Everspring wil telers naar marktplaatsen brengen

Everspring wil telers naar marktplaatsen brengen

Met een eigen dropshipping-platform wil Everspring de sierteeltketen verkorten. Webwinkeliers verkopen planten en bloemen aan de consument, rechtstreeks verzonden vanaf de kweker. Nu er 27 merken zijn aangesloten, zetten de oprichters hun zinnen op samenwerkingen voor de lange termijn met ecommerce-distributeurs met een focus op marktplaatsen.

Een jaar geleden ging het dropshipping-platform van Everspring, opgericht door Bas den Hoed en zijn compagnon in De Lier, live. Ze ontwikkelden al langer software voor bedrijven en hadden vanwege hun ligging veel kwekers als klant. Het viel de oprichters van Everspring op dat de sierteeltketen verkort kan worden. Met een eigen dropshipping-platform moet de keten nu korter en duurzamer worden.

‘We bedachten dat de keten slimmer kon door met een centrale hub te werken’

“In 2019 ontwikkelden we voor een vooraanstaande kweker een consumentenwebshop met koppelingen naar Bol.com en Amazon. Door corona groeiden de sales en deze kweker wilde daarop inspelen door het assortiment uit te breiden met de producten van andere kwekerijen. Het viel mij op dat de producten die extern werden ingericht minstens 2 keer te vaak waren aangeraakt voordat ze bij de consument belandden. Toen bedachten we dat het slimmer kon door met een centrale hub te werken”, vertelt den Hoed.

Centrale hub

Everspring heeft daarom een eigen hub op de veiling van FloraHolland Westland in Naaldwijk. “Alle telers komen naar de bloemenveiling om hun aanbod te brengen. Terwijl ze daar zijn leveren ze nu ook pakketten af bij onze hub. Wij fungeren als een soort verzamelpunt en pakketvervoerders leveren vervolgens de bestellingen aan de consument.”

Volgens den Hoed is dit hoe Everspring voordelige prijzen en snelle levering kan bieden aan dropshippers. Webwinkeliers kunnen via het platform duizenden bloemen, planten en woondecoraties bij een kweker kopen. De producten worden vervolgens door de kweker zelf verzonden. Met de software van het platform kan het bestelproces volledig geautomatiseerd worden.

Faciliterende rol in ecommerce

Volgens onderzoek van de Rabobank was de omzet van de Nederlandse sierteeltmarkt in 2020 zo’n 7 miljard euro. Naar verwachting is het online aandeel van de Europese sierteeltmarkt over vijf jaar 30 procent (11.2 miljard euro). “Veel kwekers zijn grootschalig ingesteld en vinden de overstap naar ecommerce daarom lastig. Wij willen een faciliterende rol in hun online succes spelen.”

‘Telers zijn niet gericht op verkoop aan de consument, daarom verbinden wij ze aan partijen die dat wel zijn.’

“Telers zijn er niet op ingericht om direct aan de consument te verkopen, daarom verbinden wij ze aan retailers of partijen die daar wél op ingesteld zijn. Wij weten hoe je als leverancier relevant bent voor webwinkeliers en consumenten, én wat belangrijk is in ecommerce.”

Groei via marktplaatsen

In het begin ging er vooral veel tijd in de bouw van het platform en de integraties zitten, nu ligt de focus op het uitbreiden van het netwerk, vertelt den Hoed. Het platform richt zich op het vinden van winkeliers, maar wil de komende tijd meer langdurige samenwerkingen starten met distributeurs die zich richten op marktplaatsen. “Webwinkeliers weten al dat ze op Amazon of Bol.com moeten verkopen, maar telers kunnen daar nu nog vaak niet terecht.”

“Daarnaast willen we groeien in nieuwe markten door samen te werken met dealers of agenten, zoals in Polen en het Verenigd Koninkrijk. Ook de software blijven we uitbouwen, we willen uiteindelijk integraties met alle soorten webwinkelsoftware hebben.”

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten