10 webwinkels 10 jaar geleden
Webwinkels zijn constant in beweging. Als het niet is omdat ze moeten inspringen op nieuwe trends als mcommerce of social media, dan is het wel omdat er opeens andere wetten gelden wat betreft design, gebruiksgemak of esthetiek. Wij onderzochten hoe tien Nederlandse webwinkels er tien jaar geleden uitzagen.
Tien jaar is vrij lang, helemaal voor ecommerce-begrippen. Zo had Bol.com, dat het afgelopen jaar een omzet van ruim 400 miljoen euro boekte, in 2003 nog ‘maar’ een omzet van 35 miljoen euro. En Coolblue was tien jaar geleden nog lang niet het grote ecommerce-bedrijf met tientallen goed lopende niche-webwinkels. Laten we eens kijken hoe de webwinkels van deze twee ecommerce-bedrijven en acht andere eruitzagen in 2003.
Bol.com in 2003
Bol.com verkocht halverwege 2003 eigenlijk niet meer dan boeken, muziek en dvd’s. Op de homepage wordt dan ook sterk de nadruk gelegd op deze pijlers, al zien we helemaal links wel een banner met ‘Games & Software’. Per 11 juni dat jaar bood de webwinkel namelijk ook games en software aan, waarmee het naar eigen zeggen de grootste aanbieder van die producten werd in ons land. Héle snelle levering hadden ze toen echter nog niet, als we dit zinnetje uit het persbericht van destijds teruglezen: “De nieuwe producten zijn met hetzelfde gemak en tegen dezelfde scherpe prijzen te bestellen als de boeken, cd’s en films bij bol.com. Toptitels hebben een korte levertijd van twee tot drie dagen.” Ook grappig om te zien is dat het tien jaar geleden al mogelijk was om een partnerprogramma te starten bij Bol.com.
Media Markt in 2003
De looks and feels van de homepage van Media Markt anno 2003 zijn op zich niet heel veel veranderd. Het logo is al die tijd onveranderd gebleven, en ook toen lag de nadruk van de homepage op veel rood en werd er met eruit springende prijzen reclame gemaakt voor de vele elektronica-producten. Nu wordt er meer ingespeeld op de stenen winkels dan in 2003. Maar toen had het ook maar twaalf vestigingen, daar waar het er nu 29 zijn.
Thuisbezorgd.nl in 2003
Wat ons opvalt aan het Thuisbezorgd.nl van 2003 is dat er toen veel meer de focus werd gelegd op het feit dat je er ‘maaltijden’ kunt bestellen. Vandaag de dag heeft de site het over het bestellen van onder andere pizza’s, shoarma en spareribs. En gelukkig is ook het intens lelijke en blokkerige bestek in het logo veranderd tot iets wat meer herkenbaar en modern is. Voor de rest was de website in 2003 erg simpel en degelijk. Veel wit, weinig visuele ondersteuning en een minimalistische layout.
123inkt in 2003
Bezoeken we via de Wayback Machine van Internet Archive 123inkt.nl uit 2003, krijgen we de homepage van Digital Revolution voorgeschoteld, het bedrijf achter de inktcartridge-webwinkel die in 2000 werd opgericht. Op deze site zien we geen digitale revolutie tot wasdom, maar een typische site uit 2003: veel tekst en… veel tekst. De website is erg simpel gemaakt en het valt op dat we op de homepage geen enkele verwijzing zien naar 123inkt (dat kwam volgens onze bevindingen pas eind 2004). Wel zien we in het menu aan de linkerkant een webwinkel waar we printercartridges kunnen bestellen.
Coolblue in 2003
Vandaag de dag is Coolblue een van de grootste ecommerce-bedrijven van Nederland. Het heeft ruim tweehonderd gespecialiseerde webwinkels en vier stenen winkels. Dat was in 2003, vier jaar na de oprichting wel anders. Toen deed het ’t nog met maar drie webwinkels: mp3man.nl, pdashop.nl en digicamshop.nl (en de Belgische evenknieën die bereikbaar waren via een .be-extensie). Het oranje-witte logo van Coolblue nu is simpel, maar dat was het logo tien jaar geleden helemaal, met de grote blauw C die om de ‘oolblue’ heen zat. Maar waar het huidige Coolblue een aantrekkelijke en rustige layout heeft, daar hadden tien jaar geleden de webwinkels van het bedrijf een layout die ook toen nauwelijks lof zou oogsten. Wel leuk: ook Coolblue had tien jaar geleden al een Thuiswinkel Waarborg-logo op de site staan!
