menu

‘Maak van logistiek een marketingtool’

Maak van logistiek een marketingtoolMeer keuzevrijheid, betere trefzekerheid, slimme software en allerlei handige modules en integraties. Paazl is als software-bedrijf een unieke schakel tussen logistieke spelers en webwinkeliers. Maar wat is daarvan eigenlijk de grootste kracht en hoe kijkt dit bedrijf naar de toekomst van de branche?

Paazl ontwikkelt shipping management software die logistieke partijen als PostNL, DHL, DPD koppelt met de webwinkelier. Logistieke bedrijven hebben vaak ook wel eigen oplossingen maar deze zijn soms onvoldoende uitgebreid, lastig te integreren of simpelweg om een andere reden onhandig. Vergelijk het met een iDeal-oplossing van een bank, of een complete betaaloplossing van een PSP. De meeste webwinkeliers kiezen dan toch voor het laatste. Paazl doet hetzelfde maar dan met de logistiek van de webwinkel. Wij spraken met Paazl over de stijgende ‘logistiek wordt marketing’-trend:

Als ik de software van Paazl gebruik kan ik de bezorgopties van PostNL combineren met die van partijen als DPD en DHL. Is dat nou echt noodzakelijk??
Je kunt van meerdere logistieke spelers gebruik maken als je de software van Paazl gebruikt, maar dat hoeft niet. Ook als je één vervoerder gebruikt kan onze software zeer handig zijn. Zo maken we het bijvoorbeeld mogelijk om verzendtarieven te koppelen aan de winkelwagen-inhoud, je zendingen direct te volgen vanuit je back-end en je klant te laten kiezen op welke dag zijn bestelling  bezorgd moet worden. Ook kun je altijd alle afhaal- en bezorgopties van een vervoerder aanbieden, ongeacht het webwinkelplatform dat je gebruikt. De klant waardeert de keuzevrijheid in bezorging en voor de bezorger is het handig omdat de kans dat de klant werkelijk thuis is bij de levering van het pakket, op deze manier flink hoger wordt.

En daarmee kan ik als webwinkelier weer een scherper tarief krijgen?
Dat is aan jou. Paazl zit qua software echt tussen de vervoerder en de webwinkel, maar bemoeit zich niet met jouw tarieven. Je moet dus zelf onderhandelen met een PostNL of andere aanbieder en sluit daar zelf een contract mee af. Hierbij zorgen wij wel voor een betere onderhandelingspositie. Door met Paazl bezorgkeuze aan te bieden hoeft jouw vervoerder namelijk minder vaak te rijden, vanwege minder mislukte bezorgpogingen. Ook snappen ze dat je dankzij de rapportagefunctie van Paazl precies op de hoogte bent van hun prestaties.

Er zijn veel spelers op de markt die proberen om de laagst mogelijke prijs aan te bieden maar bij hen is de bezorgkeuze al snel flink beperkt. Paazl gelooft niet in lage verzendkosten alleen, door je verzendproces efficiënter in te richten bespaar je namelijk ook geld. Bovendien, door meerdere bezorgopties aan te bieden krijg je meer tevreden, en dus terugkerende, klanten. Iets waar je pas echt geld aan verdient.

Ben je dan niet bang dat op een dag PostNL net zo goede software maakt als Paazl al biedt?
Onze software wordt ongetwijfeld actief bekeken door logistieke partijen en software-successen zijn relatief makkelijk te imiteren. Aan de andere kant dwingt het ons om continu te blijven innoveren. Overigens heeft Paazl als onafhankelijke partij tussen vervoerders en verzenders wel een redelijk unieke plek in de markt. We zien dat vervoerders een steeds dominantere positie proberen in te nemen bij het afrekenen, en in de communicatie met de klant. Met Paazl voorkom je  dit. Jouw kassa blijft gewoon van jou.

Continu innoveren klinkt goed. Waar zijn jullie nu zoal mee bezig??
Deze maand maken we het mogelijk om alle Track & Trace-mails die klanten van ons uitsturen volledig naar wens aan te passen. Denk bijvoorbeeld aan een eigen logo, de kleuren van je huisstijl, of zelfgeschreven teksten. Je zou zelfs (marketing)acties kunnen toevoegen aan Track & Trace-mailtjes. Verder is het mogelijk om deze e-mails zich straks automatisch aan te laten passen aan het land van bezorging zodat ook je buitenlandse klanten in hun eigen taal up-to-date blijven.

Daarnaast focust Paazl  zich meer en meer op retouren, toch een beetje het ondergeschoven kindje van de e-commerce. Dat terwijl ‘de terugweg’ unieke kansen biedt om je klantbeleving pas echt ‘full-circle’ te maken. Denk bijvoorbeeld aan automatisch retouren binnen de webwinkel, afleverkeuze op de terugweg (uiteraard met jouw standaardvervoerder, zodat je pakketvolume stijgt), vooringevulde retourenlabels en wederom Track & Trace in de eigen huisstijl.

Tags

Reacties