menu

De concurrent in jouw webwinkel?

concurrenten in je webwinkel?Bol.com presenteerde afgelopen donderdag op de Thuiswinkel Update de toekomst van Bol.com plaza. Het onderdeel waar andere aanbieders hun assortiment kunnen verkopen via de webwinkel van Bol.com. Zalando keek vanaf de eerste rij, geboeid, mee en start binnenkort met een vergelijkbaar systeem. Het aanbod van de concurrent in de webwinkel, waarom eigenlijk? En waarom eigenlijk niet?

We schreven het al eerder en zien het tegenwoordig ook steeds vaker gebeuren in ons eigen land. Tegenwoordig zelfs bij een van de grootste webwinkels van Nederland. Als je bij Bol.com zoekt naar de laatste laptop is er een goede kans dat je ook de aanbiedingen van andere winkels ziet. Mogelijk zelfs goedkoper, soms leveren ze daarbij ook nog sneller. Bestelbaar via de website van Bol.com, en zelfs af te rekenen met Bol.com kadobonnen.

Daar blijft het bij voor Bol.com. Het logistieke proces blijft in handen
van de leverende webwinkel zelf. Uiteraard zal Bol.com eventuele uit de
hand lopende geschillen proberen op te lossen, want hun naam staat wel
op het spel, maar juridisch zijn ze, met het Bol.com Plaza concept dus eigenlijk alleen
betalingsprovider. Een uniek idee? Niet echt. Amazon doet het al een tijdje met veel succes en dichterbij huis zijn ook grote spelers als Asos hiermee actief. De directe concurrent van Asos in ons land, Zalando, kan dan ook niet lang uitblijven en accepteert binnenkort ook het assortiment van collega’s binnen hun eigen webwinkel.

Waarom dit webwinkels kan helpen?
Voor webwinkels kan dit een uniek extra marketingkanaal zijn. Adverteren en traffic genereren is een expertise die Bol.com goed beheerst, de webwinkel heeft enorme bezoekersaantallen en vertrouwen bij de Nederlandse consument. Zeker als je op een bepaald terrein kan concurreren met Bol.com, zoals in bovenstaande screenshot waar een laptop bijna honderd euro goedkoper is en ook nog eens sneller wordt bezorgd, kun je goed scoren.

Bol.com baseert prijzen op een bepaalde marge en zal dus niet zomaar onder je prijs duiken. Ze verdienen ook op jouw verkopen en rekenen die marge, plus de kosten van verzending en retouren, allemaal mee. Er valt dus tegen een prima prijs te verkopen op Bol.com. Als je doorrekent wat je anders kwijt bent, per verkoop, aan Google Adwords of prijsvergelijkers, dan zul je het zeker eens zijn dat deze manier voor bepaalde spelers interessant kan zijn.

Waarom doet Bol.com het dan?
De belangrijkste reden is vrij acceptabel en voor de hand liggend. Voor Bol.com is het interessant om alle klanten te bedienen. Als iedereen altijd slaagt via Bol.com dan zullen mensen op den duur vergelijkingssites en zoekmachines links laten liggen en gewoon direct naar Bol.com surfen. Dat gebeurt nu al regelmatig en versterkt de positie van Bol.com. Ongetwijfeld een tactiek die is afgekeken van Amazon.com, die dit systeem al langer hanteert. In Amerika blijkt dat shoppers tegenwoordig al vaker direct naar webwinkels surfen, in plaats van naar zoekmachines, als ze een aankoop willen doen. (Bron: Comscore).

Daarnaast verdient Bol.com ook wat aan jouw verkoop, dus het is extra omzet. En natuurlijk, maar dat zullen ze misschien minder hard roepen, brengt het een waanzinnige hoeveelheid data. Ze leren bij welk tarief men gaat kiezen voor concurrenten, wat mensen zoal zoeken, en wat de trends in alle productgroepen zijn. Ze merken het direct als een concurrent acties heeft, bepaalde producten trendgevoelig blijken, et cetera. Data is geld waard, en dat ontdekt Bol.com ook. Door die data is de kans groot dat spelers die nu online opereren, stoeien met het assortiment en de prijsstrategie, minder blij zijn met het Plaza concept. Maar met zoveel spelers die het vooral nog van de offline wereld moeten hebben, blijft er meer dan genoeg aanbod over.

Afhankelijk van een of enkele online warenhuizen?
Het nadeel wordt dan wel, dat men gewend gaat raken aan grote warenhuizen. Die kleinere spelers zullen qua traffic afhankelijk worden van dit soort grote spelers. Bij elektronica zal dit nog wel meevallen, men zoekt vaak toch een bepaald type en ook Bol.com kan niet alles leveren. Maar bij kleding wil men toch graag lekker scrollen door een groot en breed assortiment, iets wat concurrenten dan niet langer kunnen leveren.

Tags

Reacties