menu

Vergelijkingssites

Steeds meer mensen winkelen via vergelijkingssites. Dit doen ze niet meer alleen om de prijzen te vergelijken, maar ook als portaal om te starten met winkelen. Naast de prijs kunnen ook factoren als verzendkosten, service en klantenbeoordelingen worden vergeleken. Zeker wanneer er een groot aantal webwinkeliers is aangesloten bij een vergelijkingssite geeft zo’n site een vrij volledig beeld van waar een product te koop is en tegen welke prijs. Als webwinkelier kan het lonend zijn om je aan te sluiten bij verschillende vergelijkingssites.

Vergelijkingssites

Hoe werkt het?

Verkeer vanaf een vergelijkingssite is over het algemeen waardevol. Bezoekers van een vergelijkingssite doen dit namelijk vaak pas wanneer ze van plan zijn om een product te kopen. Maar je weet nooit zeker of een bezoeker ook daadwerkelijk overgaat tot het doen van een aankoop, want ook bij een vergelijkingssite staat het de internetter vrij om alleen te kijken / vergelijken.

De kosten

Bij een vergelijkingssite betaal je voor de doorverwijzing naar je website. Vaak is dit een cost per click (CPC). Daarnaast zijn er aanvullende diensten waarvoor betaald moet worden. Dit is bijvoorbeeld het geval als je een advertentie of een logo op de vergelijkingssite wilt. Er wordt weleens beweerd dat sommige vergelijkingssites de meest betalende webwinkels bovenaan in de zoekresultaten tonen, waardoor het allesbehalve onafhankelijk is.

De verschillende vergelijkingssites

Heb je eenmaal besloten dat je (een deel van) jouw producten wilt tonen op een vergelijkingssite, dan is het natuurlijk nog de vraag bij welke site(s) je je het beste kunt aansluiten. Hoewel de meeste sites in grote lijnen vergelijkbaar zijn, zijn er toch een aantal verschillen. Denk hierbij onder andere aan tarieven en populariteit. In Nederland zijn Beslist.nl, Kieskeurig en Vergelijk.nl de grootste spelers.

Beslist.nl

Beslist.nl biedt een overzicht van het aanbod van meerdere webwinkels en voldoet hiermee aan de criteria van een vergelijkingssite, maar het bedrijf omschrijft zichzelf liever als online winkelcentrum. Met een aanbod van ruim tienduizend webwinkels en een assortiment van meer dan 25 miljoen producten biedt Beslist.nl een vrij volledig overzicht van wat er online te koop is. Om opgenomen te worden in het overzicht kun je kiezen voor het CPC-model of door gebruik te maken van de Winkelwagenoplossing, waardoor je betaalt per bestelling. Ook is het mogelijk om met behulp van een startersaccount gratis kennis te maken met de prijsvergelijker. Je krijgt dan 1250 gratis clicks vanaf Beslist.nl naar je webshop. Op de website geeft Beslist.nl aan dagelijks een half miljoen bezoekers te hebben.

Kieskeurig

Een andere grote vergelijkingssite is Kieskeurig. Naar eigen zeggen ontvangt het bedrijf zo’n 170.000 bezoekers per dag en zorgt het maandelijks voor 2,2 miljoen leads. Vroeger stond de vergelijkingssite bekend om de focus op elektronica, maar tegenwoordig biedt Kieskeurig een breder scala aan producten. Kenmerkend voor het bedrijf zijn de klantenbeoordelingen waarbij webwinkels zowel door Kieskeurig als door consumenten kunnen worden beoordeeld. Om je producten te mogen tonen betaal je een vast opstartbedrag van 175 euro. Daarnaast betaal je een vaste CPC die varieert per productgroep. Ook kun je adverteren door middel van een banner.

Vergelijk.nl

Vergelijk.nl bestaat sinds 1990 en is hiermee de oudste vergelijkingssite van ons land. Met zo’n drie miljoen bezoekers per maand behoort het bedrijf nog steeds tot de grootste prijs- en productvergelijkers van ons land. Op de site kunnen zo’n vier miljoen producten met elkaar worden vergeleken. In de uitingen geeft Vergelijk.nl nadrukkelijk aan dat webwinkeliers niet kunnen betalen om hoger te eindigen in de zoekresultaten. Wel biedt het bedrijf de mogelijkheid om losse advertenties te plaatsen. Wil je je assortiment tonen op Vergelijk.nl, dan betaal je aansluitkosten van 199 euro. Verder betaal je een CPC-tarief. Dit tarief verschilt per categorie en is afhankelijk van de marktomstandigheden. Gemiddeld gezien betaal je bij Vergelijk.nl iets meer dan twintig cent per klik. Het minimumbedrag dat je maandelijks betaalt is 25 euro. Dit tarief staat los van het aantal leads dat je ontvangt. Indien de CPC-kosten hoger zijn dan 25 euro, dan betaal je alleen de daadwerkelijke kosten.

