menu

Betalen we straks nog wel met iDeal?

betalen we straks nog wel met ideal?Vrijdag lazen we op Twinkle een artikel waarbij er werd geclaimd dat de acceptgiro en de creditcard terrein terugwinnen op iDeal. Conclusies werden getrokken naar aanleiding van cijfers die Currence tijdens de Thuiswinkel Update bekendmaakte. Maar is iDeal echt minder populair geworden?

Volgens Max Geerling van Currence, eigenaar en merkhouder van iDeal, betaalt 55 procent van de Nederlandse webshopppers online het liefst met iDeal. Klinkt goed, maar die voorkeur is wel afgenomen: in januari koos namelijk 59 procent voor deze betaalmethode.  En dus lijkt de voorkeur voor iDeal voor het eerst in jaren gedaald te zijn. En dat geeft te denken, want tot nu toe won iDeal nog bij elk onderzoek terrein.

Naast de voorkeuren van online shoppers werd men ook gevraagd naar hun feitelijke betaalgedrag. In dit geval was iDeal het afgelopen jaar nog maar goed voor 54% en was het aandeel voor het eerst sinds de lancering in 2005 gezakt. Het gebruik van acceptgiro daalde minder dan voorgaande jaren en lijkt zelfs te stabiliseren rond 17% en het gebruik van creditcards en overschrijvingen steeg licht in 2012. Het blijkt allemaal uit de Thuiswinkel MarktMonitor.

Cijfers Currence verdienen diepgang

Maar zal iDeal werkelijk zakken in populariteit? We vragen het ons af. We willen dan ook graag onderzoeken waar het aan ligt want ook al noemt Currence zelf enkele veronderstellingen, echt objectief is die partij natuurlijk niet. Echt de cijfers ontrafelen is overigens zeer lastig. We willen graag onderzoeken of die daling in de reis- of retailbranche ligt bijvoorbeeld. Twinkle maakt in de top100 daar een mooi onderscheid tussen, maar dit onderzoek doet dat niet.

Wat ons logisch lijkt is het feit dat grote webwinkels als Bol.com of Wehkamp een enorme impact hebben op het totale betaalgedrag van de consument. Het zou zomaar kunnen dat mensen vaker bij Bol kopen, en dan het liefst vijf acceptgiro’s in één keer afrekenen in de maand in plaats van dat ze telkens de online portemonnee moeten trekken. Je hebt tenslotte niet altijd een reader bij je. Verder zou het kunnen dat zij in financieel mindere tijden vaker bij Wehkamp op afbetaling bestellen.

Wat ook mee kan tellen is het feit dat het bieden van achteraf betalen wettelijk gezien al jaren een vereiste is, maar dat dat ook echt steeds vaker plaatsvindt. Ecommerce wordt serieuzer en steeds meer webwinkeliers, ook de allerkleinste, proberen zich aan de wet te houden en bieden dus achteraf betalen aan. En als je iets veel vaker aanbiedt, dan kun je er vanuit gaan dat er uiteindelijk ook meer gebruik van wordt gemaakt. Dat zegt verder niet zoveel over de specifieke voorkeur voor iDeal. Alhoewel uit het onderzoek wel blijkt, dat juist nieuwe shoppers, graag achteraf betalen.

Achteraf betalen in plaats van iDeal

Bijzonder in het onderzoek is de directe benoeming van enkele partijen die achteraf-betalingen aanbieden. Volgens Currence winnen die minder dan de aloude acceptgiro. Dit terwijl mensen die de branche kennen, weten dat die partijen echt wel aan de weg timmeren. Dat zou dus kunnen bevestigen dat inderdaad partijen als Bol.com en Wehkamp, die het zelfstandig kunnen regelen, erg veel invloed hebben op de cijfers.

Een andere mogelijkheid is dat mensen de naam gewoon niet herinneren. Dat is voor de consument ook minder belangrijk. Wat ze herinneren, is dat ze achteraf mochten betalen. Herinner jij je nog de naam die op de factuur van je tandarts stond? Hoe dan ook, de achteraf-betaalproviders zullen ongetwijfeld feest hebben gevierd bij de allereerste daling van iDeal, zelfs als blijkt dat die niet direct door hen is ingezet.

