menu

Dit zijn de populairste shopping-apps in Nederland

Bol.com is niet alleen de absolute nummer één in ons land als het gaat om ecommerce-omzet, ook qua bereik van de mobiele app heerst de webwinkel.Het wordt op korte afstand gevolgd door de shopping-app van AliExpress, terwijl Hema de top drie compleet maakt.

Nederlandse consumenten gebruiken veelvuldig hun smartphone om een webshop te bezoeken. Maar ’t is vooral oriënteren dat ze doen. Toch is het aantal consumenten dat vooral de smartphone gebruikt voor online aankopen de afgelopen twee jaar verdubbeld. Per maand wordt gemiddeld 3 uur in mobiele shoppingapps besteed. Dit blijkt uit een rapport [pdf] van SIDN, dat keek naar de trends in internetgebruik onder Nederlanders.

Smartphone steeds meer gebruikt voor doen aankoop

Het blijkt dat meer dan de helft van het verkeer dat webwinkels ontvangen van smartphones komt. Toch is het nog vooral het bekijken van producten en het vinden van informatie wat we met de smartphone doen, de daadwerkelijke aankoop vindt vaak op een andere manier plaats. Maar dankzij de opmars van shopping-apps gaan we wel meer de kant van Azië op, waar wél veel aankopen via de smartphone plaatsvinden. Tussen 2016 en nu is in ieder geval het aantal internetters dat het liefst de smartphone gebruikt voor online aankopen verdubbeld.

Smartphone-gebruik in de Nederlandse ecommerce.
Smartphone-gebruik in de Nederlandse ecommerce. Klik op de afbeelding voor een groter formaat.

Populairste shopping-apps in Nederland

Van de 60 uur per maand die we gemiddeld op de smartphone zitten, wordt 3 uur daarvan besteed in shopping-apps en websites. “Het valt op dat websites vooral worden gebruikt voor incidentele aankopen; vaste klanten kiezen liever voor de app. En staat de app eenmaal op de smartphone? Dan neemt de gebruiksfrequentie in hoog tempo toe”, aldus SIDN.

In Nederland is de mobiele app van Bol.com de populaire, gevolgd door AliExpress en Hema. Wellicht een opvallende naam in de top vijf voor sommigen is Wish, dat in januari van dit jaar in gesprek met Ecommerce News Nederland liet weten dat er iedere dag 350.000 nieuwe gebruikers bijkomen. In het lijstje met populairste shopping-apps is er ook een mooi en opvallend plekje weggelegd voor online-only supermarkt Picnic, terwijl die niet eens in heel Nederland levert. Verder staan er nu vijf apps in die twee jaar terug een bereik van 0,0 procent hadden. Naast de eerder genoemde Wish en Picnic gaat het ook om Ticketmaster, vanHaren en iBood.

Positie 2018 App Bereik juni 2018 (in %) Bereik juni 2016 (in %)
1 Bol.com 17,6 7,7
2 AliExpress Shopping 16,9 6,7
3 HEMA 11,1 0,6
4 Appie (Albert Heijn) 10,3 9,2
5 Wish 10,1 0,0
6 Thuisbezorgd 7,7 5,3
7 Media Markt 6,0 8,0
8 H&M 4,4 3,2
9 Jumbo 3,9 3,7
10 Zalando 3,8 2,3
11 Picnic 3,4 0,0
12 Wehkamp.nl 3,2 1,7
13 Kruidvat 2,4 5,5
14 IKEA 1,8 1,8
15 Vente-Exclusive 1,7 0,9
16 Hunkemöller 1,6 1,0
17 Ticketmaster 1,4 0
18 vanHaren 1,4 0
19 iBood 1,3 0

 

Tags

Reacties