menu

Waarin een webwinkel beginnen?

Een webwinkel beginnen is niet meer wat het is geweest. Waren er een jaartje of tien geleden nog allerlei leuke nichemarkten te vinden, tegenwoordig lijkt online alles wel te koop. Waarin kun je nu nog een webwinkel beginnen of zijn er echt voor alle producten al goede aanbieders te vinden?

Waarin kun je nog een webwinkel beginnen?
Op deze site schrijven we veel over welke ontwikkelingen er zijn rond webwinkelsoftware, de logistiek, het magazijn of andere zaken die van invloed zijn op jouw succes. Maar een heel belangrijke factor die minder in onze nieuwsberichten langskomt maar zeker net zo belangrijk is, is je aanbod. Met welke producten kun je nu nog online beginnen? Waar liggen de kansen qua assortiment?

Kun je nog een succesvolle webwinkel beginnen?

De concurrentie is ook online volwassen geworden. Toch betekent dat niet dat er geen nieuwe succesformules meer te bedenken zijn. Je kunt vandaag nog een succesvolle webwinkel beginnen, maar zult dus nu wel rekening moeten houden met de concurrentie. Want die is nou eenmaal meer op invloed op jou, dan op die grote spelers die door hun lagere prijzen krijgen, of bepaalde kosten beter kunnen uitsmeren over een grotere omzet.

De laag daaronder, de kleinere en middelgrote webwinkels, lijkt meer last te hebben van de concurrentieslag. Duidelijk is dus dat een webwinkel ook geen garantie voor succes is. Zeker niet als je nog moet beginnen. En dus vragen starters zich tegenwoordig steeds vaker af waarin ze dan nog wel een webwinkel kunnen starten. Er zijn zeker nog wel productgroepen waarin je vandaag de dag nog een webwinkel succesvol kunt maken. Vijf voorbeelden op een rij:

Richt je op een specifieke prijs

Grote spelers richten zich op een grote doelgroep en artikelen die te duur zijn voor een grote groep mensen laten zij dus links liggen. Zo worden er online nog weinig nieuwe auto’s verkocht. Ook echt luxe speelgoed of kantoorartikelen die net een wat hoger kostenplaatje hebben worden weinig echt online verkocht. Let daarbij wel op dat als je verkoopt je natuurlijk wel de bijpassende service moet kunnen bieden!

Kies een specifieke doelgroep

Zit jij te denken om in elektronica te starten? Dan heb je dus Bol.com en Coolblue als stevige concurrenten. Dat betekent niet dat het gelijk kansloos is. Je kunt je bijvoorbeeld richten op een kleinere afgebakende doelgroep. Als jij je alleen op plattelandsbewoners richt en je in jouw assortiment en je huisstijl dus zeer specifiek focust, kun je daar zeker nog een bedrijf in oprichten.

Richt je op een specifieke regio

Een webwinkel is internationaal bereikbaar! Maar dat betekent niet dat hij ook internationaal bekendheid geniet. De grote jongens zijn landelijk bekend maar in jouw regio kun je best de strijd met ze aan. Welke artikelen zijn in jouw regio onderbelicht? Start daarin je webwinkel. Bied een assortiment gericht op een lokale kroeg of school of bied gratis een zeer snelle bezorgservice in jouw postcodegebied of combineer het met een popupstore in het lokale winkelcentrum.

Ook qua assortiment kun je hiermee stoeien. Zo kopen grote ketens vaak in bij grote fabrieken of leveranciers. En dus hebben ze een internationaal ontworpen aanbod. Als jij kleine Nederlandse of zelfs regionale fabrikanten kunt vinden heb je zeker een uniek aanbod en is de kans groot dat jij ook een veel beter contact met jouw groothandel of leverancier kunt opbouwen!

Werk samen

Zelfs de grootsten weten dat ze het niet alleen kunnen. Wehkamp werkt samen met merken die exclusief verkrijgbaar zijn via hun site en Bol.com biedt via zijn plaza ook producten van andere aanbieders. Ook jij kunt ervoor kiezen om samen te werken! Wat missen lokale ondernemers nog qua aanbod en wat past daar goed bij? Kijk vervolgens of zij je willen helpen met bekendheid. Denk aan een folder die je samen met meer webwinkels kunt verspreiden of steun samen met andere retailers een club of vereniging uit de buurt. Goede kans dat je daarmee het lokale nieuwsblad haalt, of dat leden van de club extra interesse in jouw bedrijf krijgen.

Ga voor actualiteit

De grootste speelgoeduitgaven bij webwinkels worden rond de feestdagen gedaan. Als je nu al weet wat dé trends worden van de feestdagen van komend jaar kun je er je nu al op richten. Je hebt dan een lekker lange aanloop en hebt dus alle tijd om goede zoekmachineresultaten te behalen of om je doelgroep te leren kennen. Kijk bijvoorbeeld welke films nu worden opgenomen en rond die tijd in de bioscoop worden uitgezonden. Als dit de nieuwe James Bond of een bepaalde superheldenfilm word,t kun je dus allerlei merchandising, speelgoed of andere artikelen zoeken en daarop aansluiten. Met een specifieke domeinnaam, gericht design en diep assortiment kun je op dit terrein zeker de strijd aan met de grote spelers!

Bovenstaande zijn nog maar enkele voorbeelden van productgroepen of niches waarin jij tegenwoordig nog een webwinkel kunt oprichten en er zijn er zeker meer te bedenken. Welke voor jou de beste is, zal je echter zelf moeten bepalen. Succes!