Kieskeurig: ‘Nog voldoende ruimte om te groeien’

Kieskeurig: ‘Nog voldoende ruimte om te groeien’

In juni 2017 werd productvergelijker Kieskeurig overgenomen door Reshift. De overname vormde een belangrijke strategische zet in de propositie van dit mediabedrijf. Directeur Raimon Gort: “We deden het al niet slecht, maar door de inlijving van Kieskeurig zijn we uitgegroeid tot de grootste contentpartij van Nederland.”

De overname was volgens Raimon voor Reshift geen must, maar bood simpelweg een aantal mogelijkheden. “Wij misten een fase in onze klantreis en Kieskeurig had de content die wij zochten. En met een bereik van vijf miljoen unieke bezoekers per maand zorgt Kieskeurig voor een forse versterking van onze online activiteiten.”

Ook BesteProduct.nl overgenomen

Door de overname kon het mediabedrijf niet alleen haar dienstverlening uitbreiden, het kreeg er ook een grote groep nieuwe klanten bij. Dit smaakte blijkbaar naar meer, want medio 2018 nam Reshift ook BesteProduct.nl over. Waar dit bedrijf, evenals Reshift, voornamelijk beschikt over eigen testen en informatie, staan bij Kieskeurig juist gebruikerservaringen centraal. “Met de combinatie hiertussen kunnen we consumenten nog beter helpen.”

Naast bovengenoemde vergelijkingssites is Reshift onder andere eigenaar van merken als Computer Idee, Zoom en Gamer.nl. In totaal heeft het Haarlemse bedrijf ruim twintig merken in haar beheer, die gezamenlijk zo’n acht miljoen consumenten bereiken. Net als Kieskeurig, dat in 1999 werd opgericht als vergelijkingssite voor ‘alles met een stekker’, voert consumentenelektronica de boventoon binnen het mediabedrijf.

Bereik van zestien procent

Hoewel er talloze andere sites zijn waar consumenten terechtkunnen voor productinformatie en reviews, bereikt Kieskeurig naar eigen zeggen ruim zestien procent van de Nederlanders boven de dertien jaar. Het bedrijf richt zich nu nog vooral op nieuwe producten, maar neemt ook al wat refurbished apparaten mee in de vergelijking.

Net als bij andere vergelijkers heeft de komst van Google Shopping impact gehad op het verkeer. Maar volgens Raimon is dit opgevangen door een strategie te volgen waarbij content een nog prominentere rol inneemt. Het online winkelportaal van Google, dat puur een doorvertaling is van zoekopdrachten naar plaatjes met prijzen, ziet Raimon dan ook niet als zijn grootste concurrent. “Wij opereren in een dynamisch speelveld, waarbij Google Shopping slechts één van de externe factoren is die invloed probeert uit te oefenen.”

Nadat Google door de Europese Commissie op haar vingers was getikt omdat het haar eigen shoppingdienst zou voortrekken, lanceerde de internetgigant de CSS-dienst. Als reactie gaven vergelijkers massaal aan dat het nieuwe model weinig voordelen opleverde. Raimon herkent dit gevoel: “Google Shopping kan een extra verkeersbron zijn, maar in de praktijk werkt het vooral marktverstorend.”

‘Eerste signalen van 2019 zijn veelbelovend’

“De spelregels veranderen regelmatig en zijn vaak niet inzichtelijk, waardoor het voor vergelijkers een soort black box is”, legt hij uit. Wel is Kieskeurig de mogelijkheden van een CSS-partnerprogramma aan het onderzoeken, omdat de inkoopvoordelen voor de retailers interessant kunnen zijn.

Momenteel bedient de productvergelijker zo’n zevenduizend webshops en dit aantal is volgens Raimon nog altijd stijgend. “Het domein waarin wij opereren, ontwikkelt zich doorlopend. Door slim in te spelen op de marktveranderingen is er voldoende ruimte om te groeien. De eerste signalen van 2019 zijn alvast veelbelovend.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten