Mobiele shopper wil betere zoekfunctie en productfoto’s
Consumenten gebruiken steeds vaker de smartphone om online te shoppen, maar echt zaligmakend is het nog niet. Zo wil de mobiele shopper vandaag de dag een betere zoekfunctie en duidelijkere productfoto’s. Ook het feit dat het allemaal op een (te) klein scherm gebeurt, is iets wat sommigen ervan weerhoudt om mobiel te shoppen.
Het aandeel van de mobiel binnen online aankopen zal snel toenemen in de komende vijf jaar. Dit blijkt uit het consumentenonderzoek van GFK en ShoppingTomorrow. Hieruit komt ook naar voren dat 94 procent van alle Nederlanders ouder dan vijftien jaar het afgelopen jaar online iets heeft gekocht. Hiervan heeft 65 procent zijn mobiel gebruikt bij het online shoppen. Dat is tien procentpunt meer dan in het jaar ervoor. En waar vorig jaar 40 procent voorspelde over vijf jaar de meeste online aankopen te doen via de mobiel, is dat percentage dit jaar toegenomen tot 47 procent die dat toekomstbeeld heeft.
Mobiele website kan nog veel beter
In het onderzoek werd respondenten ook gevraagd naar wat voor hen de belangrijkste redenen zijn om nÃét een online aankoop te doen via de mobiel. Hierbij gaat het alleen om mobiele websites en dus niet apps. De meest genoemde reden was dat het scherm te klein is. Daarna volgden ‘Ik hou er niet van om te browsen op mijn mobiel’, ‘Het is ongemakkelijk om mijn gegevens in te vullen’, ‘Bestellen vanaf de mobiel voelt niet veilig’ en ‘Er is niet genoeg informatie om een beslissing te kunnen maken’.
Mobiele shopper wil betere zoekfunctie en duidelijkere productfoto’s
Op de vervolgvraag wat er qua online shoppen verbeterd kan worden bij het gebruik van de smartphone, zegt 42 procent dat de zoekfunctie aangepast moet worden, zodat producten gemakkelijker gevonden kunnen worden. Ook duidelijkere productfoto’s, het inloggen en invoeren van gegevens, en de laadtijd van de website zijn veelgehoorde antwoorden.
Amper 2 op 3 webwinkels geoptimaliseerd voor mobiel
Een ander onderzoek dat deze week werd gepubliceerd, uitgevoerd door PayPal, laat zien dat maar 63 procent van de webwinkels is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Een website die mobiel slecht bruikbaar is, leidt ertoe dat 61 procent minder geneigd is die website te gebruiken.
Uit het onderzoek blijkt ook dat consumenten op een mobiele website graag vroeg in het aankooproces weten of ze hun favoriete betaalmethode kunnen gebruiken. Een van de belangrijkste reden om géén aankoop te doen, is namelijk dat een bepaalde betaalmethode niet aanwezig is.
17% kocht al iets via Facebook
Consumenten werd in het ShoppingTomorrow-onderzoek ook gevraagd naar nieuwe manieren om online te shoppen. Het blijkt dat 53 procent verwacht dat een groot deel van de aankopen in 2024 via nieuwe technologieën als voice commerce zal plaatsvinden.
Ook aankopen via social media zijn steeds meer in trek. Momenteel geeft 17 procent aan wel eens iets te hebben gekocht via Facebook. Bij Instagram is dit voor 6,6 procent het geval.
Vandaag de dag is de stenen winkel nog steeds niet weg te denken uit moderne ecommerce. Steeds meer retailers zetten in op een omnichannel-ervaring en ook de consument lijkt niet zonder te kunnen. De helft van hen vindt het prettig om tijdens het shoppen fysieke en online winkelbezoeken met elkaar af te wisselen.
73% vindt winkelbezoek fijnste contactmanier
De stenen winkel scoort extra punten als het aankomt op klantcontact. Het blijkt namelijk dat wanneer consumenten advies willen over bepaalde producten of diensten, ze een bezoek aan de winkel de fijnste methode vinden om in contact te komen met de verkoper. Vorig jaar vond 58 procent dat, maar dit jaar is dat flink gestegen tot 73 procent.
Dat betekent echter niet dat de stenen winkel niet moet innoveren. De moderne consument verwacht best wel wat van de fysieke retailer. Onder meer dat ze meer met technologie gaan doen, zoals contactloos betalen via de smartphone en zelfscankassa’s.
Reacties