Beslist.nl vraagt klanten vooruit te betalen

Beslist.nl vraagt klanten vooruit te betalen

Er is webwinkels gevraagd 5000 euro vooruit te betalen voor hun CPC-samenwerking met Beslist.nl. Hoofd Communicatie Léon Kramer van Beslist.nl: “Het gaat om klanten waarbij de marketinginspanningen hoger zijn dan de verdiensten.”

Het CPC prepaid-programma zou klanten 5000 euro kosten voor een periode van twaalf maanden. Van dit totaalbedrag worden de CPC-kosten vervolgens afgehaald. Als het bedrag na dat jaar niet is opgebruikt, volgt er geen teruggave. Het potje moet dan weer aangevuld worden voor het opeenvolgende jaar. Bezoekers worden hierbij naar de eigen webshop doorgestuurd in plaats van een bestelling te plaatsen op Beslist.nl.

‘Handvol shops heeft aanbod gekregen’

Ecommerce News heeft van enkele webwinkels te horen gekregen dat hen is verzocht over te stappen op het prepaid-model. Volgens Léon heeft een handvol webshops het voorstel gekregen en is er vooralsnog één klant op ingegaan: “Dat is vrij uitzonderlijk.”

Het voorstel is bedoeld voor klanten om ‘actief te blijven of een herstart te maken’, schrijft Beslist.nl in een e-mail aan een webwinkel. De benaderde shops krijgen alleen dit aanbod en kunnen dus ook niet meer kiezen voor het winkelwagenmodel, al blijft die volgens Léon vooralsnog wel voor andere webwinkels toegankelijk.

‘Prepaid-programma is geen nieuw verdienmodel’

Volgens de woordvoerder is het prepaid-programma geen nieuw verdienmodel, maar een signaal dat de kosten niet langer opwegen tegen de baten van een specifieke shop. Léon: “We willen webwinkels zo goed mogelijk marketen en dat kost aanzienlijke inspanning. Op een gegeven moment moet je je afvragen of je nog voldoende voor elkaar kunt betekenen.”

De prepaid-overeenkomst is een manier om tegenvallende resultaten van klanten te ondervangen, aldus het hoofd Communicatie. Volgens Léon moet een shop dus minimaal 5000 euro in het laatje brengen willen ze de samenwerking voortzetten. Dat komt neer op een gemiddelde investering van 415 euro per maand.

‘We gaan niet met elke webshop in zee’

Is vooruit factureren een slecht teken voor het online winkelcentrum? Als het aan Léon ligt niet: “We zijn niet een platform dat met elke webshop koppelt en maar afwacht wat eruit komt.” Voor klanten kan het wel een drempel opwerpen. Je moet immers vooraf bepalen dat je minimaal dit bedrag in Beslist.nl investeert. Je betaalt hoe dan ook de volle mep, ongeacht wat het aan het einde van de rit oplevert.

Beslist.nl begon ooit als prijsvergelijker voor consumenten, maar dient tegenwoordig vooral als online marketeer voor webwinkels. Vorige maand rapporteerde Beslist.nl op Emerce 450.000 dagelijkse bezoekers. Het CPC-model is momenteel de belangrijkste dienst voor het bedrijf. Het winkelwagenmodel, waar klanten direct op het platform kunnen afrekenen, komt volgens Léon op de tweede plaats.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten