Logistiek voor webwinkels

Logistiek

Een essentieel onderdeel van online retail is de logistiek. Als je de producten die je online verkoopt, zelf maakt en ook nog eens zelf bij de klanten levert, dan heb je waarschijnlijk weinig tot niets met logistiek te maken. Maar voor de meeste webwinkels geldt dit niet. Die kopen hun producten ergens in en hebben een deal gesloten met een leverancier om de bestelde pakketjes bij de klant thuis (of op een afhaalpunt) te krijgen. Logistiek is daarmee een essentieel onderdeel van de ecommerce. Denk daarbij aan het inrichten van het magazijn van het inklaren en opslaan, zowel fysiek als in magazijnsoftware, het realiseren van besparingen op de kosten van verzenden en de verschillen tussen het zelf doen of het uitbesteden van de fulfilment.

Logistiek voor webwinkels

Al deze ontwikkelingen zien wij gelukkig ook en dus schrijven we regelmatig over alles wat zich afspeelt in de logistieke sfeer. We interviewen pakketverzenders, we schrijven over nieuwe logistieke innovaties, volgen de problematiek rond retouren en we merken klachten op social media over pakketbezorgers op en we houden je op de hoogte van de mogelijkheden op het gebied van pick-uppoints, afhaallocaties, onbemande kluisjes en andere innovaties.

‘In 2025 wordt 80% pakketjes onbemand bezorgd’

Onbemand bezorgde pakketjes

Over minder dan tien jaar wordt acht op de tien pakketjes bezorgd door onbemande voertuigen zoals auto’s, drones en robotkarretjes. Er is namelijk een steeds grotere behoefte aan snelle, maar kostenefficiënte bezorging zo lijkt het. Dat betekent helaas wel banenverlies en het gezellige praatje met de pakketbezorger! Verder lezen

door Redactie. Over Logistiek met de tags . 557 keer bekeken.

Wehkamp: ‘Plak maar een briefje op de deur voor de bezorger’

Wehkamp

Eind afgelopen jaar bleek dat in vijf jaar tijd de afleverkans met tien procent verbeterd is. Inmiddels wordt bijna tachtig procent bij een eerste poging succesvol afgeleverd. Het klinkt goed, maar dit betekent ook dat één op de vijf ritjes nog altijd onnodig is. Dat kan toch effectiever? Om te beginnen door betere communicatie. Zo communiceert Wehkamp zelfs nog altijd via ‘briefjes op de voordeur’! Verder lezen

door Redactie. Over Logistiek met de tags , , , . 1.749 keer bekeken.