Maar dan… De absolute cijfers van iDeal!
Het wordt pas echt interessant als we de absolute cijfers van iDeal zelf ernaast leggen. iDeal heeft nog nooit tien miljoen transacties in een maand geleverd, maar de kans is groot dat dit de laatste vier maanden wel het geval gaat zijn. In de eerste zes maanden van het jaar heeft iDeal ruim een kwart meer transacties gerealiseerd dan het jaar ervoor, terwijl volgens dezelfde marktmonitor het aantal totale bestellingen met 15% is gestegen. Als we die cijfers vergelijken is iDeal dus harder gegroeid dan de totale markt.

Hoe kan dat nou?!  
Er zijn een paar redenen die we kunnen bedenken waardoor dit kan. Allereerst is het belangrijk te weten dat als iDeal niet altijd de voorkeur heeft, dat niet wil zeggen hoe men uiteindelijk betaalt. Wat herinneren mensen bijvoorbeeld als hun laatste internettransactie? Het snel even kopen van een app,  de pizza van gisteravond, of dat scheerapparaat van vorige week? Kans is groot dat die laatste als eerste in gedachte opkomt.

En betaal je altijd volgens je wens? Persoonlijk zou ik ook aangeven dat ik liever achteraf betaal, vooral bij onbekende webwinkels, als ik in een of ander panel zit. Maar als ik dan snel iets van een klein bedrag bestel reken ik dat toch het gemakkelijkste af via iDeal. Percentages met wensen, of meningen van mensen, zeggen dus lang niet alles over de werkelijke cijfers. Een andere verklaring is dat steeds meer bestellingen die niet direct met iDeal worden afgerekend, steeds vaker toch via iDeal gaan. Achteraf-betaalproviders, maar ook acceptgiro-aanbieders als Bol.com, bieden bijvoorbeeld achteraf ook de rekening via e-mail aan, en daarin staat gewoon een mooie iDeal-link. Die wordt veelvuldig gebruikt!

En verder meet de Thuiswinkel MarktMonitor alleen onder consumenten, en zijn de getallen van Currence totale iDeal-transacties. Het aantal zakelijke webshops is in opkomst en biedt steeds vaker ook iDeal.

Maar wat nu als het echt verandert?
Naar onze mening heeft iDeal nog lang niet ingeboet aan populariteit. Wel is het een eerste signaal dat het online betaal-landschap verandert. iDeal wint, zelfs als achteraf betalen een groter marktaandeel krijgt, maar kan uiteindelijk wel verliezen als grenzen vervagen, of mobiel betalen doorbreekt. We schreven twee jaar geleden daar al over maar nu lijkt er dan toch iets te veranderen.

Toen noemden we PayPal als mogelijke winnaar voor de toekomst. Internationaal doet het bedrijf het erg goed, en alhoewel het bedrijf vrij slecht uit het onderzoek van de Thuiswinkel MarktMonitor naar voren komt ziet het zelf in de eerste zes maanden van dit jaar een groei van 48% (Bron: Eelco van Wijk, directeur PayPal Nederland & België). Puur bij betalingen over de grens, bijvoorbeeld een Duitser of Belg die een Centerparcs-bestelling doet, zien ze een groei van 62%. En op mobiel gebied heeft PayPal nog amper concurrenten.

Uit het onderzoek blijkt dat weer meer webwinkels PayPal aanbieden en als wij zelf een rondje doen blijkt de grootste klacht over het bedrijf de hoge(re) kosten te zijn. Iets waar alle concurrenten van iDeal mee te maken hebben. Wel een punt waar het bedrijf zelf direct vandaag nog invloed op heeft. Ondanks de in vergelijking magere huidige positie in Nederland, dus wel een interessante partij voor de toekomst. Alhoewel iDeal ook daar niet zo bang voor zal zijn waarschijnlijk, want hoe kom je volgens PayPal aan dat tegoed op die rekening? Inderdaad.

Tags

Reacties