Google Shopping

Google Shopping is de productvergelijker van Google. Binnen dit platform worden de producten per shop apart weergegeven op volgorde van relevantie én de hoogste vergoeding die betaald wordt. Ook is het mogelijk om te adverteren via Google AdWords op basis van CPC. Consumenten kunnen producten filteren op prijs van prijs en beoordelingsscore. Omdat de resultaten vanuit Google Shopping voorkomen op Google.nl hebben zij een groot bereik. Hierdoor is Google Shopping niet alleen een interessant kanaal als vergelijkingssite, maar ook een belangrijk onderdeel binnen zoekmachinemarketing. Om te adverteren moet je als webwinkelier een Merchant Account aanmaken en die koppelen aan Adwords. Daarna kun je door middel van een campagne in Google Adwords adverteren.

Tweakers

Tweakers is met ongeveer vier miljoen bezoekers de grootste elektronica- en technologiewebsite van Nederland. Samen met de community, die uit ruim een half miljoen leden bestaat, test het bedrijf onder andere smartphones, laptops, tablets, games en tv’s. Het toevoegen van een nieuwe webwinkel is mogelijk, maar deze wordt wel eerst door Tweakers gecontroleerd. Naast een prijs- en productvergelijker biedt Tweakers nieuwsberichten en productbeoordelingen. Ook Tweakers werkt op basis van CPC. Het bedrijf hanteert een minimum factuurbedrag van 75 euro. Daarnaast biedt het bedrijf advertentiemogelijkheden. Op de site geeft Tweakers aan dat consumenten kunnen zoeken naar ruim vierhonderdduizend producten met minimaal twee miljoen prijzen van zo’n 281 webwinkels.

Kleding.nl

Kleding.nl richt zich op kleding, tassen, parfum en sieraden. Naast het vergelijken van prijzen, biedt het kortingscodes en blogs. Bij de kledingzoekmachine zijn bijna 200 winkels en 2300 merken aangesloten. Met de meeste webshops wordt samengewerkt op basis van affiliates. Een uitzondering zijn de producten van Zara en H&M, die zonder commissie worden getoond. Deze items zijn volgens de kledingzoekmachine toegevoegd om met een goed aanbod te kunnen beginnen. De meningen over Kleding.nl zijn verdeeld. Waar de één vindt dat je voldoende kleding overzichtelijk krijgt gepresenteerd, vindt de ander dat het aanbod nog wat te wensen overlaat. Naar eigen zeggen bereikt Kleding.nl ruim een miljoen bezoekers per maand.

Bol.com Plaza

Bij Bol.com Plaza kunnen webwinkeliers producten aanbieden die Bol.com zelf ook in het assortiment heeft. Bol.com werkt hierbij anders dan de meeste vergelijkingssites. Waar de consument bij de meeste vergelijkers wordt doorgeleid naar de site van de webwinkelier, worden de bestellingen bij Bol.com Plaza daadwerkelijk op dit platform geplaatst. Het afrekenmodel is op basis van Cost per Sale (CPS) in plaats van CPC. Je betaalt dus alleen als je iets verkoopt. De bemiddelingsbijdrage bestaat uit een vast bedrag per verkocht artikel (tussen de 0,99 en 2,99 euro) en een percentage van de totaalprijs. Dit percentage is exclusief btw en varieert van vijf tot en met twintig procent. Daarnaast betaal je zelf de verzendkosten van elke bestelling, evenals die van de retourzendingen. De hoogte van de CPS is dus niet gering, daarentegen heeft Bol.com een groot bereik. Op de website geeft Bol.com aan een klantenbestand te hebben van zes miljoen leden en een aanbod van zo’n tien miljoen artikelen.

Meer weten over vergelijkingssites? Lees dan ons laatste nieuws rond dit onderwerp.