menu

Bekende Nederlanders als gezicht webwinkel

Bekende Nederlanders als gezicht webwinkelProducten verkoop je het beste met aansprekende, mooie mensen. Nu zijn er mooie mensen genoeg, maar bekende Nederlanders spreken vaak nog beter aan. Ook bij sommige webwinkels komen we soms bekende gezichten tegen. Is het een tijdelijke hype of een nieuwe trend?

Het principe van BN’ers in reclamespotjes op TV is haast al even oud als televisie zelf. Online echter waren de bekende gezichten tot op heden maar weinig te zien. De uitzondering was Wehkamp, die door de samenwerking met styliste Dyanne Beekman en presentator Humberto Tan bekende gezichten toonde op de webwinkel. Beiden gingen voor de website aan de slag als stijladviseur, maar Tan verkocht via het bedrijf ook zijn eigen kledinglijn ‘Humberto’. Deze gezichten waren dus niet alleen ter promotie van Wehkamp maar hadden direct functionele invloed op het assortiment van de webwinkel zelf.

Fatima Moreira de Melo & Kim Feenstra
De webwinkel Zinzi is in onze ogen echt de éérste webwinkel die voor de complete uitstraling van de webwinkel gebruikt maakt van twee bekende Nederlanders. In alle reclames zijn Fatima en Kim duidelijk te zien en op de webwinkel zelf laten ze de twee bekende dames overal in terugkomen.

Doutzen, Yolanthe en Carice
Kim en Fatima zijn niet de enige bekende Nederlanders die bij een webwinkel te vinden zijn. Zo heeft Doutzen Kroes blijkbaar naast haar drukke werk voor Victoria’s Secret ook tijd om te poseren voor het van oorsprong Nederlandse merk Repeat Cashmere. De site van het kledingmerk is haast volledig gericht op de mooie kiekjes met Kroes.

Carice poseert voor de webwinkel van MexxOnze andere polderbabe, Yolanthe Sneijder Cabeau, kreeg op haar beurt weer veel bekijks toen ze besloot in sexy lingerie te poseren voor de offline en online campagne van kledingketen Livera. Dat lijkt van korte duur te zijn geweest want op de webwinkel zelf komen we haar niet meer tegen.

Nederlands populairste actrice op dit moment, Carice van Houten, verbond haar naam en looks aan de webwinkel van Mexx. En we moeten eerlijk zijn, op de website ziet ze er prachtig uit.

Bij de mannen is het aanbod wat geringer. Arie Koomen werd door de Mediamarkt vooral offline veelvuldig ingezet. Op de website is hij (gelukkig?) niet of nauwelijks te zien.

Online en offline: wereld van verschil
Als je kijkt naar de grote webwinkels dan valt het op dat we het totale aanbod met eerder genoemde voorbeelden wel bijna gehad hebben. Haast geen van de andere webwinkels maakt gebruik van BN’ers. Zo doet bol.com het nog steeds met Billie het bolle, blauwe mannetje en maken Albert Heijn en KPN enkel offline gebruik van bekende Nederlanders. Op hun sites is er geen spoor van een bekendheid te vinden. Terwijl we bij sommige webwinkels toch direct een BN’er voor ons zien.

Kim Holland
Zo past actrice Anneke Blok, onder andere bekend van de kaskraker ‘Alles Is Liefde!’, wat ons betreft prima bij de Hema, waarvoor ze ook de voice-overs verzorgt. Waarom staat ze dan niet op de website producten aan te prijzen? Heleen van Royen kan met haar onvervalste mening en openheid over seks uitstekend poseren voor de webwinkels van Christine Le Duc. Misschien samen met Irene Moors als Kim Holland? En mocht Paul de Leeuw weer eens wat anders willen doen dan de zoveelste variant op zijn programma ‘Mooi! Weer de Leeuw’, dan kan hij altijd nog Billie vervangen als hét gezicht van bol.com.

Avatar
Zoiets maakt een website en dus het merk toch veel persoonlijker? Offline werkt het ook. Een andere mogelijkheid om een BN’er snel en makkelijk in te zetten is als interactieve avatar (zie onze site als voorbeeld), iets wat je op Amerikaanse websites steeds vaker tegenkomt. Maar over die functies zijn de meningen ook bij ons verdeeld.

Welke kant gaat het op?
Het is hoe dan ook interessant om te zien welke kant het uiteindelijk opgaat. Webwinkels gaan zich steeds meer gedragen als stenen winkels, met onder andere offline advertenties en dito reclamecampagnes. Online moet er vooral gekocht worden door de consument en wil je dat de aandacht dus vooral uitgaat naar de producten zelf. Maar als de bekende Nederlanders offline en op TV zoveel succes hebben zou je ze op den duur toch ook online verwachten.

Gaan webwinkels ook deze kant op of blijven ze op andere, wellicht meer innovatieve, manieren de aandacht van de consument trekken?

Reacties