Betaald ranken komt nog beperkt voor

Betaald ranken komt nog beperkt voor

Verkopers die extra commissie betalen voor een hoger plekje op Bol.com of een populaire prijsvergelijker kunnen de concurrentie op prijs en kwaliteit beperken. Toch komt betaald ranken op de meeste platforms nog in beperkte mate voor.

Dit concludeert de Autoriteit Consument & Markt in een vooronderzoek dat het heeft gedaan naar betaald ranken. Het keek hierbij naar de risico’s die deze praktijk mogelijk opleveren voor consumenten en of transparantie over betaald ranken zin heeft.

‘Betaald ranken kan concurrentie beperken’

De ACM concludeert dat betaald ranken op platforms en vergelijkingssites de concurrentie tussen aanbieders op prijs en kwaliteit kan beperken. En ook dat het platform waarop de verkopers zichzelf omhoog betalen juist vanwege die extra betalingen wellicht minder relevante aanbevelingen doen aan de consument. Maar, zo stelt het: “in de praktijk zijn deze risico’s nu beperkt, omdat op de meeste platforms betaald ranken in beperkte mate voorkomt”.

De risico’s voor de consument zijn nu nog beperkt.

Een manier om de risico’s voor de consument te verkleinen is door goed transparant te zijn over de betaalde ranking van producten en aanbieders. De ACM keek hiervoor naar de invoering van een label bij gesponsorde resultaten. Die melding bleek echter nauwelijks effect te hebben op het aankoopgedrag van consumenten.

‘Transparantielabel heeft weinig impact’

De ACM maakt zich zorgen dat transparantiemaatregelen van platforms slechts een beperkte impact hebben op het voorkomen van het risico dat sponsoring leidt tot het kopen van suboptimale producten. ACM is bang dat de manier waarop sommige platforms transparantie geven over gesponsorde resultaten, ertoe leidt dat veel consumenten de informatielabels niet opmerken of begrijpen. De waakhond constateerde dat platforms vaak gebruikmaken van transparantielabels die hetzelfde lettertype en dezelfde stijl gebruiken als andere informatie over zoekresultaten en/of het label niet op een prominente plaats in het betreffende zoekresultaat weergeven.

De ACM heeft nu aangekondigd een vervolgonderzoek te doen naar de effectiviteit van transparantie vanuit de platforms.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten