Ecommerce in 2010, hoe stonden we er toen voor?

Ecommerce in 2010, hoe stonden we er toen voor?

Het is 2020. Ecommerce in Nederland is 25 jaar oud. In het begin was het een wilde speeltuin, waar veel geprobeerd, geploeterd en gefaald werd. Maar hoe zag de Nederlandse ecommerce er tien jaar geleden, in 2010, eigenlijk uit?

In 2013 blikten we al eens terug op de vaderlandse ecommerce, toen we keken naar ‘10 webwinkels 10 jaar geleden‘. Destijds waren de verschillen best groot te noemen. Het maakte nogal uit of een webwinkel actief was in 2003 of in 2013. De jaren rond de eeuwwisseling werden getekend door websites die nog met Microsoft Frontpage leken te zijn gemaakt. Allemaal hetzelfde soort frame, veel tekst en in niets leek het op de webwinkels die we vandaag de dag kunnen bezoeken.

Maar in 2010 waren de ontwikkelingen alweer wat verder en daarom kan het interessant zijn om nu, tien jaar na dato, eens terug te kijken naar hoe de grootste webwinkels van Nederland het toen deden. En daar kunnen een paar verrassende conclusies uit getrokken worden!

De 5 grootste webwinkels in 2010

De vijf grootste webwinkels in Nederland zijn op dit moment Bol.com, Coolblue, Albert Heijn, Zalando en Wehkamp. Laten we eens kijken hoe die er voor stonden in 2010.

Bol.com in 2010

Vandaag de dag is Bol.com een niet meer weg te denken ecommerce-gigant. Een compleet online warenhuis, dat sinds kort zelfs dames- en herenkleding verkoopt. In 2010 was dat wel anders. Bol.com was groot, maar noemde zichzelf nog een ‘mediawinkel‘. Een treffende omschrijving, want de shop (toen nog geen eigendom van Ahold) verkocht vooral boeken, dvd’s, games en consumentenelektronica.

In 2010 maakte Bol.com nog reclame voor compactcamera's, 32-inch tv's en de iPod Touch.
In 2010 maakte Bol.com nog reclame voor compactcamera’s, 32-inch tv’s en de iPod Touch.

‘Beste webwinkel 2009’

Bol.com in 2010In 2010 toonde Bol.com op haar homepage trots een banner waarin duidelijk wordt dat de shop de publieksprijs voor beste webwinkel 2009 heeft gewonnen voor wat tegenwoordig de Shopping Awards heet. Nu zullen dergelijke loftuitingen waarschijnlijk niet meer zo snel op de homepage worden getoond met een banner.

Recensie van de maand

Leuk feitje: in 2010 lichtte Bol.com nog de ‘recensie van de maand’ uit op de homepage. Dit was een actie waarbij klanten een waardebon konden winnen als ze een recensie achterlieten.

Ieder uur van de dag open!

Ook grappig: in 2010 was ecommerce duidelijk niet zo ingeburgerd, want Bol.com meldde trots op de homepage dat hun mediawinkel ‘ieder uur van de dag, alle dagen van de week’ toegankelijk was.

In 2010 was Bol.com een mediawinkel, beloonde het de recensie van de maand en was het 24/7 open!

Coolblue in 2010

Gratis verzending en morgen in huis - CoolblueCoolblue was in 2010 eigenlijk al een pionier te noemen. Waar Bol.com in diezelfde tijd (en nog steeds voor niet-Select-leden) verzendkosten rekende, daar bood het bedrijf van Pieter Zwart toen al gratis verzending aan. En op de homepage stond pontificaal een bannertje met daarop de tekst ‘voor 22:00 besteld, morgen in huis’. Nu lijkt zo’n late cutoff-tijd iets wat webwinkels standaard aanbieden, tien jaar terug was dat lang niet voor iedereen weggelegd. Logisch dat Coolblue dit als hun unique selling point zag!

https://www.youtube.com/watch?v=me9DEN-B0HE
Een bedrijfsfilm van Coolblue uit 2010.

65 losse webwinkels

Het Coolblue van toen was ook het Coolblue dat haar aanbod per productcategorie op een losse website verkocht. Het begon immers met mp3man.nl, maar aan het eind van 2010 ging het er prat op om maar liefst 65 losse .nl-shops te hebben.

Toen al omnichannel

Wat eigenlijk ook best bijzonder was voor die tijd, was het feit dat Coolblue – begonnen als webwinkel – toen al vier stenen winkels had. Een in Rotterdam, waar het bedrijf is opgericht, maar ook in Eindhoven, Groningen en zelfs over de grens in Antwerpen. Coolblue was met recht een ecommerce-pionier te noemen!

In 2010 verzond Coolblue gratis, had het 65 losse webwinkels én 4 stenen winkels!

