Wibra wil experimenteren met marktplaatsen

Wibra wil experimenteren met marktplaatsen

Begin 2020 stampte Wibra binnen twee weken een webshop uit de grond, die bij consumenten in de smaak viel, maar in de sector de nodige kritiek kreeg. Inmiddels heeft de retailer een nieuw platform en is het online kanaal volgens het concern bijna winstgevend. De volgende stap? “Een nieuwe markt aanboren en de eerste stappen zetten op marktplaatsen”, zegt ecommerce manager Roy Verwig.

Zoals veel familiebedrijven met een lange historie was Wibra huiverig om online te gaan. Een nieuwe directie én winkelsluitingen door de coronamaatregelen brachten daar in 2020 snel verandering in. Binnen twee weken werd een webshop gelanceerd. “Wat begon als een tijdelijk project is inmiddels een volwaardig verkoopkanaal”, zegt Verwig.

‘Webshop bracht de investering vrijwel direct op’

Met een beperkt aanbod, dat volledig bestond uit schoonmaakartikelen, werd de webshop gelanceerd. “We wilden de fervent Dasty-gebruiker de kans geven om de producten online te bestellen”, zegt de ecommerce manager. Hoewel de shop achteraf gezien te snel uit de grond is gestampt en de nodige gebreken vertoonde, was het naar eigen zeggen wel succesvol.

Verwig vertelt dat de webshop zijn investering al snel opbracht. De eerste week, waarin er nog veel onduidelijk was over het verloop van de lockdown, leverde hierbij het meest op. “We hadden het dus ook niet anders willen doen. Maar dat de webshop de nodige professionaliseringsslagen nodig had, was ons ook wel duidelijk.”

Grootste groei in megaboxen

Ondanks bezwaren als dunne marges, breekbare artikelen en veel retouren bij kleding, liep de tijdelijke webshop zo goed dat eind 2021 een ecommerce-afdeling werd opgericht. Er werd een nieuw platform gelanceerd, met een aanzienlijk groter aanbod. Om het aantal webshopbezoeken te stimuleren kwam er een web only-categorie, met producten die niet in de winkels verkrijgbaar zijn.

“De webshopvoorraad ligt in een apart pand, waar we nog voldoende ruimte hebben. Artikelen als airfryers, koffersets en stofzuigers nemen te veel winkelruimte in, maar bij het online kanaal hebben we deze beperking niet. Daarnaast verkoopt Wibra online afgeprijsde megaboxen, bijvoorbeeld met babydoekjes of handzeep. “In dit segment zit de grootste groei.”

Online hebben we minder beperkingen.

Verwig vertelt dat deze producten, ondanks de kortingen, de meest winst opleveren. Dit komt hoofdzakelijk door de besparing op de logistieke kosten. “In plaats van dat we bijvoorbeeld 24 losse pakken billendoekjes verkopen, verkopen we nu de hele verzenddoos in één keer.” Van origine is Wibra een prijsvechter, maar met deze acties wil het zich ook meer op koopjesjagers richten.

‘Elk kwartaal zo’n 10 procent groei’

Eerder deze maand werd Wibra genomineerd voor de ABN AMRO Awards in de categorieën Beste Winkelketen en Webshop Awards, waar consumenten een belangrijk aandeel hebben in het eindoordeel. Verwig: “We zijn er trots op dat we zo snel een loyaal klantenbestand hebben opgebouwd. Ongeveer 35 procent van de orders komt vanuit vaste klanten, we streven naar 40 procent aan het einde van het jaar.”

Hoewel het nu vanwege de zomervakantie iets rustiger is, is de webshop volgens Verwig hard op weg om winstgevend te worden. “We hebben gemiddeld 10 procent groei per kwartaal. Als we dit vasthouden, sluiten we af met een kleine winst. De webshop is ieder geval kostendekkend aan het einde van het jaar.”

Klanten bestellen regelmatig 20 flessen Dasty.

Waar in de winkels een groot deel van de omzet uit textiel komt, bestaat de online-omzet voor ruim de helft uit schoonmaakartikelen. “Klanten bestellen regelmatig 20 flessen Dasty.” Omdat ook steeds meer bedrijven de schoonmaakartikelen gebruiken, werd in 2020 een b2b-webshop gelanceerd. Dit platform staat (vooralsnog) los van de b2c-shop, die momenteel de volledige focus krijgt.

Wederverkopers op marktplaatsen weren

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht is Dasty niet het eigen merk van Wibra. Wel heeft de retailer het alleenrecht in de Benelux. Vanaf volgend jaar wil Wibra deze schoonmaakartikelen verkopen op marktplaatsen. “Dasty wordt steeds vaker aangeboden op Bol.com, en ook nog tegen veel te hoge prijzen.”

Om deze wederverkopers te weren, wil de retailer de populaire schoonmaakartikelen zelf op Bol.com en Amazon verkopen. Daarnaast verkent het bedrijf de mogelijkheden in andere Europese landen. In 2021 startte het met ecommerce-activiteiten in België, waar het zo’n 50 fysieke vestigingen heeft. “Ik mag er nog niet veel over vertellen, maar we zien in andere Europese markten ook voldoende online kansen voor ons bedrijfsmodel.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten