Cutoutcow: ‘Zou uiteindelijk zelfs marktleider willen worden’
De start-up Cutoutcow optimaliseert foto’s door ze onder meer te retoucheren, achtergronden te verwijderen en watermerken toe te voegen. Voor €0,99 per foto en binnen 24 uur. Lightspeed is al partner en ook andere webwinkelsoftware-aanbieders zijn geïnteresseerd in een samenwerking. Ecommerce News wilde er het fijne van weten en ging in gesprek met Jan de Bildt, oprichter en mede-eigenaar van het bedrijf.
“Productfoto’s zijn erg bepalend voor de uitstraling van een webshop”, vertelt Jan. “Maar het probleem is dat de meeste webwinkeliers geen tijd of kunde hebben om zelf deze foto’s te optimaliseren. En het budget om het uit te besteden ontbreekt vaak. Cutoutcow bewerkt de foto’s en zet deze binnen een dag weer klaar in de webshop.”
‘Vanaf nu kunnen we knallen’
Het idee voor Cutoutcow ontstond enkele jaren geleden. Ongeveer in de tijd dat Remove The Background, inmiddels Pixelz genaamd, ook het levenslicht zag. Maar Jan had er te weinig tijd voor. Toch bleef het idee altijd in zijn achterhoofd en toen hij in contact kwam met Alexander Mertens, wiens vrouw bezig was met het opzetten van een online apotheek en hiervoor tienduizenden professionele foto’s nodig had, besloten ze tien maanden geleden de krachten te bundelen en ervoor te gaan.
Dat het een succes wordt, daarvan is Jan overtuigd. “Als je echt iets wilt, moet je kunnen knallen. Om me volledig op Cutoutcow te kunnen richten, heb ik per 1 augustus mijn baan als sales manager opgezegd. Ook werken we met een investeerder, waardoor we sneller slagen kunnen maken.” De heren richten zich nu nog op de Euro-landen, maar binnenkort gaat Cutoutcow ook live in Amerika en Canada. Exacte cijfers wil Jan niet delen, maar hij kan ons wel vertellen dat het bedrijf vorige maand verdubbelde in omzet. “Ons begindoel is om maandelijks minstens tienduizend foto’s te bewerken. Dit is het punt dat we break-even draaien en dat is bijna bereikt.”
‘Duizend foto’s bewerken in een dag, geen probleem’
Ondanks dat steeds meer processen binnen de ecommerce geautomatiseerd kunnen worden, blijft het bewerken van foto’s handwerk. Vanwege de kosten werkt Cutoutcow voor de beeldbewerking samen met fotobewerkers uit India. “Onze dienst blijft hierdoor betaalbaar. Bovendien zijn we zeer schaalbaar. Als we morgen een aanvraag krijgen om tienduizenden foto’s te bewerken binnen een dag, dan kan dat. Ik zie dit een freelance beeldbewerker nog niet doen.”
De opdrachten die Cutoutcow uitvoert zijn heel divers. De start-up werkt onder andere voor producenten en fotografen, maar de meeste volume komt uit de ecommerce. “Alleen Europa heeft al een kleine zevenhonderdduizend webshops. Ook de diversiteit in deze branche is ontzettend leuk. We hebben bijvoorbeeld een duivenverkoper als klant. Een specifieke duif kan met een kuifje wel vijfhonderd euro meer opleveren, maar dan is het natuurlijk wel van belang dat het kuifje er goed op staat.”
En zo zijn er tal van voorbeelden. Vrijwel geen enkel bedrijf kan volgens Jan zonder goede foto’s. “De wereld ligt voor ons open. We zijn al hard bezig met het veroveren van een stukje van de markt. Het optimaliseren van tienduizend foto’s per maand is voor ons een magisch moment, omdat Cutoutcow dan onafhankelijk van investeerders verder kan groeien. Maar hier houdt het zeker niet op. Ons ultieme doel is om gestaag te groeien, eerst in Nederland en Europa, en uiteindelijk zelfs wereldmarktleider kunnen worden.”
Reacties