Albert Heijn in 2010

Albert Heijn was er op zich al vroeg bij, wat ecommerce betreft. In 1997 had het haar eigen website, ah.nl, en al in 2001 startte de supermarkt met een webwinkel (Albert.nl), waar klanten van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall hun boodschappen konden bestellen. In 2010 had het net een jaar haar eigen app, al werd daar toen nog geen reclame voor gemaakt in de webwinkel.

Lagere verzendkosten in 2010

Wanneer we de online Appie van toen met nu vergelijken, valt op dat nú de verzendkosten tussen de 4 en 13 euro zitten, maar dat het toen blijkbaar goedkoper kon worden aangeboden. De verzendkosten tien jaar terug bedroegen namelijk tussen de 5 en 10 euro.

Appie op het web

In 2010 lanceerde de supermarkt de mobiele app Appie ook op het web.  Eerst als een test, maar later ook officieel. Op de Appie-site konden consumenten boodschappenlijstjes maken, recepten vinden, bonusaanbiedingen zien en vanaf 2011 ook online boodschappen bestellen.

In 2010 had Albert Heijn al een app en betaalde je soms minder verzendkosten dan nu!

Zalando in 2010

Dit verhaal over Zalando in 2010 hangt een beetje af van op welke datum je wilt terugblikken. Want in april 2010 was Zalando.nl nog ‘onder constructie’. De Nederlandse webwinkel van de Duitse fashion-gigant ging pas namelijk in september van dat jaar live.

Zalando de marketingmachine

En dat deed het met de nodige bombarie, waar we enkele maanden na de lancering een blogje aan wijdde. Zalando wist namelijk heel goed hoe SEO werkte en heeft dan ook een tijdje met een ellenlange footer vol relevante trefwoorden op de homepage gewerkt. Geen grap: bezoek deze gearchiveerde homepage van Zalando in september 2010 en tik ‘schoenen’ in bij de zoekfunctie van je browser. Je zult 66(!) resultaten zien.

De SEO-strategie van Zalando in 2010: 68 keer het woord 'schoenen' op de homepage.
De SEO-strategie van Zalando tien jaar geleden: 66 keer het woord ‘schoenen’ op de homepage.

Gelukkig werd dat al snel minder en aan het eind van 2010 had Zalando.nl haar online assortiment al uitgebreid met sportartikelen en beautyproducten, zoals cosmetica, zonnebrand en parfums.

Begin 2010 bestond Zalando.nl nog niet, maar dat veranderde – mede door agressieve marketing en gratis verzending – heel snel!

Wehkamp in 2010

Wehkamp stond decennialang bekend als een innovatieve retailer. Zo kon je in 1985 al via de telefoon bestellingen plaatsen en lanceerde het tien jaar later, in 1995, haar webshop.

In 2010 voor het eerst alle omzet via webwinkel

In 2008 begon het met de transformatie van een catalogusbedrijf naar een pure online speler. In het jaar 2010 wist Wehkamp dan ook haar volledige omzet via de webwinkel te realiseren. Kijken we naar hoe Wehkamp er in 2010 uitzag, dan durven we haast wel te stellen dat de shop in 2020 ook prima mee zou kunnen doen.

Wehkamp in 2010.
Wehkamp in 2010.

Wehkamp had de zaakjes in 2010 goed voor elkaar, het was destijds ook de grootste webwinkel van ons land, en misschien was het ook wel iets te veel op haar lauweren aan het rusten.

In 2003 innovatiever dan in 2010?

In 2003 (zie ons terugblikblog uit 2013) was het bedrijf nog lekker aan het pionieren met de online verkoop van boodschappen, wat in die tijd ongekend was. Met de innovatieve drang zat het destijds dus wel goed, al hebben de keuzes blijkbaar niet geleid tot behoud van haar online marktleiderschap. Gezien de groei van de branche én concurrentie is Wehkamp voor veel consumenten niet meer de eerste keus om online kleding te kopen.

In 2010 was Wehkamp.nl de grootste webwinkel van Nederland en had het een mooie website. Heeft het vervolgens te lang stilgezeten?

Ecommerce in Nederland: 2010-2020

Al met al is het grappig om te zien dat een aantal spelers die tien jaar terug tot de grootste van het land behoorden (zoals Bol.com en Wehkamp) dat nog steeds zijn. En dat een hedendaagse gigant als Zalando tien jaar terug pas nét was begonnen. En net zulke grote design-veranderingen als tussen 2003 en 2013 lijken er de afgelopen tien jaar niet geweest. Wel valt op dat webwinkels flink zijn gaan uitbreiden qua aanbod. Was Bol in 2010 nog een ‘mediawinkel’, vandaag de dag is het een compleet warenhuis.

Hoe ziet ecommerce in 2030 eruit?

We zijn benieuwd hoe de ABC van de Nederlandse ecommerce (Amazon.nl, Bol.com en Coolblue) er over tien jaar uitzien!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten