even geblokkeerd door een  busje van een bezorger? Beeld je nou eens in dat we in de komende drie jaar ook opeens drie keer zoveel online gaan kopen. Dat er qua bezorging ook nog eens extra concurrentie komt, je retouren thuis af kunt laten halen en er meer eenpersoonshuishoudens komen die ook nog eens nooit thuis zijn. Dat wordt een chaos in de straat en logistiek moet daar dus iets op gevonden worden.

Q&A ziet wel iets in de kluisjes van DHL Duitsland of Amazon in de UK maar dan krijgen we ware kluisjesstraatjes. De banken kunnen het faciliteren want die sluiten kantoren op mooie A-locaties en ook PostNL kan prachtige afhaal-hubs beginnen. Maar dit zijn nog maar de eerste ideetjes. Logistiek kan er nog veel verbeterd worden en dat zal, gezien de huidige groei, niet lang op zich laten wachten!

Meer tips zien? De presentatie staat online op Slideshare.net!

Tags

Reacties