menu
lightspeed ecommerce

Avondbezorging

De bezorging is een essentieel onderdeel van online winkelen. Webwinkeliers spelen hierop in door steeds meer bezorgopties te bieden. Avondbezorging speelt hierin een toenemende rol. Wat zijn de voor- en nadelen van avondleveringen? En wat betekent dit voor jouw interne proces?

Wat zijn de voordelen van avondbezorging?

avondbezorgingWaar pakketjes vroeger standaard overdag werden bezorgd, gebeurt dit tegenwoordig steeds vaker in de avonduren. Er zijn zelfs logistieke partijen die uitsluitend ’s avonds bezorgden. De reden dat zowel consumenten als webwinkeliers graag kiezen voor een avondbezorging is simpel: de kans dat de eerste afleverpoging meteen succesvol is, is dan zeer groot en je hebt hiermee een snelle(re) levering.

Zonder avondbezorging zou je same-day-delivery bijvoorbeeld niet zo makkelijk kunnen aanbieden. Bovendien is avondlevering vanwege de populariteit goed voor de conversie.

Avondbezorging inzetten? Red je Pakketje levert dezelfde dag met eigen bezorgers. Voor Bol.com en Amazon maar dankzij dropoff-punten voor elk verzendvolume.

Waar moet je op letten bij avondleveringen?

Net als elke andere bezorgmethode heeft avondbezorging ook een aantal nadelen. Zo kan het pakket niet naar een afhaalpunt worden gebracht wanneer de ontvanger niet thuis is, want deze punten zijn dan al gesloten. Dit zou te ondervangen zijn door onbemande pakketkluizen in te zetten, maar medio 2020 heeft slechts vier procent van de Nederlandse huishoudens zo’n punt op loopafstand.

Een ander aandachtspunt is het beleid van de pakketbezorger. Er zijn vervoerders die het pakket alleen bij de ontvanger bezorgen, andere partijen hebben er ook geen problemen mee om bij de buren aan te bellen. Voor beide methoden valt wat te zeggen. Niet iedereen zal het kunnen waarderen als er ’s avonds (laat) wordt aangebeld met het verzoek om een pakketje voor de buren aan te nemen.

Aan de andere kant: als er wordt gekozen voor een avondlevering kan de bezorging meer haast hebben dan gemiddeld, aangezien het relatief vaak om same-day-delivery-zendingen gaat. Als de ontvanger dan net de bezorger mist omdat hij met de hond uit is, zal hij ervan balen als hij hierdoor een dag langer moet wachten op zijn pakket. Hetzelfde kan gebeuren aan het begin van de avondlevering. De meeste tijdvakken starten om 17.00 of 18.00 uur en niet iedereen is dan al thuis.

Wat betekent het voor je interne proces?

magazijnsoftwareAls pakketjes meegaan met de reguliere zendingen worden ze vaak aan het einde van de (werk)dag opgehaald. Bij een avondlevering zal de vervoerder de pakketten eerder binnen moeten hebben, aangezien ze in de middag moeten worden gesorteerd zodat ze ’s avonds kunnen worden uitgeleverd.

Voor de grotere vervoerders is het gebruikelijk om hier een toeslag voor te rekenen, omdat de verwerking van de orders vaak niet met de reguliere stroom meegaat. Bij andere spelers – vaak de startups die zich hebben gespecialiseerd in same-day- en next-day-delivery – zit het al in de prijs verwerkt. Hoe dan ook is avondlevering (iets) duurder dan een levering die overdag plaatsvindt.

Je concurrentiepositie verbeteren met avondbezorging

Dat je de pakketten die met de avondbezorging meegaan waarschijnlijk op een ander tijdstip moet aanleveren dan je gewend was, hoeft voor je eigen proces geen nadeel te zijn. Zo zetten steeds meer webwinkeliers avondlevering in om hun cut-offtijd te verhogen.

Dit doen ze door same-day-delivery in te zetten als next-day-oplossing. De orders die ’s avonds, ’s nachts en de volgende ochtend binnenkomen, kunnen dan nog worden verwerkt voordat de pakketjes worden opgehaald door (of weggebracht naar) de partij die de avondlevering gaat verzorgen. Jij hoeft hierdoor niet ’s avonds laat nog orders te verwerken en de consument kan snel(ler) zijn pakket in ontvangst nemen.

Avondbezorging inzetten? Red je Pakketje levert dezelfde dag met eigen bezorgers. Voor Bol.com en Amazon maar dankzij dropoff-punten voor elk verzendvolume.