Wehkamp in 2003
Wat ooit in 1952 begon als een postorderbedrijf besloot in 1995 ‘iets met internet te doen’ en sindsdien is Wehkamp uitgegroeid tot de grootste webwinkel van het land. In 2003 was Wehkamp.nl dus al acht jaar oud. Die pioniersrol is in het design nou niet echt terug te zien, want de webwinkel had toentertijd wel een erg minimalistische layout. Wat het toen al wel goed deed, helemaal als je het vergelijkt met andere webwinkels uit die tijd, is dat het de consument meer dan voldoende informatie gaf over vertrouwd online winkelen, veilig betalen, retourneren, bedenktermijnen, et cetera. Wat ons trouwens gelijk opviel aan de Wehkamp uit 2003: ze hadden in de webwinkel een supermarkt-categorie. Het was toen mogelijk om eten en drinken te bestellen bij Wehkamp!
Bart Smit in 2003
De website van Bart Smit uit 2003 is vergeleken met de hierboven bekeken webwinkels een ware verademing. Het dochterbedrijf van de Blokker-holding had een voor die tijd relatief aantrekkelijk en herkenbaar logo en een verder zeer visueel ingestelde layout. Wellicht dat de gemiddelde internetverbinding in 2003 zo’n website nog niet heel snel kon laden, mooi is het wel. Ook werd er toen al gestunt met lage verzendkosten (“Grote artikelen worden thuisbezorgd voor slechts 2,50 per bestelling”).
Albert.nl in 2003
De webwinkel van Ahold, waar je niet alleen producten uit de Albert Heijn kan bestellen, maar ook van Ahold-winkels Etos en Gall & Gall was in 2003 alweer twee jaar live. Alleen was het toen ook nog mogelijk om producten van de later verkochte De Tuinen en Deli XL te bestellen via deze webwinkel. Opvallend: in 2003 moest het bestelbedrag minimaal 50 euro zijn, daar waar dat nu 70 euro bedraagt (exclusief bezorgkosten en statiegeld). En oh, waarom kijkt die vrouw zo op onderstaande foto? Heeft ze een foute bestelling gedaan? Schaamt ze zich voor de vele uit de kluiten gewassen chocolade-eieren die ze heeft besteld? Of is het nog heel vroeg als ze de deur open doet en stinkt ze nog een beetje uit haar mond?
Free Record Shop in 2003
Free Record Shop, waarmee het in 2003 beduidend beter ging dan nu, had ook een voor die tijd vrij moderne layout in 2003. Het verkocht via de webwinkel cd’s, dvd’s, games, boeken, mobieltjes en bijbehorende games en accessoires, gadgets en tickets. Onderaan de homepage maakte het niet alleen reclame voor condooms (?), maar ook voor het feit dat je Free Record Shop-producten op je eigen site kunt verkopen. Ook grappig: een banner (“Brand hier je eigen cd”) waarna je door het klikken erop wordt herleid naar frs.cdondemand.nl. Hier was het mogelijk om op ‘eenvoudige wijze je eigen unieke muziek-cd samen te stellen of te kiezen uit vooraf samengestelde muziek’.
Marktplaats in 2003
Over de layout van Marktplaats in 2003 kunnen we eigenlijk heel kort zijn: die is jarenlang vrijwel hetzelfde gebleven, tot de grote layout-verandering die de populaire handelssite vorig jaar onderging. Marktplaats anno 2003 draaide heel veel om tekstlinks, waarbij er onder andere een uitzondering werd gemaakt voor het berichtje ‘Marktplaats adviseert Way2Pay’, het online betaalinitiatief van ING. Dat werd in september 2004 stopgezet, omdat de bank samen met de andere grote Nederlandse banken toen begon met iDeal. Wat ook leuk is om te zien: in 2003 ging het er prat op om 370.000 bezoekers per dag te verwelkomen, terwijl dat aantal tien jaar later is uitgegroeid tot 1,3 miljoen bezoekers. En waar het nu zo’n 8 miljoen advertenties bevat, waren dat er tien jaar geleden nog zo’n 800.000.
Andere webwinkels in 2003
Naast de tien hier boven genoemde webwinkels hadden we ook gekeken naar een handjevol andere ecommerce-bedrijven. Graag hadden we de sites van bijvoorbeeld Intertoys of V&D anno 2003 bestudeerd, maar aangezien die met flash-intro’s of flash-sites werkten, konden we hun homepage via the Wayback Machine helaas niet bezichtigen.
Reacties